• M  och  M

Steriliserar ni flaskor varje dag?

Jag läste att man fram till 6 månaders ålder ska sterilisera flaskan och allt som har med det att göra varjde dag. Gör ni det? Efter 6 mån räckte det tydligen med 1 gång i veckan

• Svar på tråden Steriliserar ni flaskor varje dag?
  • Sarah84

Nej så noga har jag aldrig vart & andra sidan har vi 2 väldigt friska barn också =)

• Flicka88

Jag kokar någon gång då och då, oftare när sonen var mindre. Har helt slutat koka vattnet innan jag blandar välling/ersättning också. Sonen har varit förkyld 2 gånger på snart 9 månader, så jag tror inte att det gör något om man inte slaviskt kokar flaskorna varje dag. Sen angående bakterier som någon nämnde tidigare, det stämmer ju att man inte ska ge ersättning som värmts och sedan stått ett tag (något vi gjort ändå) men att det skulle bildas bakterier som ger magsjuka tror jag inte riktigt på. Faktiskt.

~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100718~ Blendshes.blogg.se
  • La Lola
    Flicka88 skrev 2010-05-04 21:11:30 följande:
    Jag kokar någon gång då och då, oftare när sonen var mindre. Har helt slutat koka vattnet innan jag blandar välling/ersättning också. Sonen har varit förkyld 2 gånger på snart 9 månader, så jag tror inte att det gör något om man inte slaviskt kokar flaskorna varje dag. Sen angående bakterier som någon nämnde tidigare, det stämmer ju att man inte ska ge ersättning som värmts och sedan stått ett tag (något vi gjort ändå) men att det skulle bildas bakterier som ger magsjuka tror jag inte riktigt på. Faktiskt.
    Har aldrig kokat något vatten heller.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Trillian80

Kokar bara flaskor och nappar före användning och sen 1-2 ggr/månad (om någon av oss kommer ihåg det). Kokar vatten bara för att ha varmt vatten klart i en termos, går snabbare att fixa ersättningen på det viset. Och är förmodligen lite billigare också, än om man använder micron varje gång. =)

• nostalgi

Min systers pojke fick diabetes.

P.ga allt kokande och stereliserande. Hon hade en liten apparat, där hon kunde koka flaskor och nappar m.m. Hans leksaker fick inte komma i kontakt med annat, de blev också kokta/ stereliserade varje dag. Han började sin 1:a pennicilinkur när han var 3 mdr. Öron infl. Sen var det ögonen, sen öronen igen. Under hans 1:a år fick han en ny antibiotikakur, ca. 1.ggr/ mdr. Han kunde aldrig bygga upp något imunförsvar, var ständigt sjuk. Han fick en sorts "jästsvämp inflamation" i tarmen som slog ut hans bukspottkörtel. Han var 2 år när han fick konstaterat diabetes. All pennicilin bildade denna "sockersvamp".

Detta är dock ytterligheten av pedanteri när det handlar om hygien och små babysar.

LAGOM ÄR BÄST. Vad gäller allt.

• Sixten1

Att diska flaskorna i maskin ska vara lika bra som att koka dem har de sagt på bvc.

• viseversa
    nostalgi skrev 2010-05-05 08:16:15 följande:
    Min systers pojke fick diabetes. P.ga allt kokande och stereliserande. Hon hade en liten apparat, där hon kunde koka flaskor och nappar m.m. Hans leksaker fick inte komma i kontakt med annat, de blev också kokta/ stereliserade varje dag. Han började sin 1:a pennicilinkur när han var 3 mdr. Öron infl. Sen var det ögonen, sen öronen igen. Under hans 1:a år fick han en ny antibiotikakur, ca. 1.ggr/ mdr. Han kunde aldrig bygga upp något imunförsvar, var ständigt sjuk. Han fick en sorts "jästsvämp inflamation" i tarmen som slog ut hans bukspottkörtel. Han var 2 år när han fick konstaterat diabetes. All pennicilin bildade denna "sockersvamp". Detta är dock ytterligheten av pedanteri när det handlar om hygien och små babysar. LAGOM ÄR BÄST. Vad gäller allt.
    Exakt. Bakterier är LIVSVIKTIGA för att kroppen ska fungera som den ska. och för att man ska bygga upp ett bra försvar. All denna bakteriehysteri själpet med största sanorlikhet mer än den hjälper barnen. Låt ungarna äta lite sand,jord. Låt dom suga på händerna efter en heldag ute i skogen mm mm. Jag lovar dom kommer INTE dö utan bli starkare av det.
  • Flicka88
    La Lola skrev 2010-05-04 21:46:51 följande:
    Har aldrig kokat något vatten heller.....
    Nej det är inget man måste göra. Vi har så rent vatten så det är ingen fara att ta direkt från kranen.
    ~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100718~ Blendshes.blogg.se
  • La Lola
    Flicka88 skrev 2010-05-05 08:39:34 följande:
    Nej det är inget man måste göra. Vi har så rent vatten så det är ingen fara att ta direkt från kranen.
    Exakt.
    Har man egen brunn kan man dock behöva koka det.
  • MammanZ

Har kokat flaskorna en gång per dag. Nu när killen börjat med godnattvälling, kör vi dem i diskmaskinen då det är så feta innuti, och det går knappt att få rent med flaskborsten.

• LehaneFamily

Och jag precis har beställt en micro-steriliserare. Läste på en baby-site att det är jätteviktigt att man steriliserar allt i början. När ni säger att ni bara diskar flaskorna, menar ni i diskmaskin då eller? Vi har nämligen ingen och diskar allt för hand, så därför känns det bäst att sterilisera... Nu vet jag varken ut eller in...

• La Lola
    LehaneFamily skrev 2010-07-06 14:51:58 följande:
    Och jag precis har beställt en micro-steriliserare. Läste på en baby-site att det är jätteviktigt att man steriliserar allt i början. När ni säger att ni bara diskar flaskorna, menar ni i diskmaskin då eller? Vi har nämligen ingen och diskar allt för hand, så därför känns det bäst att sterilisera... Nu vet jag varken ut eller in...
    Ja i diskmaskinen eller för hand...
  • Psykologstudenten
    LehaneFamily skrev 2010-07-06 14:51:58 följande:
    Vi diskar för hand. Vi har en diskmaskin men den går inte så ofta så det är smidigare att diska för hand.
  • Friid4

Jag har en son på 3,5 månader... Vi diskar efter varje  måltid o kokar typ en gång i veckan.. Nu förra veckan kokade vi typ varannan dag för att han har svamp..

Tror inte att det är bra för barnet att koka varje dag.. Lite skit rensar magen =)

• Urtica

Kokte bara flaskorna jag frös in bröstmjölk i (och bröstpumpsdelarna). Annars tycker jag bara det är onödigt. De små händerna är ju överallt och sen i munnen också. Lillan brukar peta på både det ena och andra när blöjan åker av, och jag tvättar händerna på henne så gott det går. Men att koka händerna har nog ingen fått för sig va?

• bflmamman

Jag har aldrig steriliserat en flaska i mitt liv... Funkar det med :)

Jag är mamma med psykiska problem. Jag är din granne. Bloggen border-fucking-line: borderfuckingline.wordpress.com/
  • HJ83

Jag har diskat ur innan babysakerna innan användning, men jag har aldrig kokat nånting mer än napparna till flaskorna och de vanliga napparna innan användning.
    Leksakerna har jag bara sköjlt av om de har blivit smutsiga.
    Min 7 månaders dotter är frisk o kry o har alltid varit.

• MrsEnglund
    Danitra skrev 2010-05-04 19:34:18 följande:
    Vi har bara kokat innan första användningen, sen diskar vi bara.
    Samma här. och samma med napparna.

Jag tror också på att man bör växa upp med lite skit. Har hund som kommer o slickar på sonen ibland. Vi tar det inte så hårt, men låter såklart inte hunden slicka hur mycket som helst.

Tror det är bra för immunförsvaret att inte leva alltför "rent".
Svar på tråden Steriliserar ni flaskor varje dag?