• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ha ett förbud mot kamphundar i Sverige?
  • EttLångtOchJolligtNamn

Jag får fan psykbryt av det här forumet...
    VARFÖR Förbjuda hundraser för att det finns pysiakt instabila människor som hetsar hundarna till att attackera?

Jag har en bättre idé varför inte förbjuda bilar och andra fordon för att det KAN finnas förare som vill köra ihjäl folk?{#lang_emotions_throwup}

Båda argumenten är lika dåliga.

• Hanniz84
    hmcc skrev 2010-05-04 14:57:27 följande:
    Det är många som går på den myten men den stämmer inte. Det är väl nån med en ras med tvivelaktigt rukte som sagt det nån gång sen går folk på det. Jag tror aldrig jag hört eller läst nåt nånsin om nån golden som bitit och då har jag haft 2 och haft väldigt mycket kontakt med goldenägare... Själv blev jag biten av en dvärgspets som liten.
    jag vet golden som bitit...
    b.la en bet ihjäl min kompis lilla hund...

sj vart jag huggen över kinden av en tax när jag va yngre..
    BF 22juli *Längtar*
  • Skogsflickan

Röstar nej då vilken hund som helst kan tränas till att bli en s.k kamphund..Även den lilla söta chihuahuan. Så ska man börja förbjuda hundar som folk kallar för kamphund så kan man lika gärna förbjuda alla hundraser..

• bellzan

Jag svarade nej.
    Det är ägarna det hänger på, inte hunden.. vilken hund som helst kan skada en människa om ägaren inte uppfostrar den väl!

• Mar1lyn

intressant vore ju hur det här förbudet skulle införas isf; skulle alla hundar avlivas, förflyttas, kastreras eller vad? Procentuellt, hur många av dessa "kamphundar" ägs av farliga knarkare och okunniga småpojkar med mindervärdskompelx och hur många ägs av kunniga vuxna människor och barnfamiljer? Ska de oskyldiga hundarna också deporteras, avlivas eller hur det nu skulle vara? Väldigt humant...

Alla de dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet...
  • Rockan

"Kamphundar" är ju redan i lag förbjudet, som det står i artikeln som länkas.

Rasförbud är en annan fråga. Jag har svårt att se hur en hårdare lagstiftning på den punkten skulle hjälpa mot olämpliga hundar/hundägare, MEN jag är starkt för en lagstiftning med hårdare ansvarskrav på uppfödaren! Det tror jag skulle kunna ha effekt. Pratar man rasförbud så är det enormt svårt att veta var man ska dra gränsen. En stabil, renrasig AmStaff ska t.ex. ha en högre retningströskel mot människor än de flesta sällskapsraser, eftersom rasen är avlad för boskapskontroll & människan i såna fall när som helst ska kunna avbryta utan att bli biten.

Det finns ingen riktigt tillförlitligt statisk över vilka hundraser som "biter mest", varken i Sverige eller världen vad jag har förstått.

• Muneca

Endast läst TS!

JAAA förbjud de nedrans pudlarna samt chihuaerna!

{#lang_emotions_wink}

Kamphund = Hund oavsett ras som tränats el. tränas m. syfte att den ska bli framgångsrik i slagsmål m. andra hundar - Wikipedia
  • Muneca

Hoppas ironin uppfattades i mitt inlägg... känns som man måste förtydliga sånt här på FL.
    OBS! Mitt föregående inlägg var ironiskt!{#lang_emotions_laughing}

.                           -Spank you very much, over and out!

• janniahlholm

Kamphundar är väl  redan förbjudet? Jag röstade ja, inga kamphundar ska finnas i  Sverige, men de s.k "kamphundsraserna" ska bannemig få vara kvar.

Inför en lag om hundkörkort istället så kanske inte hälften av de "svåra" raserna skulle hamna i fel händer och bli knäppa och aggressiva, oavsett det gäller en jack russel eller en staffe.

• Linsen
    Mar1lyn skrev 2010-05-04 15:59:14 följande:
    intressant vore ju hur det här förbudet skulle införas isf; skulle alla hundar avlivas, förflyttas, kastreras eller vad? Procentuellt, hur många av dessa "kamphundar" ägs av farliga knarkare och okunniga småpojkar med mindervärdskompelx och hur många ägs av kunniga vuxna människor och barnfamiljer? Ska de oskyldiga hundarna också deporteras, avlivas eller hur det nu skulle vara? Väldigt humant...
    Som jag förstått det som (ifall det blir förbud i Danmark) så steriliseras de hundar som finns, man inför således avelsförbud och även ny införsel av rasen. Och man jämställer det som att äga ett olagligt vapen om man trottsar förbudet om nyinförsel. Hur de kommer åt blandraserna har jag ingen aning om men misstänker via tips och dna-tester. Så det är nog inte helt omöjligt att få ett förbud att fungera. Allt beror nog på vilket straff man får, är det tillräckligt högt så är det nog inte många som vill riskera dryga böter/fängelse.

Jag är för ett förbud för vissa av raserna, mycket även för hundens egna bästa.
    Och jag är också väldigt nyfiken över hur många av dessa "farliga" raser som ägs av fel ägare men faktum är att statistiken över huvudtaget när det gäller hundar är mer än bristfällig, den är bedrövlig och ur det så tycker jag det är konstigt att man kan förbjuda.
    Danmark kanske har haft mycket stora problem, därav intresset att förbjuda. Vet att England också sneglar på förbud.
  • qenzo

NEJ

Ett förbud löser absolut ingenting!
    Se på de länder osm redan har div förbud. De har FF problem, för de som VILL ha en viss typ a hund och som inga skrupler har, skaffar en. Det är inte svårt att ljuga om härkomst osv.
  • HelenaMaria

NEJ till förbud mot vissa raser.

JA till förbud mot att använda hundar i kamp.

• HelenaMaria
    Linsen skrev 2010-05-04 19:27:49 följande:
    Som jag förstått det som (ifall det blir förbud i Danmark) så steriliseras de hundar som finns, man inför således avelsförbud och även ny införsel av rasen. Och man jämställer det som att äga ett olagligt vapen om man trottsar förbudet om nyinförsel. Hur de kommer åt blandraserna har jag ingen aning om men misstänker via tips och dna-tester. Så det är nog inte helt omöjligt att få ett förbud att fungera. Allt beror nog på vilket straff man får, är det tillräckligt högt så är det nog inte många som vill riskera dryga böter/fängelse.Jag är för ett förbud för vissa av raserna, mycket även för hundens egna bästa. Och jag är också väldigt nyfiken över hur många av dessa "farliga" raser som ägs av fel ägare men faktum är att statistiken över huvudtaget när det gäller hundar är mer än bristfällig, den är bedrövlig och ur det så tycker jag det är konstigt att man kan förbjuda.Danmark kanske har haft mycket stora problem, därav intresset att förbjuda. Vet att England också sneglar på förbud.
    Men om vissa raser ska förbjudas så är det väl knappast den amerikanska pitbullterriern som i sig själv är en människovänlig hund? Den är ju så pass människovänlig att den inte kan användas som vakthund.

Jag är inte för förbud mot vissa hundraser men om det ska till förbud så borde inte pitbullterriern vara föremål för detta.
  • Gung Ho
    hmcc skrev 2010-05-04 14:57:27 följande:
    Det är många som går på den myten men den stämmer inte.Det är väl nån med en ras med tvivelaktigt rukte som sagt det nån gång sen går folk på det.Jag tror aldrig jag hört eller läst nåt nånsin om nån golden som bitit och då har jag haft 2 och haft väldigt mycket kontakt med goldenägare...Själv blev jag biten av en dvärgspets som liten.
    Man kan börja med att konstatera att alla hundraser bits. Goldens ligger ganska högt i antal bett, men är den näst vanligaste hunden i landet så det är ju inte så konstigt.

Det intressanta är antalet bett i relation till antalet hundar. Här skiljer sig hundar åt, och bla golden ligger då lågt. Raserna som man i folkmun brukar kalla 'kamphundar' ligger generellt högt i den listan.
  • Tintin84
    Linsen skrev 2010-05-04 19:27:49 följande:
    Som jag förstått det som (ifall det blir förbud i Danmark) så steriliseras de hundar som finns, man inför således avelsförbud och även ny införsel av rasen. Och man jämställer det som att äga ett olagligt vapen om man trottsar förbudet om nyinförsel. Hur de kommer åt blandraserna har jag ingen aning om men misstänker via tips och dna-tester. Så det är nog inte helt omöjligt att få ett förbud att fungera. Allt beror nog på vilket straff man får, är det tillräckligt högt så är det nog inte många som vill riskera dryga böter/fängelse. Jag är för ett förbud för vissa av raserna, mycket även för hundens egna bästa. Och jag är också väldigt nyfiken över hur många av dessa "farliga" raser som ägs av fel ägare men faktum är att statistiken över huvudtaget när det gäller hundar är mer än bristfällig, den är bedrövlig och ur det så tycker jag det är konstigt att man kan förbjuda. Danmark kanske har haft mycket stora problem, därav intresset att förbjuda. Vet att England också sneglar på förbud.
    Det skulle inte spela någon roll hur högt straff eller hur mycket böter det skulle bli. Det skulle leda till att hederligt, vettigt folk med en kärlek till dessa underbara hundar skulle finna sig i det (och på så viss straffas) och att idioterna som plågar och misshandlar dessa hundar föratt lyckas få dem elaka, skulle få en ännu högre status inom deras kretsar och dessutom kunna ta ut mer pengar för dåligt avlade hundar med tvivelaktiga psyken, till de som tycker att det har blivit ännu ett snäpp grymmare att äga en sådan hund om den är olaglig. Ett förbud kommer aldrig att funka och som jag sagt förut, bara i förlängningen leda till att en annan stor ras får ta smällen av elaka ägae som behöver kukförlängare. ÄGARLICENS ÄGARLICENS ÄGARLICENS, är det enda vettiga och logiska att göra för alla stackars hundar, inte bara såkallade "kamphundar" som far illa.
  • vonx

Jag röstar nej till att vissa RASER skall förbjudas.
    Dock är ja till att hetsning av hund för att framkalla hundkamp skall förbjudas.

Uttrycket kamphund syftar på  en hund som  tränas, används och avlas för hundkamp / hundslagsmål på samma sätt som uttrycket jakthund är en hund som avlas, tränas och används till jakt

Vet ni att pitbullen är stamboksförd sedan 1898 i USA?
    De härstammar från stora mastiff liknande hundar. ( ingår masstifen i det sk kamphundsförbudet?)
    Det är egentligen en förarvek hund och människokär hundras mycket tack vare avelsarbetet som i århundraden sållat bort aggressiva hundar. Det gick helt enkelt inte att hantera en aggressiv hund i kampsammanhang vilken människa som helst skulle kunna hoppa ned i "pitten" och avbryta slagsmål mellan hundar., och aggressiva hundar i sin tur brände sitt krut i förtid i matcherna och förlorade.

Tyvärr har oseriösa människor förmodligen förstårt detta avelsartbete då man avlatbort aggresiva hundar.

Pitbullen är så som amstaffar och andra liknande raser mycket mäniskokära och riktigt trevliga familje hundar. Visst kan dom vara lite envisa och det finns säkert andra raser som är mer "lättlärda" men har man lite tålamod och så  har men en riktig rolig arbetskamrat!

I USA används  pitbullen av polis, väktare, SAR-hundar (räddningshundar) och är mycket väl lämpad för detta tillsammans med en kunnig förare, då hunden har en stor arbetspotential och vilja.

Om man tänker tillbaka på 70-80 talet, vad hade värstingarna för hundar då som alla var rädda för? Schäfrar- idag är dom polishundar. Sedan gick de över till rottisar och nu har många av dom asen amstaffar, pitbullar eller liknande rensariga eller blandraser.

Ofta hundar som är framavlade helt utan plan eller med tanke på hur han hunden eller tiken är. Detta kan resultera till väldigt ostabila avkommor.
    SAmma sak gäller ju blandraser där helt fel typ av korsning använts. ( tex rottis amsfaff)
    Ostabila avkommor som hanmnar hos ostabila ägare = katastrof!!
    Ostabila hundar hos ostabila människor som är hetsiga, stinker alkohol, fullproppade med droger och beteersig konstigt?! Kan bara bli pannkaka av allt.

Det skulle införas obligatorisk mentaltest av alla hundar av de raser som man anser vara s.k kamphundar. Pallar inte hundarna mentaltestet kanske det är läömpligast att ta bort dom om de inta redan bor eller kan placeras hos mer lämpliga ägare?

Jag bli så irriterad och uppstressad av detta.. bläää så kan jag inte ens skriva allt det som rör sig i min hjärna.

• Moa10

Tror ni inte att det skulle vara bättre om det var lättare att beslag ta djur där ägarna är olämpliga, istället för att införa förbud. Kanske göra som i USA där de har poliser som endast jobbar med djurfrågor (även vanvård av katter, hästar, kossor o.s.v).

Dessa skulle ju kunna samarbeta med länstyrelsen och på detta sätt kartlägga människor och kretser där det ej är lämpligt med djurinnehav.

Generellt är jag enot förbud av raser, tror att det är ägaren som gör hunden.

• Mittnick

Alla hundar borde mentaltestas, går de inte igenom så är det adjöss oavsett ras.

När vi ändå håller på borde ägarna också mentaltestas, går inte ekipaget ihop så blire ingen hund för den personen.

Svar på tråden Vill du ha ett förbud mot kamphundar i Sverige?