• M  och  M

Steriliserar ni flaskor varje dag?

Jag läste att man fram till 6 månaders ålder ska sterilisera flaskan och allt som har med det att göra varjde dag. Gör ni det? Efter 6 mån räckte det tydligen med 1 gång i veckan

• Svar på tråden Steriliserar ni flaskor varje dag?
  • nostalgi

Tror inte det är så bra, med att sterilisera allt! Det borde ju räcka med att man diskar och sköljer som vanligt? Tror inte det hjälper barnets imunförsvar om allt är steriliserat precis. Men det är nog något du får avgöra själv. Gjorde det aldrig till mina (4), de har aldrig heller haft några allergier, och aldrig behövt antibiotika. Kanske fick de ett gediget imunförsvar för att de fick växa upp på landet, bland djur och annat naturligt "skit". De grävde, och snurrade runt bland kossor och katter, smakde på kottar och pinnar och pellets.{#lang_emotions_tongue_out}

• xXMaLoXx

Jag var noga med att koka varje dag första veckorna, eller om jag låtit flaskan stå en stund efter matning. Nu är sonen 16 veckor och jag kokar en gång i veckan, där emellan så diskar jag bara.

• viseversa

Har aldrig steriliserat varken nappar eller nappflaskor. Jag har två ungar som är friska som nötkärnor båda två! tycker denna bakterie hysteri är larvig om jag ska vara ärlig!

• La Lola

Aldrig kokat en flaska i hela mitt liv.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-05-04 18:22:03 följande:
    Aldrig kokat en flaska i hela mitt liv.
    o aldrig en napp heller.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • mariaheterjag

Jag steriliserar alla flaskor och nappar en gång per dag. Är livrädd att min sexveckors ska få magsjuka Men efter 6 månader kommer jag sluta.

• smurfen08

Säger som LaLola och Viceversa - har inte steriliserat napp eller flaska och min 4månaders verkar inte ha fått något äckligt av det

• SilverEmma

Kokade flaskor/nappar en gång när jag köpte dom, sen enbart diskning. Har två barn som är ersättningsbebisar & aldrig varit dåliga förutom en förkylning. (dock lite snoriga just nu)

Lite skit rensar magen...

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Skogsflickan

Kan erkänna att jag är skitdålig på det...Diskar flaskorna dock noggrant efter varje matning..Kokar dom 1gång i veckan...Trodde jag var ensam med att slarva..

• Ejin

har aldrig diskat en flaska någonsin... jo.. jag hällde kokande vatten i dom ett par gånger utomlands förresten..

napparna o flaskdelarna kokades dock ofta (har dr brown) men inte så mkt för steriliseringen i sig.. utan mest för de var smidigt att bara slänga ner dom i en gryta istället för att pilla med en sabla minidiskborste...

o nej.. min dotter har aldrig blivit sjuk för de..

Svar på tråden Steriliserar ni flaskor varje dag?