Inlägg från: electronica |Visa alla inlägg
  • electronica

BARD-kateter

Jag blev igångsatt med bardkateter med min yngste son, och det var en himmelsk förlossning! Det enda "felet" var att jag var lite för mogen för att få den på plats, så det krävdes ca tio försök med både en läkare och en barnmorska innan de slutligen fick den på plats (vid 12-tiden), och det var nog det enda obehagliga momentet.

Sedan drog BM i den några gånger innan den föll ur några timmar senare (vid 15). Då satte de värkstimulerande dropp och när sammandragningarna drog igång tog de hål på hinnorna så att vattnet gick (vid 19), de riktiga värkarna började kännas vid 19:30, och då var jag öppen 4cm och började andas lite lustgas på låg styrka.

20:14 tycker jag mig ana en välbekant förändring i värkarna, men tänker någonstans att det inte kan vara möjligt att ha gått från 4cm till krystvärkar på så kort tid, men jag lägger bort lustgasen, ringer på klockan och BM hinner kliva in i rummet, då känner jag att sonen är på väg ut, hon larmar och jag krystar och tjoff så är han ute och hon hinner preciiiis fånga upp honom. :D Han är alltså född kl 20:15. Det var helt ärligt en drömförlossning.

Hoppas att du får en bra förlossning, ett fint minne att se tillbaks på sedan! :)

Svar på tråden BARD-kateter