Inlägg från: Frogster |Visa alla inlägg
  • Frogster

BF November,2010 DEL 2

Tack snälla ni!

Har äntligen fixat kläder idag!
    44 var det minsta jag kunde hitta och det är stooort på honom Hjärta
    Men det får funka!
    Det trista är bara att jag inte hittade några tjocka kläder under 50 så det blir mycket filtpackande!

Fy vad otäckt att läsa om den far Rosen!
    Hoppas han piggar på sig snart!

• Frogster

Idag firar vi Jespers 2-veckors dag med utskrivning från neo!! Skrattande

Såååå underbart minst sagt!
    Varit hemma på permis sen i måndags och allt har funkat kalasbra =)
    Bilirubinet har sjunkit sen förra kollen och vikten har ökat.
    Dagens tungviktare landade på 2255g!
    Ska börja mata extra i några dagar då viktökningen var något lite för liten. De vill han ska öka 20-30g/dag och han har bara ökat 55g på 3 dagar. Alltså inget att hänga upp sig alltför mycket på men ska ge honom lite extra några dagar tills han har ork att äta lite mer på egen hand =)

Hoppas det är bra med er alla!
    Har inte alls särskillt mycket varken tid eller ork att vara här nu... Tänker dock på er en hel del och hoppas det går bra för er allihop!

• Frogster

Huuuua! Här var  det nära nog noll sex sista månaden! Lust lika med noll.....
    Men det tar vi igen nu! Tur vi fått en snäll grabb som sover ordentligt om nätterna! Skrattande

Hörrni... Är det på något vis dåligt att minska i vikt när man ammar?
    Skrev på  min facebook för nästan 2 veckor sen att jag var (är) glad över att ha tappat alla mina gravidkilon redan.
    Idag fick jag ett mail från en som minsann vet vad hon snackar om och det är kris och katastrof att jag går ner i vikt!
    Jag har svårt att förstå varför men dum som jag är kan jag inte låta bli att börja mala...

Det är inte så att jag tappar massor! Hade 8kg plus vid förlossningen och 10 dagar senare var dessa borta. Nu 2½ vecka efter det har jag tappat lite mer än ett kg till.
    Jag kan gott och väl tappa 10kg utan att bli för smal så därför ser jag det inte som negativt på något vis.
    Äter frukost, lunch, middag och mellanmål. Försöker äta nyttigt men det slinker ner både godis (i mängder Skäms ), pizza och diverse skräp också så jag kan knappast beskyllas för att medvetet försöka "banta".

• Frogster

Tack hörni för svar på mina funderiliseringar!

Ser ni babblar blogg.... I morse/natt när jag satt sömnlös bestämde jag mig för att återuppväcka min gamla =)
    Förvisso även rensad så det finns inte nå direkt att läsa i den än men i alla fall ett kort på lilla J och några menlösa rader som blir fler...
    http://daysofjiix.blogspot.com/

• Frogster
    Belavon skrev 2010-10-18 20:09:10 följande:
    Var på föräldragrupp idag och det var helt oki. Tror dock att jag var lite påverkad av min feber i natten som var, för jag var trötter. I alla fall så pratade vi förlossning och pratade lite runt det. Papparollen och hur de olika faserna i förlossningen är. Vi såg en intressant film där både mammor och pappor berättade hur de upplevde det. Enda förlossningarna man såg var ju hjältinnemammor som tog lustgast och tryckte ut dem utan problem och de skrek inte heller :)

Var en BM som var på träffen som jobbat på förlossningen och hon verkade vara väldigt bestämd i hur de gör saker. Jag hade lite frågor om sen avnavling och om man verkligen måste ta mediciner efter förlossningen om livmodersammandragande och sådant. Hon svarade bara kallt och blängde på mig att ja de klipper navelsträngen snabbt och medicinerna var ju självklart, så är rutinerna och det var tydligen inget som var frivilligt eller något man kunde diskuttera.

Jag kanske läser för mycket på nätet men det är svårt att förstå när jag läst att det inte alls är bra för mig eller barnet. Men det kanske bara är något man måste acceptera... Jag gick i alla fall därifrån lite trötter och lite uppgiven.
    Låter som en *host* intressant bm...

Vad är det för medicin man ska ta? Jag fick trycka i mig massa antibiotika av nåt slag så snart jag kom in till förlossningen i och med att jag gått med läckande vatten så pass länge. Men när allt var klart lämnades min kropp åt sitt öde... Då var det bara alvedon vid behov som gällde!

Jesper blev heller inte avnavlad på stört trots att jag inte sagt varken bu eller bä om det... Har de andra rutiner på prematurer eller är det mitt sjukhus som har andra rutiner tro?
    Kanske inte gick tillräckligt lång tid för att kallas sen avnavling heller... Men han låg på min mage flera minuter innan den klipptes.
    Jag själv var fortfarande väldigt lost efter lustgasen (mådde fruktansvärt dåligt av den) så jag har inte så god koll på saker och ting... Så snart naveln var klippt försvann han illa kvickt till barnläkaren för att få lite extrakoll.
  • Frogster
    MammaDeborah skrev 2010-10-18 23:46:02 följande:
    Tyvärr på väg hem igen... Allt försvann när jag kom till förlossningen. Några småvärkar registrerades men inget mer... Öppen 1,5-2 cm och tappen är 1cm lång. Dvs inte på g... :( stannade en stund extra för att se om det kom igång igen men nada... Nu åker vi hem och sover...
    Fy vad trist när det blir så! Får hoppas på att det kommer igång på riktigt snart...

När de skulle kolla min vattenläcka var min tapp utplånad och höll precis på att börja öppna mig.
    Det var vid 20-21 på kvällen. Ny undersökning gjordes vid 4 på morgonen och då var jag öppen nästan 4cm och barnmorskan var rätt fascinerad av att jag kunnat sova som en stock utan att ens märka nånting!
    Det var först strax före undersökningen som visade att jag var öppen 8 som jag började känna något över huvud taget. Eller, innan det hade jag lite smått molande mensvärk bara men knappt kännbar.

Kan inte låta bli att fascineras över att det kan vara så olika!
  • Frogster

Är väldigt säker på att jag inte fick något i infarten efter förlossningen!
    Eller rättare sagt... Jag fick en sista omgång antibiotika av en fantastiskt finkänslig sköterska som bara tryckte till på sprutan så det gjorde pissont i hela armen! Efter det spolade hon infarten med samma fina precission innan hon lämnade rummet med ett: Du kliver inte upp på egen hand utan nu ska du vila en stund!
    Kvar lämnade hon en fågelholk som tänkte: Vila?! Är du inte klok? 
    Efter 15 minuter stod inte fågelholken ut längre utan ringde på dem och sade att nu ska jag till min bäbis!

Ang. blödning efteråt så blödde jag rätt mycket fram till lunch-kroken dagen efter (han kom 21.55). Efter det följde ett dygn med "lite mer än normal mens" och sen minskade det snabbt till "sparsam mens" för att 2½ vecka senare vara över =)

Blöder man mindre om man som jag får en prematur?
    Tänkte, jag har ju trots allt inte fått lika stor moderkaka som om jag varit fullgången och således har ju sårytan också varit mindre. Eller?

• Frogster
    kicki08 skrev 2010-10-20 05:24:23 följande:
    Hej å hå på morgonen.

Här sitter jag med värkar och försöker klocka. Får se vad som händer. Om det rinner ut i sanden eller sätter igång
    Åååh! Skrattande

Håller mina tummar för dig!
  • Frogster
    kicki08 skrev 2010-10-20 07:42:28 följande:
    har fortfarande värkar. Men oregelbundna som sjutton. har fått tömma tarmen typ 4 ggr och är dålig i magen :-/
    Hoppas det kör igång på allvar snart så det inte stannar av.
    Minns när jag fick Theo så var jag såhär oregelbunden en hel dag innan det satte igång på riktigt. Drygt....
    Jobbigt men helt klart verkar det ju vara på gång i alla fall! ;)
  • Frogster
    Party of five skrev 2010-10-20 08:30:14 följande:

Heh, här väntar man fyran och kommer med en sådan här fråga: måste slemproppen ha blodstrimmor i??? För jag har väldigt vattniga flytningar och nu har det ett par dagar kommit mycket tjockt lite gulaktigt, men inga blodstrimmor... Ursäkta detaljerna...

Min slempropp var enbart gul, inget blod what so ever! =)
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2