Min bästa vän köpte ingen doppresent till dottern...
Jag känner mig så besviken för hur min bästa vän har betett sig i samband med dotterns dop.
Till att börja med så smsade hon några dagar innan och frågade om dopet skulle vara på lördag. Nej svarade jag, det är på söndag... Samma dag ringer hon och frågar om man får fika efteråt. Ja svarar jag, det står i inbjudningskortet att vi bjuder på mat och fika efteråt.
Efter dopceremonin äter vi smörgåstårta och sedan blir det dags att öppna presenterna. Då inser jag att hon inte har med sig någon present, vilket alla andra hade för vi hade ett litet och familjärt dop med bara de närmaste. Efter presentöppningen säger vi att nu får ni ta för er av efterrätts-tårtorna och kaffe med mera. Då kommer hon och hennes man fram och säger att de måste åka för de ska möta upp några andra vänner och äta middag. Hon är alltså min bästa vän och lämnar dopet först av alla vilket nästan får mig att skämmas för hennes beteende. Jag kunde inte förstå hur hon kunde dubbelboka när mitt första barn ska döpas! Jag kände dock att jag inte kunde göra annat än att le och tacka för att de kom.
Men egentligen är jag SÅ besviken. Har jag rätt att vara det? Jag tycker det känns så svårt att ringa och ifrågasätta varför de inte hade någon present osv... det känns så snålt på något vis. Och om det var så att de inte hade förstått att man ska ha med sig present så måste de ju skämmas nu. Hoppas jag i alla fall. Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig nu, har verkligen ingen lust att ens prata med henne. Någon som har en åsikt eller ett råd att ge?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 22:09
Tack till alla er som har svarat. Jag startade tråden för att höra vad andra tyckte om saken, om det kanske bara var jag som överdrev eller om det finns fler som tänker som jag. En del av er tycker att jag är snål, barnslig och att jag överdriver. Andra har haft förståelse för min besvikelse. Men i slutändan är det väl ändå så att vi alla är olika och vi ser på det här med dop på helt olika sätt. För mig var det en stor dag, kanske hade jag inte förmedlat det till henne tillräckligt tydligt. Kanske vet hon inte hur man "brukar" göra på dop, jag vet inte. Hur som helst så tänker jag inte ta upp det här med henne, jag känner att jag har fått ventilera mig tillräckligt här. All negativ kritik har också varit bra! I slutändan så har vi nog båda lärt oss en läxa av det här: Jag har lärt mig att inte ha så stora förväntningar, och att alla inte automatiskt gör som jag tycker och tror att man ska göra. Och hon såg ju att alla andra hade med sig presenter samt att det förmodligen tog längre tid än vad hon hade beräknat. Så i framtiden kanske hon gör annorlunda. Och får jag bara förtydliga ännu en gång att vi absolut inte döpte vår dotter för presenternas skull. Det var snarare så att min uppfattning var att man alltid ger presenter på dop och jag utgick ifrån den. Kanske var jag trångsynt. Nu tackar jag för mig och lämnar härmed tråden. Jag har ju en dotter att ta hand om och har inte tid att sitta här och häcka :)Och självklart är jag supernöjd med dopet i övrigt och det är den känslan som kommer att bestå!