• Rosen

BF November,2010 DEL 2

Marinero skrev 2010-08-08 22:09:28 följande:
    Bebis: jättettrist verkligen med dina svärisar Det är så viktigt att det ska funka, eller ja, man vill ju gärna att det ska göra det men tyvärr gör de inte alltid det. Hoppas de kanske kan skärpa sig! Jag förstår du är arg och besviken!

Mina svärisar, eller ja, svärmor och man, hon är ju omgift, är snälla o så. Men hennes man är väldigt gammal, 73 år men svärmor är inte alls så gammal... hon fyllde 52 iår, hon va iaf jätteung när hon fick sambon, bara 16 år. Hon är ganska svag för hon har vart sjuk länge, problem med magen, det ena och det andra. Men hon är jätteglad i Olivia och älskar att baka så hon har alltid gjort ngt gott och gör med extra lite socker för Olivias skull. Sticka gillar hon med så hon har fått lite ylllebyxor, vantar osv Efter flytten kommer vi bo närmre så då kan vi hälsa på lite oftare. Han är ju så gammal så vi vill helst inte att han ska ge sig ut på vägarna.

Kicki: jag har nog allt njutit ganska mkt av graviditeten, men ja, man har ju inte hunnit fokusera alls lika mkt denna gång som med Olivia. Det är full rulle om man säger så
    min far e 74 år
  • Rosen
    Marinero skrev 2010-08-08 22:11:48 följande:
    Ja jag oroar mig lite med hur allt ska gå med två små småttingar. Hur sömnen ska bli, hur man ska orka på dagarna. Med Olivia kunde man ju bara lägga sig i sängen, amma och somna Flört
    ska du ha olivia hemma tills den lille ska börja förskola/dagmamma eller hur hade du tänkt dig?
    jag tror att första tiden blir nog alltid lite kämpigt oavsett ålder på barnen sen hittar man en rutin som funkar.
    min äldsta kommer ju gå i skolan om dagarna o min minsta kommer gå som 15timmars barn på dagis så jag kommer ha en hel del tid med den lille o det känns ganska bra o tryggt. men klart jag oroar mig för första tiden då man inte vet vad man kommer få för en liten bebis.
  • Rosen
    Annizsj skrev 2010-08-08 22:25:38 följande:
    Rosen- ngek kolik. Men de har velat äta varannan timme o sovit dåligt tills typ nu( Viggo är 15 mån) men milo sover oftast bra nu. Lite lättare art förklara för en 3-åring att man sover om nätterna, han älskar verkligen att sova ! Sivdags nu! natti
    min minsta åt en gång i timmen när han var liten men kan inte minnas att han åt så ofta på nätterna i alla fall. men det e så jobbigt att inte få någon sömn så jag förstår att du e orolig.
    Marinero skrev 2010-08-08 22:28:07 följande:
    Aha är han? Fler som är till åren då Sambon har ingen kontakt med sin biologiska pappa men tror han är i samma ålder som hans mamma.
    Rosen skrev 2010-08-08 22:23:31 följande:
    ska du ha olivia hemma tills den lille ska börja förskola/dagmamma eller hur hade du tänkt dig?
    jag tror att första tiden blir nog alltid lite kämpigt oavsett ålder på barnen sen hittar man en rutin som funkar.
    min äldsta kommer ju gå i skolan om dagarna o min minsta kommer gå som 15timmars barn på dagis så jag kommer ha en hel del tid med den lille o det känns ganska bra o tryggt. men klart jag oroar mig för första tiden då man inte vet vad man kommer få för en liten bebis.
    Ja Olivia ska va hemma till nästa höst va de tänkt. Ja just första tiden ska va kaotisk så det försäöker jag va inställd på, ja de värsta liksom Sen ska sambon jobba halvtid första månaden ist för att ta ut två hela lediga veckor, så drar man ut på det lite jaja, det ska nog gå bra
    ja han börjar bli gammal nu, man ser hur han börjar åldras mer o mer.... lite skrämmande faktiskt. men han e väldigt vital o frisk fortfarande. men som sagt, gammal.

min man vill ju vara hemma egentligen det sista halvåret med bebisen, men jag har inte haft nån semester på 2 somrar så jag sa till honom att nästa sommar vill jag faktiskt vara hemma. han har ju trots allt varit hemma sen april i år så han har haft mycket semester/sjukskrivning detta året o dessutom har han haft en kanonfin sommar. så jag ser jättemycket framemot att gå hemma nästa sommar.
    jag har erbjudit honom att han kan ju jobbba kanske 3dagar i veckan i stället för 5 så kan jag jobba 1 eller 2 dagar i veckan. men vi får se hur vi gör. jag e dock inte så sugen på det just nu i alla fall
  • Rosen
    Marinero skrev 2010-08-08 22:54:10 följande:
    Rosen: ja det kan gå fort dedär, min pappa är visserligen "bara" 57 år, men han har grånat väldigt snabbt och rynkat till sig i ansiktet. Ja inte jätterynkig så men han har alltid sett lite yngre ut, nu har han åldrats en del på kort tid, likaså min mamma.

Svärmors man är också ganska vital annars. Han ha bara lite problem med synen o så. Och sen har han lidit mkt av bältros så det har vart jobbigt för honom för han är pigg i sinnet om man säger så, vill mkt o hålla på med lite projekt men inte kunnat. Är ute o springer varje dag, ja nu vet jag inte men han har motionerat mkt i sina dar iaf.
    man får hoppas att man håller sig frisk o blir någorlunda gammal fast enligt min livslinje i handen så ska jag varken hålla mig frisk eller bli speciellt gammal
  • Rosen
    Kinne79 skrev 2010-08-08 22:55:10 följande:
    Om ni har dagar för dom andra barnen kvar, så kan ni ju vara hemma båda två nästa sommar.
    jag e inte säker men jag tror inte min man har så många dagar kvar på de andra. men tack för tipset, ska kolla upp det
  • Rosen

en fråga bara:
    när man ska ansöka om att ta ut fp för bebisen, hur gör man då o hur tidigt innan ska man göra det? har glömt helt hur man gör

• Rosen
    Marinero skrev 2010-08-09 12:01:35 följande:
    Ja gör det! Hon måste ha glömt då.

Rosen: när du skickar in moderskapsintyget anmäls du automatiskt för fp. Men du kan begöra så gott som samma dag när bebisen är född, ifall du inte vill riskera att börja ta ut agar för tidigt. Fk rådde oss dock att begöra så fort som möjligt för att slippa riskera dröjsmål av pengar, så jag sökte så fort gravidtitetn va registrerad där Alltså när man får dedär startbrevet hem
    aha så om jag går in idag o begär fp from tex 1 nov så kommer jag så småningom få ett startbrev hem? har jag förstått det rätt?
  • Rosen
    Marinero skrev 2010-08-09 13:00:15 följande:
    Nej tvärtom, du måste få startbrevet först innan du kan begära fp. Det första du ska göra är att skicka in moderskapsbeviset, sen får du ett startbrev, sen kan du begära
    vad innehålller startbrevet?
  • Rosen
    Rosen skrev 2010-08-09 13:05:38 följande:
    vad innehålller startbrevet?
    jag skickade in mitt moderskapsintyg för ca 7 veckor sen
  • Rosen
    Ardnaas skrev 2010-08-09 13:12:44 följande:
    Hej.
    Vad jag minns skickade jag in mitt moderskapsintyg när jag sökte havandeskapspenning.
    Fick beslut om att den gick igenom.
    Därefter har jag skaffat e-legitimation på f-kassan och där kan jag nu ansöka om föräldrarpenning.
    Om jag har BF 12 nov. Ska jag söka föräldrarpenning f.r.o.m. 12 nov redan nu då?
    Ha det bra
    Sandra
    okej men vad innehåller startbrevet, hur ser det ut?
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2