Inlägg från: Anonym (SocStudSthlm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SocStudSthlm)

Socionom - lön

Jag läser till socionom i Stockholm. Några av mina kursare har fått extraknäck i sommar, som bl a handläggare - de kommer få ca 21.000kr (de är alltså inte färdiga socionomer).

Utbildningen är tuff ibland, det beror helt på vad man har lätt för. Jag tyckte t ex juridiken var plättlätt, men jag vet att många kämpade med den. De flesta i min klass har studievana sedan tidigare, något som ibland kan vara en fördel och ibland en nackdel.

Jag har jobbat som undersköterska i drygt 10 år. När jag jobbar extra som det har jag ca 23.000kr. Jag vet att jag kanske får gå ned i lön som färdig socionom (beroende på vilken inriktning jag väljer) - och det känns inte riktigt bra. Men jag får ju skylla mig själv - och löneförhandla

• Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym skrev 2010-05-06 22:56:44 följande:
    23000:- i månaden efter flera år på universitet/högskola? sen får man ju även dra bort utgifterna för csn-lån på det. Minimilönen i sverige är idag 17000:-. min syrra som jobbar på ICA har mer i månaden.
    Va, har det införts en minimilön? När då?
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym skrev 2010-05-06 23:04:33 följande:
    det är den summan de talar om när det gäller tex thailändare som kommer hit och plockar bär. den finns inte lagstadgad men varje företag vet vart gränsen går.
    Aha, ok. För t ex personliga assistenter ligger ju långt under det (helt i enlighet med gällande avtal). I Sverige finns det, mig veterligen, ingen allmän lägstalön.
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym skrev 2010-05-06 23:07:32 följande:
    tur är väl det då eftersom du utbildar dig till socionom.
    ? Förstår inte den kommentaren?
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym (student) skrev 2010-05-09 20:01:17 följande:
    Funderar på om det går att läsa vissa kurser dubbelt... Så att man blir klar fortare. Juridiken verkar många tycka är krävande. Är det svårt att få jobb som socionom?
    Nej, det går inte att läsa dubbelt för att bli klart fortare. Du följer en fastlagd utbildningsplan.

Ja, det är svårt att få jobb som socionom - inom vissa fält och på vissa håll i landet.

Jag tyckte inte juridiken var särskilt krävande - och den var mycket intressant
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym (Lina) skrev 2010-08-24 16:40:36 följande:
    Letat lite på nätet, verkar inte finnas nåt som heter fältassistent - kan det heta något mer också....? Kanske är en branschbenämning.... Kollade även på lonestatistik.se men hitta ej....
    Jag tror ordet du söker är fältsekreterare. Testa att Googla på det istället
  • Anonym (SocStudSthlm)
    Anonym (Lina) skrev 2010-08-24 17:56:20 följande:
    Tack, ska kolla!

Är det det mest "rörliga" man kan åstadkomma som socionom eller sociolog? :)

Vill gärna jobba rörligt. Hur ser lönen ut?
    Tror det är ett av de "rörligare" iaf. Biståndsbedömare gör ju hembesök, så det är ju också rätt rörligt.

Vet inte hur lönen ser ut, men tror inte det är någon fantasilön iaf.
Svar på tråden Socionom - lön