Belavon skrev 2010-10-18 20:09:10 följande:
Var på föräldragrupp idag och det var helt oki. Tror dock att jag var lite påverkad av min feber i natten som var, för jag var trötter. I alla fall så pratade vi förlossning och pratade lite runt det. Papparollen och hur de olika faserna i förlossningen är. Vi såg en intressant film där både mammor och pappor berättade hur de upplevde det. Enda förlossningarna man såg var ju hjältinnemammor som tog lustgast och tryckte ut dem utan problem och de skrek inte heller :)
Var en BM som var på träffen som jobbat på förlossningen och hon verkade vara väldigt bestämd i hur de gör saker. Jag hade lite frågor om sen avnavling och om man verkligen måste ta mediciner efter förlossningen om livmodersammandragande och sådant. Hon svarade bara kallt och blängde på mig att ja de klipper navelsträngen snabbt och medicinerna var ju självklart, så är rutinerna och det var tydligen inget som var frivilligt eller något man kunde diskuttera.
Jag kanske läser för mycket på nätet men det är svårt att förstå när jag läst att det inte alls är bra för mig eller barnet. Men det kanske bara är något man måste acceptera... Jag gick i alla fall därifrån lite trötter och lite uppgiven.
Låter som en *host* intressant bm...
Vad är det för medicin man ska ta? Jag fick trycka i mig massa antibiotika av nåt slag så snart jag kom in till förlossningen i och med att jag gått med läckande vatten så pass länge. Men när allt var klart lämnades min kropp åt sitt öde... Då var det bara alvedon vid behov som gällde!
Jesper blev heller inte avnavlad på stört trots att jag inte sagt varken bu eller bä om det... Har de andra rutiner på prematurer eller är det mitt sjukhus som har andra rutiner tro?
Kanske inte gick tillräckligt lång tid för att kallas sen avnavling heller... Men han låg på min mage flera minuter innan den klipptes.
Jag själv var fortfarande väldigt lost efter lustgasen (mådde fruktansvärt dåligt av den) så jag har inte så god koll på saker och ting... Så snart naveln var klippt försvann han illa kvickt till barnläkaren för att få lite extrakoll.