Inlägg från: Bunny81 |Visa alla inlägg
  • Bunny81

BF November,2010 DEL 2

Penny-Jenny: Vilken lättnad för dig och din pappa! Jag förstår vilken oro och ångest du måste ha känt! Jag har själv varit i en liknande situation... Sådana saker gör att man får sig en tankeställare... Man förstår vad som faktiskt är viktigt i livet!

Angående vikt så har jag gått upp 3 kg sen jag blev gravid. Är normal i vikten annars (vägde 56 kg till mina 165 cm). Är nu i vecka 15! Längtar såå mkt efter att man börjar känna bebis!!!
  • Bunny81

Hittade förresten detta med tanke på diskussionen kring bristningar...

"5 Varför får vi dem?

När man går upp i vikt under kort tid kan man få bristningar. En gravid kvinna har också en hel del hormoner i omlopp som hjälper till att mjuka upp bäckenet inför förlossningen och därigenom även mjukar upp huden. Det gör att bristningar lätt formas.

6 Vem får bristningar?
    Många faktorer kan påverka om du drabbas eller ej. Det kan vara genetiskt betingat, det kan ha att göra med hudton (ljushyade tenderar att löpa större risk), med diet, hudkondition, storleken på barnet och hur snabbt du går upp i vikt. Har du bristningar sedan tidigare eller väntar tvillingar kan det också öka risken. Ny forskning visar att unga mammor, speciellt tonåringar, har lättare för att få bristningar, enligt Junior Magazine Pregnancy and Baby.

7 Vad kan jag göra för att förebygga bristningar?
    Försök att äta hälsosamt och att inte lägga på dig många extra kilon under kort tid, men att banta är inte bra för barnet. En normal viktökning under graviditeten består av mellan 11 och 16 kg.

Att äta mat som innehåller mycket vitamin C och E, zink och mineraler hjälper huden att tänjas smidigare och att även dra ihop sig efter förlossningen. Färsk frukt, grönbladiga grönsaker, nötter, fröer, oljiga fiskar (omega3) är bra tips. Drick även mycket vatten, gärna åtta glas vätska per dag.

8 Fungerar hudkräm mot bristningarna?
    Här går åsikterna isär. Vissa menar att de vävnader som sträcks ut inte kan påverkas av hudkrämer och andra hävdar bestämt att det är värt att ta upp kampen mot hudmärkena med mjukgörande krämer. Hudterapeuter har rekommenderat massage med olika oljor eller body butter, gärna med E-vitamin eller kokos. Krämen eller oljan ska masseras in med små cirkelrörelser, för att öka blodgenomströmningen."
    http://www.alltombarn.se/aktuellt/sa-funkar-bristningar-8-fragor-och-svar-1.9970

• Bunny81

Idag har jag berättat att jag är gravid för min chef! Hon tog det mkt bättre än vad jag hade väntat mig, så det var skönt... Känns väldigt skönt att ha det gjort! Har alla här berättat på jobbet?

• Bunny81
    wujonnis skrev 2010-05-19 17:56:01 följande:
    Hej allihoppa! Här kommer jag och klämmer in en gravid mage till i gänget... Hängde egentligen på en annan tråd men inget hände där så jag tar mig friheten att ansluta mig till er!17 v... första bebisen... 4 November (Allhelgona)... Göteborg!Redan gjort 3 ultraljud men kan knappt vänta 4 veckor på att få besöka bebisen igen! Då är det RUL.Hur känner ni för att titta vilket kön det blir? Jag och min Sambo har lite delade meningar och jag kan bara se positiva saker med att få reda på det! Trött på att kalla magen:-Han...Hon...Det? Har i och för sig kallat lillen för "Bönan" sedan jag såg bebisen på Vul redan i vecka 9 då det just såg ut som det... en Böna!Nån mer som kanske har "döpt" magen till nåt fint?Kram
    Välkommen till denna tråden!
    Jag väntar åxå första barnet, beräknat är 13 november! Är i v 15 nu. Jag bor i Borås med sambo (snart man... Bröllop i sommar) i hus som vi håller på att renovera.
    Vi har gjort 2 ultraljud, ett vul och ett vanligt! Min mage heter "bebis"! Ha ha... Väldigt kreativt! Kallade magen bönan innan när jag varit på vul, men inte längre. Vi kommer nog att ta reda på könet längre fram! Vi ser inte heller några nackdelar med det!
  • Bunny81

Trulsa79: Jag jobbar åxå som lärare! Men jag tänker följa min klass tills jag går på föräldraledighet! Jag har ingen aning om hur man ska berätta för barnen och föräldrarna?? Om man ens ska göra det... Barnen lär ju märka det när det  börjar synas mer och då berättar väl de för sina föräldrar ändå...

• Bunny81

Jag brukar ofta sova på magen annars... Men nu gör jag inte det! Tycker inte alls det känns bekvämt. Brukar sova på sidan istället {#lang_emotions_smile}
    Tycker åxå det ska bli väldigt spännande när man väl börjar känna bebis i magen! Är nog en häftig känsla!!! Ser fram mot det!

• Bunny81
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-05-22 22:18:25 följande:
    hihi jag tycker magen kan bli svullen mot kvällen? Är de bara jag? :P
    Det är verkligen inte bara du... Här är en till som blir supersvullen framåt kvällen! Det är som att magen slutat jobba helt... Ser ut som man ska föda när som helst typ!
  • Bunny81

Ja här skrivs det verkligen massor!!! Hinner verkligen inte med i detta tempot... Men är inne och läser snabbt på kvällen iaf {#lang_emotions_smile} Har en miljon saker hela tiden nu känns det som! Planera bröllop, jobba, renovera hus, plantera i trädgården, planera kompisrs möhippor osv tar en himla massa tid! Men jag har inte glömt bort er iaf... Även om jag inte skriver så ofta!
    Håller med er som skrev att tiden går så himla snabbt nu! Känns som det inte va längesen som man längtade efter att man skulle vara i vecka 12... Den veckan är ju sedan länge passerad nu!
    Nu blir det sova! Kram alla!

• Bunny81

Älskar Gekås! Helt klart den bästa affären! Vi är där minst en gång varannan månad {#lang_emotions_smile} Fast vi bor iofs bara 10 mil därifrån! Ser fram emot att shoppa loss där sen till bebis! Har varit och tjuvkikat lite på bebisavdelningen, men bara handlat en söt liten kaninsnutte... Är ju så sjukt billigt!!!

• Bunny81

Oj, oj, oj vad ni skriver här!!! Helt otroligt Glad Ser att många har varit/ska på RUL i dagarna! Kul! Vi ska på RUL tisdag om två veckor! Ska bli såå spännande! Jag har inte känt av bebis än - är i v 17 nu. Hoppas att man känner nåt snaaart! Det är så himla kul, för jag har 3 nära kompisar som åxå är gravida nu - antingen några veckor före, eller efter mig! Ser verkligen fram emot att vara mammaledig samtidigt som dem!
    Det här med föräldrapenning, om både tjejen och killen har en "normal" inkomst, hur många dagar behöver man då ta ut ersättning per vecka? Är så dålig på det här med FK - verkar jättejobbigt att sätta sig in i alla regler hit och dit!

• Bunny81

Vi har planerat att ta reda på bebisens kön... Har tänkt att boka privat i gbg eftersom man inte får veta i borås... Många på t ex jobbet frågar om vi ska ta reda på kön, sedan verkar de bli alldeles chockade när de får veta att så är fallet... Det känns lixom som att man måste försvara varför man väljer att ta reda på könet! Det är ju knappast så att jag tänker göra abort pga det ena eller andra könet - utan som många andra här också verkar tycka, att man kan knyta an till bebis på ett annat vis när man vet om det är en tjej eller kille därinne! Folk (överlag) verkar ha väldigt mkt åsikter hit och dit när man är gravid - men i slutändan måste det ju vara jag och min kille (bebisens föräldrar) som bestämmer.

• Bunny81

Man slutar ju aldrig att förundras över hur mkt tid folk verkar ha?? Jag har fullt upp med mig själv och mitt eget liv, hinner inte lägga särskilt mkt energi på att ha åsikter om vilka val andra människor gör i sina liv... När det kommer till graviditeter så verkar många bli självutnämnda experter...

• Bunny81

Minns inte vem det var som skrev att man inte kan använda otrivin menthol när man är gravid! Men det kan man... Jag blev lite förtvivlad när jag läste att man inte kunde ta den, eftersom jag själv tar lite varje natt för att jag knappt kan andas annars... Så jag ringde till 1177 för att höra efter. På fass.se står det nämligen att man inte kan ta otrivin menthol som gravid, men på 1177.se står det att man kan ta den! Hon på sjukvårdsupplysningen förklarade det med att fass bara uppdateras en gång per år, men att 1177 uppdateras varje gång som det blir en ändring! Så man kan alltså ta otrivin mentol som gravid...

• Bunny81

Hej alla! Nu var det ett bra tag sedan som jag skrev här... Har haft mkt o göra sista tiden! I helgen gifte jag mig, så nu är jag fru! Känns helt underbart!!! Vi var på rul förra veckan i onsdags och är allt såg superbra ut och jag blev framflyttad 2 dagar... Så ny bf är 11 november! Moderkakan låg i framvägg, så jag ställde in mig på att få vänta ett litet tag till på att känna bebis, men igår så kände jag sparkar för första gången (igår var jag i v 19+2) Helt underbart var det och jag blev alldeles chockad! Satt i sängen och läste en tidning då jag känner nåt märligt i magen, känns lixom som att jag är hungrig och magen kurrar! Men sen kändes det mer och mer och när jag lyfte upp tröjan så t om såg jag hur det rörde sig utanpå magen! Jag ropade på mannen och han kunde både se och känna åxå! Jag är så glad över att han fick vara med och dela den stunden då bebis sparkade första gången så vi kände det Glad

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2