• Anonym (besviken)

Min bästa vän köpte ingen doppresent till dottern...

Jag känner mig så besviken för hur min bästa vän har betett sig i samband med dotterns dop.

Till att börja med så smsade hon några dagar innan och frågade om dopet skulle vara på lördag. Nej svarade jag, det är på söndag... Samma dag ringer hon och frågar om man får fika efteråt. Ja svarar jag, det står i inbjudningskortet att vi bjuder på mat och fika efteråt.

Efter dopceremonin äter vi smörgåstårta och sedan blir det dags att öppna presenterna. Då inser jag att hon inte har med sig någon present, vilket alla andra hade för vi hade ett litet och familjärt dop med bara de närmaste. Efter presentöppningen säger vi att nu får ni ta för er av efterrätts-tårtorna och kaffe med mera. Då kommer hon och hennes man fram och säger att de måste åka för de ska möta upp några andra vänner och äta middag. Hon är alltså min bästa vän och lämnar dopet först av alla vilket nästan får mig att skämmas för hennes beteende. Jag kunde inte förstå hur hon kunde dubbelboka när mitt första barn ska döpas! Jag kände dock att jag inte kunde göra annat än att le och tacka för att de kom.

Men egentligen är jag SÅ besviken. Har jag rätt att vara det? Jag tycker det känns så svårt att ringa och ifrågasätta varför de inte hade någon present osv... det känns så snålt på något vis. Och om det var så att de inte hade förstått att man ska ha med sig present så måste de ju skämmas nu. Hoppas jag i alla fall. Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig nu, har verkligen ingen lust att ens prata med henne. Någon som har en åsikt eller ett råd att ge?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 22:09
    Tack till alla er som har svarat. Jag startade tråden för att höra vad andra tyckte om saken, om det kanske bara var jag som överdrev eller om det finns fler som tänker som jag. En del av er tycker att jag är snål, barnslig och att jag överdriver. Andra har haft förståelse för min besvikelse. Men i slutändan är det väl ändå så att vi alla är olika och vi ser på det här med dop på helt olika sätt. För mig var det en stor dag, kanske hade jag inte förmedlat det till henne tillräckligt tydligt. Kanske vet hon inte hur man "brukar" göra på dop, jag vet inte. Hur som helst så tänker jag inte ta upp det här med henne, jag känner att jag har fått ventilera mig tillräckligt här. All negativ kritik har också varit bra! I slutändan så har vi nog båda lärt oss en läxa av det här: Jag har lärt mig att inte ha så stora förväntningar, och att alla inte automatiskt gör som jag tycker och tror att man ska göra. Och hon såg ju att alla andra hade med sig presenter samt att det förmodligen tog längre tid än vad hon hade beräknat. Så i framtiden kanske hon gör annorlunda. Och får jag bara förtydliga ännu en gång att vi absolut inte döpte vår dotter för presenternas skull. Det var snarare så att min uppfattning var att man alltid ger presenter på dop och jag utgick ifrån den. Kanske var jag trångsynt. Nu tackar jag för mig och lämnar härmed tråden. Jag har ju en dotter att ta hand om och har inte tid att sitta här och häcka :)Och självklart är jag supernöjd med dopet i övrigt och det är den känslan som kommer att bestå!

• Svar på tråden Min bästa vän köpte ingen doppresent till dottern...
  • Anonym

Att ringa och fråga varför hon inte hade med sig någon present vore oförskämt av dig, så det tycker jag absolut inte att du ska göra.

Visst bör man ha med sig en present, men det kanske hon faktiskt inte hade koll på?

Är det så att ni är på olika plan i livet och för dig är barn (av naturliga skäl) det viktigaste just nu, medan hon inte alls är särskilt intresserad?

• 071001

Jag känner mig kluven inför min egen åsikt här. Vi valde bort att bjuda in vänner på dopet just för att vi själva tycker att dop är bland det tråkigaste som finns, men hade vi bjudit in dem hade jag nog också trott att de skulle ha med sig en liten gåva. Det skulle aldrig falla mig in att gå på ett dop utan present. Samtidigt så ska man väl inte kräva presenter av gästerna bara för att de kommer. Att de skulle vidare på en middag framåt kvällen tycker jag är okej.

• Anonym

JAg tycker att du överreagerar..

Det är en stor händelse för dig, inte för andra.. Hade du dop enbart för att få presenter?

• 071001

Nej, du bör inte ringa och ifrågasätta vaför de inte hade en present, det är girigt och fult.

• Anonym

För dig är ditt barn livets centrum och dopet var uppenbarligen väldigt viktigt. Jag tycker inte att du kan kräva att din kompis BARA ska ha dopet inplanerat den dagen och bara ägna sig åt det och tacka nej till andra tillställningar. Hon kom ju, då är det väl bra med det.

• Svanflikkan85

Personligen skulle jag inte gå på dop utean en gåva till barnet!
    men visst skulle jag nog bli besviken om ngt inte hade gåva till mitt barn... De hör lite till dopet, ENLIGT mig! Men jag skulle inte göra någon större grej ev. gnälla lite för mannen sen umgås med min vännina som jag brukar..

• Hannah76

Present är väl frivilligt? Och jag antar att du inte hade ett dop för presenternas skull? Utan för att samla släkt och vänner?

Tycker inte att det är respektlöst att man ska vidare någon annan stanns.

• Sencha

Är det viktiga med dopet alltså att ni ska få presenter till barnet?

Om jag blir bjuden på ett dop, så utgår jag från att avsikten är att man vill att jag ska vara med när barnet döps, d.v.s. upptas i den kristna församlingen.
    Många människor väljer att ha med sig en present i samband med detta, ja, det är så vanligt att det säkert betraktas som det "normala". Men det betyder INTE att man kan kräva eller ens förvänta sig det. Tvärtom tycker jag att din inställning är mörklig. Det centrala måste väl vara att hon kom?

Angående att hon var dubbelbokad: Tja, du vet ju inte alls omständigheterna kring den andra bokningen, eller hur? Och om det är så att hon blivit just dubbelbokad, eller rört ihop och trodde att dopet egentligen var en annan dag, så är det väl jättebra - ur ditt hänseende - att hon ändå lyckats lösa att vara med på båda tillställningarna.

Dop är olika viktiga för olika personer. Jag, som atiest, är t.ex. väldigt obekväm med dop. Men du utgår från att dopet ska vara lika viktigt för alla andra som det är för dig. Det tycker jag är ett märkligt antagande, och jag tycker det är märkligt att du liksom ställer krav på henne vad hon ska tycka och göra.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • BillyX
    Hannah76 skrev 2010-05-03 12:27:57 följande:
    Present är väl frivilligt? Och jag antar att du inte hade ett dop för presenternas skull? Utan för att samla släkt och vänner? Tycker inte att det är respektlöst att man ska vidare någon annan stanns.
    Håller med ovanstående talare.
Svar på tråden Min bästa vän köpte ingen doppresent till dottern...