Kwackie skrev 2010-11-03 18:52:32 följande:
jaha då sitter man o räknar minuterna
17,14 satte de igång oss på huddinge - snabb utvecklande havandeskapsförgiftning, mår ganska okej men de vill inte riskera att jag blir sämre... så om några timmar har vi lillpojken här... väntar på att bardkatetern ska åka ut sen spräcker de hinnorna...
har smått molande värk var 3e minut... aja får se om jag hinner uppdatera mera sen eller om jag ligger o skriker då

ps! har inte skrivit på facebook om detta
Spännande

Party of five skrev 2010-11-03 18:59:58 följande:
Ja, nu är vi då hemma igen. Tack för alla grattisar på fb!

Här är full rulle, så skriver lite snabbt (ok, det blev annars också en kort historia

) om min måndag!
Vi hade tid för TUL 10:30 på måndag, och när läkaren kollat mig gav han följande utlåtande: 3 cm öppen och mjuk, allt för mycket vatten (Amniotic Fluid Index 27 (ska vara typ under 18 så här sent) och babyn uppskattades till 4,1 kg och mycket rörlig. Han kallade på överläkaren och de skickade upp mig till förlossningssalen.

Vi fick gå på lunch och förbereda oss mentalt på att det skulle hända grejer snart och sedan gå till förlossningen. 13:30 tog de hål på hinnorna och så fick jag bara ligga på sidan med ctg:n. Fick inte stiga upp förrän huvudet kommit ner tillräckligt lågt. Ingenting hände (ja, svaga värkar, men typ svaga förvärkar fick jag bara). 15:30 lade de oxytocindropp svagt på. Kom någon enstaka värk, men inga svåra värkar. Blev tal om smärtlindring och jag sa att värmedyna och lustgas var det enda jag hittills använt. Så jag fick en värmepåse på magen och lustgasen färdig för användning. Kl 16 började småningom komma regelbundna värkar, kl 16:30 var jag fortfarande bara 3 cm öppen och hade 0,5 cm kanal kvar! Bm sa att de värkar jag hade gjorde ont pga av droppet, men de kom så ofta och höll i så kort stund att de gjorde ingen nytta än. De kunde inte skruva upp droppet heller för fort. Mina höfter gjorde skitont pga att jag bara fick ligga på sida, så kl 16:50 bad jag om att få stiga upp. Gick på toa och sedan satte jag mig på en stor boll bredvid sängen. Bad K ta foto på när jag satt och sög lustgas. Värkarna kom fortfarande som förut, bara att de blev hela tiden lite starkare. Kl 17:30 kom bm och sa att de måste hålla i minst 1 min och komma glesare för att göra någon nytta. Jag började gråta för jag tittade på ctg:n och sa att "hur många rutor är 1 min?!" för de höll ju inte i ens en ruta per gång, men kom lika tätt som de höll i. Kl 17:40 sa K att han ringer på bm för om jag har så ont nu hur har jag inte när det faktiskt är nära? Bm kom in och sa att det låter ju som att det händer grejer.

De hjälpte mig upp från bollen och såg att huvudet redan var på väg ut. Två värkar så låg han på min mage. 4140 g och 51 cm. FÖRSTA förlossningen som jag inte skrek ett dugg!

Bm sa att om fl skulle startat spontant hade nog min man fått agera bm på motorvägen, för det hade gått ännu fortare då. HUA! De var väldigt förvånade av att det gick så fort.

Grattis

!!!