Inlägg från: MammaDeborah |Visa alla inlägg
  • MammaDeborah

BF November,2010 DEL 2

dazazz skrev 2010-09-13 11:36:21 följande:
    en sådan där p-dator då (tror jag det heter)? den kostar iofs också en del, men om det  funkar så kanske det är värt det. jag har ingen koll själv, har mest sett att folk här på fl varit nöjda. iofs har det oftast varit när målet varit det omvända ;) men då måste det ju funka i preventivt syfte med :)

se där. det finns några fördelar med att behöva göra ivf ;)
    Jag har också tänkt på det.. men då ska det ju vara välkommet med ett barn till om det skulle bli så.. Och tja, det vore väl ingen katastrof... 7 eller 8 barn hemma :-/ men jag har ju andra planer än att föda barn... Som att plugga typ fem år till och kunna försörja min 16 år äldre karl när han går i pension en dag *fniss* Dessutom blir ju mina graviditeter värre och värre för var gång.. Jag tror inte att jag orkar en gång till.. Framför allt lär inte folk omkring mig orka höra mina klagovisor så mycket mer

Det är ju för väl att det finns fördelar som överväger ivf:s nackdelar. För vad jag har förstått är det en ganska jobbig procedur man ska gå igenom innan man förhoppningsvis lyckas.. Men vinsten är ju så fantastiskt fin - en alldeles fin och mysig bebis
  • MammaDeborah
    kicki08 skrev 2010-09-13 11:50:47 följande:
    Ja det hörde ju jag med. Därför jag provade det. Det funkade 1½ år men sen fick jag jätteont i magen nästan konstant. nedåt livmodern. även min mamma har helat sitt liv haft problem med hormoner. Hade spiral hon med men fick även hon problem. Det slutade med att hon fick operera bort livmodern pga hon fick knölar i hela livmodern. :-/ Hoppas verkligen itne det händer mig.....
    Usch så läskigt!! Min mamma är också känslig mot hormoner... Hon fick 9 barn, undras varför......
    Marinero skrev 2010-09-13 11:55:03 följande:
    Ja usch, har en kompis som blev gravid med spiral och fick utomkveds. Hon blev av med ena äggstocken. Hon hade så ont så hon grät i en vecka, åkte till sjukan men läkaridioten kollade inte ordentligt utan bara skickade hem henne. Det slutade inte så roligt med en inre blödning och akut op. Men tack och lov klarade hon sig i livet iaf.
    Utomkveds är fruktansvärt! Det gjorde vansinnigt ont och då brast inte ens min äggledare. Jag blev också akut opererad och har bara en äggledare nu.
    När jag kom in tog de det på största allvar och la in mig i väntan på op-tid. Dock gick det några dagar först när de bara trodde att det var ett missfall.. Det kan vara svårt att se med ultraljud ibland. Men när jag fick akut-ont så blev det inläggning, fasta och dropp. Opererades dagen därpå.
  • MammaDeborah
    kicki08 skrev 2010-09-13 12:36:12 följande:
    Fy fasen! Utomkveds låter läskigt... Att det kan få sådana konsekvenser att man måste operera bort en äggledare. är det alltid så eller klarar man båda ibland?
    Det finns tekniker som kan rädda äggledaren, men det finns också mycket som tyder på att när man är inne och rotar i äggledaren så blir det små små ärr som kan öka risken för utomkveds i framtiden. Att bli av med en äggledare är inte någon katastrof eftersom man säger att den andra kompenserar för den förlorade. Jag har fått tre, snart fyra, barn efter min operation. Men jag medger att jag blev väldigt rädd för att jag inte skulle kunna få fler efter min operation. Kände mig tvungen att motbevisa mina farhågor och ja, se hur det gick
    Bebis050810 skrev 2010-09-13 12:52:47 följande:
    Ja jag vill inte äta mer hormoner nu känns det som!! jag mår inte heller bra av hormoner och har ätit det sen jag va 16, så det får räcka.
    Ska diskutera det sen med min BM, kanske testa kopparspiral, om jag vågar, känns så läskigt att ha nåt uppstoppat där nere!!
    kondom vägrar min sambo och sen finns det ju inte så mkt mer att välja på.... väl?
    Fler barn ska vi inte ha iaf!

När jag var hos BM senast, i vecka 30, så låg bebis med huvudet neråt, tror den gör det ff för jag känner massa sparkar åt höger och vänster, hit och dit sparkar den!! sen känns det som nåt skruvande mellan benen ibland.

Nu har jag fått i mig några mackor, ska vila lite i soffan, men sen ska jag försöka mig ut på en promenad, det skulle kännas skönt att få frisk luft

Håller även på att kika på en massa debatter, vad ska ni rösta på?? jag blir galen på att jag inte kan ta ett beslut, men det e ju så svårt när man inte vet hur alla partier tänker o tycker om allt.......
    Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag är ganska nöjd med det styre vi har nu. Jag ska ta nån kväll till att läsa in mig lite mer. Jag och mannen har ganska så samma uppfattning om hur vi vill ha det. Vi hejar båda på alliansen.
    Nej, det är ju så laddat nu inför valet. Jag hoppas bara att inte SD får något utrymme i framtiden heller. Tycker det är tråkigt att höra hur många som går på deras politik för om man tänkte steget längre så hade man insett att det är helt galet!
    popcornplaya skrev 2010-09-13 13:03:52 följande:
    *gäspar*

Usch är trött men vill inte gå och lägga mig för då vaknar jag väll aldrig till igen.

Jag är såååååå trött på att vara gravid nu, vill inte vara såhär stor och klumpig och ha ont hela tiden. Fick i alla fall beställt ett par gravidjeans från nelly.se nyss. Behöver mer byxor, jag var ju höggravid på sommaren sist gång så mina gravidkläder är för lite fel säsong.
    Jag har slutat köpa mammakläder och tittar nu lite längtande åt allt fint man kanske kan få på sig i höst/vinter. Men jag hade också tur och fick en hel hög kläder från min svägerska och där var det bland annat två par byxor som passar perfekt :) Och så fick jag massor med amningströjor från hm som är så långa att de täcker magen :)

Är det bara jag som inte är trött på mitt tillstånd än?? :-/
  • MammaDeborah
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-14 07:00:53 följande:
    God morgon tjejer!!

Inte sovit en blund knappt inatt, bara legat o tänkt en massa på bebisen. =( Ska försöka vila lite när william är på dagis idag.
    Lite uppmuntrande fakta till dig, tjejen. Min man har två barn sen tidigare och bägge har legat på tvären. Det gjorde att de växte dåligt. Första barnet (12år) fick plockas ut drygt fyra veckor för tidigt och låg på neo ett tag eftersom hon var så liten. Andra barnet kom med planerat snitt. Bägge var väldigt små. De är fortfarande ganska så små men fullt friska. Det var aldrig något problem med flöden och så, de växte bara inte till sig.

Tänk som så att även om bebis är liten så är den nästan helt färdigutvecklad. Risken för komplikationer är väldigt liten. Och tänk vilken tur att de upptäckte detta så att de kan ta väl hand om bebisen och dig :)

Oroa dig inte för mycket nu, det finns inte mer du själv kan göra. En stor kram till dig!!
  • MammaDeborah

Vaknade med foglossning from hell idag. Förbannade, j-a skit vad ont jag har idag!! Helt sanslöst!!!! Jag har alltid ondast på morgonen men det brukar ge med sig efter en stund.. inte idag... har bara sanslöst ont! Känns som knivar i hela underlivet!! :(

• MammaDeborah
    Marinero skrev 2010-09-14 10:11:05 följande:
    Vet inte om jag förändrats sen jag fick barn men jag blir så irriterad på vissas åsikter om våra flytt! NVi har ju vart tvungna att flytta från en stad som vi trivdes så bra i pga jobb. En del hade väldiga åsikter om det eftersom det endast låg sex mil bort men det är ritkigt slitsamt att köra 12 mil per dag, plus hans innebandyträningar. när vi hade en nyfödd hemma dessutom. Visst vi, eller jag, trivdes inte så bra i Vbg i slutändan men flytten ångrar vi inte för de va enda utvägen för att vi skulle få mer kraft i hela familjen. Och nu när vi flyttat igen, ja då tror folk att vi älskar att flytta. Detr handlar juinte om det, det handlar om att vi behöver en inkomst! Suck... jaja jag ska försöka lägga detta åt sidan, men det irriterar mig ändå för lite då och då kommer det gliringar ändå, och vi har ju redan förklarat detta för folk innan varför vi tar dessa beslut.
    Men gud så tröttsamma folk är!! Att folk bara orkar tycka så himla mycket! Det är väl upp till var och en att skapa sig en bra tillvaro. Det finns inte två personer som tänker och tycker exakt likadant och det måste man ju så klart respektera!
    Jag möter ständigt åsikter som "att du orkar skaffa så många barn", "vill du inget annat i livet", osv... Min man möter åsikter som "varför skaffar ni ännu fler barn, räcker det inte med de ni hade sen innan?" osv.. För att inte tala om alla som måste berätta för honom hur jobbigt det är att få barn när man har blivit lite äldre (han är  43). Han orkar knappt kontra med nåt fast han har  mycket på lager. Som att min yngste son är 16 månader gammal och att han har tagit hand om honom som sin egen sen han var ca ett halvår. Vi är ju mitt uppe i småbarnstiden eftersom mina barn bor hos oss alltid (hans också) och mina är 7, 5, 3år och 16 mån. Vilken enorm skillnad gör egentligen en till?

Nej, som sagt, folk borde bry sig mer om sig själv och mindre om andra!

KRAM!
  • MammaDeborah

Aaah, jag har varit flitig idag!! Jobbat på som bara den :D Resultatet finns att beskåda i bloggen som man hittar på min profilsida! :) Nu kommer snart två skolbarn hem. Ikväll väntar husvisning och föräldramöte.

• MammaDeborah

Trodde inte foglossningen kunde bli värre, men det kunde den... nu kryper jag ner i sängen och hoppas på en bättre morgondag... Det tog nog bara fem minuter att klara av trappan mellan bottenplan och ovanvåningen :(

Imorgon kvart över tio ska jag till bm. Tur man kör bil, men synd att det är långt att gå mellan parkering och bm.. :-/

Så här ont har jag bara haft en gång innan och det var två dar innan min trea föddes... så lär det ju inte bli nu, dock.. hoppas det ger med sig lite i alla fall.. Mannen började prata om kryckor men det slog jag bort!! :-S

• MammaDeborah

Ny dag och samma fogar... Tänk om jag var typen som fick bebisar som fixerar sig. Sägs ju bli bättre med fogarna då. Men icke, inte ens första barnet fixerade sig. Har vansinnigt ont

Dessutom vaknade ettåringen tre ggr i natt och var halvt hysterisk. Det händer inte särskilt ofta. Förmodligen nåt nytt bakslag eller så... Mannen sprang varenda gång och la över honom hos mig när han gjorde välling. Jag har så ont så att jag inte vill gå mer än nödvändigt... Stackarn är på väg med tåg till Arlanda för nåt seminarie med jobbet. Kul när man knappt har sovit...

Nåväl. Snart dags att skicka barn till skolbussen och köra barn till dagis.

• MammaDeborah

Blä... deppigheten har slagit på... Känns som att inget riktigt går som det ska, har ont och sover dåligt. Tiden räcker inte till. Huset blir inte sålt. Osv... Det hör väl till, men just ikväll är en "sån" kväll...:-/

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2