Inlägg från: Anonym (student) |Visa alla inlägg
  • Anonym (student)

Socionom - lön

Gör ett nytt försök eftersom den första tråden togs bort.

Vad tjänar ni socionomer och inom vilket område jobbar ni?
    Jag vill inte diskutera löner öppet - därav är jag anonym. Andra inkomstfrågor diskuteras ju här.
    Ni behöver inte be mig att googla. Det har jag redan gjort. Är dock tacksam för matnyttiga länkar ändå! Ni kanske hittat annat än jag hittat! Och framförallt vill jag ha information från Er.
  • Svar på tråden Socionom - lön
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-05-04 20:05:41 följande:
    Är socionom, jobbar som behandlingsassistent. Har månadslön på 20 000.
    Tack för ditt svar!
    Det verkar tyvärr vara mellan 18 000 och 25 000 lönerna ligger när jag googlar. Tycker det är dåligt. Det tjänar jag på ett okvalificerat sommarjobb med i stort sett inget ansvar... 
    Självklart väljer man inte att bli socionom för att tjäna stora pengar men man behöver ju lite att leva på, betala tillbaka studieskulderna med osv och så är det lite av en bekräftelse att få en ok lön.
  • Anonym (student)

Fler?

Ni studenter som är insatta i detta får naturligtvis också gärna skriva. Vad ska ni begära?
  • Anonym (student)
    Victoria86 skrev 2010-05-04 20:20:22 följande:
    Vad hände med den andra tråden? Vet inte om du såg mitt svar där.
    Hann nätt och jämt läsa det. Någon medlem eller moderator tyckte den var för allmän för att ligga i känsliga rummet så den togs bort. Får se hur det går med denna.
    Du får gärna upprepa.
    Ang. tempo och kravnivå på utbildningen så hoppas jag inte alls att den är slapp. Någon missförstod mig. Jag vill att det ska vara lagom kravnivå.
  • Anonym (student)
    Anonym (xx) skrev 2010-05-04 20:24:53 följande:
    Socialsekreterare ekonomiskt bistånd, 1,5 års erfarenhet, 22.000/mån innan årets höjning.
    Ok. Är ju bättre än 20 000 i alla fall. Hoppas att du får en bra löneutveckling!
    Jag undrar vad biståndsbedömare och LSS-handläggare har...
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-05-04 20:28:08 följande:
    Jag har arbetat med en socionom på en statlig myndighet som tjänade 29 000 förra året så vitt jag vet, då var hon också 63 och hade jobbat väldigt länge (utbildade sig som ung och har många påbyggnadsutbildningar...
    Ok, det låter ju skapligt. Men man borde få den lönen lite tidigare, kan jag tycka.
  • Anonym (student)
    Victoria86 skrev 2010-05-04 20:36:23 följande:
    Jaha, där ser man. Jag tycker att utbildningen är lagom svår, inte för slapp och inte för svår. Lagom helt enkelt. Pluggar dock i Sthlm, var hade du tänkt plugga? Lönen som jag hört ligger på 22000-23000, ingen stor lön, men det kan man jobba upp sig till. På mitt nuvarande jobb har jag lön på 20400 kr, så jag lägger mig inte under det, så är min tanke nu. Sen om man gör vad man vill göra så spelar lönen inte så stor roll, tror jag. Så är det för mig iaf. Jag klarar mig på min nuvarande lön, så jag kommer klara mig på en socinomlön också. Sen är det tråkigt att det är dåligt betalt i och med att det sänker statusen på yrket. Men jag är inte ute efter status heller, bara göra det som jag utbildar mig till.
    Varför har du valt det här yrket?
    Jag skulle vilja plugga i Stockholm eller Uppsala. Inriktning handikapp- och äldreomsorg, tror jag.
    Ja, det är lite synd att det sänker statusen... Undrar hur stort banklån man kan få med den månadslönen förresten?
  • Anonym (student)
    Victoria86 skrev 2010-05-04 20:51:47 följande:
    Jag vill verkligen jobba inom socialt arbete. Jag är öppen för mycket, just nu är jag inne på barn och ungdomar, men även missbruk är något som intresserar mig. Det finns så mycket, det är så brett, jag blir inte "bara" ett specifikt yrke, utan jag kan bli så mycket inom socinomyrket, därför vill jag bli socialarbetare. :) Men som sagt, stockholm är bra, visste inte att uppsala hade socionomutbildningar, så den kan jag inte uttala mig om. När jag kollade preliminärt banklån så låg det på lite över en miljon, men det var när jag hade lite mindre i lön. Kan ju maila din bank och fråga.
    Finns det personer i din klass som bytt till socionom från någon annan utbildning?
  • Anonym (student)

Hej! Förlåt att jag inte svarat på ett par dagar. Jag blev fråntagen min anonymitet pga den första tråden men nu så har jag fått tillbaka den

Tack för alla svar här i tråden!

Jag håller med er om att inom vissa yrken, till exempel socionom så är det viktigt att vara anonym på nätet. Det kan annars bli problem i kontakten med klienten. Om ni förstår hur jag tänker...

Det var intressant att höra hur lönerna ser ut. Håller med om att lönerna är låga på vissa ställen. en ingångslön på 25 000 är kanske mer rimligt eller vad tycker ni?

Vet ni om lönerna håller på att bli bättre?

Anonym (Biståndshand.) skrev 2010-05-05 21:14:59 följande:
    Jag har arbetat som biståndshandläggare sedan jag tog examen, vilket var 2007. Jag tjänar 27 500 kr i lön. Arbetar i en kommun strax norr om Stockholm.
    Tack så mycket för ditt svar! Jag är intresserad av att jobba i Uppland och kanske som biståndshandläggare. Jag måste säga att din lön i jämförelse med vissa andra verkar ok. Vad tycker du själv? Hur har den blivit så "bra"?
  • Anonym (student)

Lite stavfel där ser jag. Hade bråttom. Skriver mer ikväll

• Anonym (student)
    Anonym (BiB) skrev 2010-05-05 12:54:02 följande:
    Jag tar examen i vår och vikarierar som biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Jag har 23.500 kr/mån, och de kurskamrater jag har som har samma yrke har fått samma lön. Undantaget är ett par tjejer som fått arbete i två kranskommuner till Sthlm, de lyckades få upp lönen till 24.500 samt 25.000kr.
    Har ni redan fått jobb alltså?
  • Anonym (student)
    Anonym (BiB) skrev 2010-05-06 20:54:35 följande:
    Jag håller med! Det är för jäkligt att vi inte tjänar mer än en undersköterskorna inom äldreomsorgen efter att ha läst 3.5 år på högskola. Det är ju bara ingångslönen, jag vet många som fått upp lönen väldigt bra under de första åren efter examen.
    Låter lovande att löneutvecklingen kan vara bra de första åren men ingångslönen har ju betydelse för fortsättningen.
    Anonym (BiB) skrev 2010-05-06 18:36:38 följande:
    Skulle tro att det är max hälften som fått jobb, och de flesta av dem har fått sommarvik. Så inte många har jobb efter aug tyvärr
    Ja, det verkar vara konkurrens om jobben?
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-05-06 23:10:29 följande:
    Jag förstår inte hur man tänker när man har så många socionomutbildningar och stort intag. Det är ju verkligen inte positivt för oss blivande socionomer...
    Ja, det är ju tråkigt. Det hade ju varit bättre om antalet utexaminerade motsvarade efterfrågan. Men kanske för valfriheten?
    Hm... vore kanske dumt av mig att byta. Jag utbildar mig nu till ett jobb med både högre status, lön och arbetsmöjligheter men jag har alltid tyckt om kommunal verksamhet och att jobba med äldre och personer med funktionshinder.
  • Anonym (student)

Har medvetet valt att inte skriva ut vad jag pluggar till nu. Vill inte lämna ut det tyvärr.

Tycker det är hemskt att läsa om ingångslöner under 22 000...

Får tacka för alla inlägg med uppgifter om lön! Tar gärna emot fler!

Hur upplevde ni utbildningen?

• Anonym (student)
    Anonym (bliv soc) skrev 2010-05-09 19:45:09 följande:
    Jag upplever utbildningen som väldigt skiftande... Juridiken tyckte jag var svår, men å andra sidan känns det bra att de där iaf ställde lite krav på en. För vissa kurser är väldigt slappa. Jag har kunnat gå genom utbildningen utan att öppna en bok, nästintill... Vilket jag ser som dåligt när det gäller kvalitéten, men "bra" för mig för det har gjort att jag kunnat ta mig igenom det. (Undantaget juridiken, den var svår och krävande.) För mig är det svårt att säga om jag har haft lätt att gå igenom utb för att jag "har bra känsla" för området, eller om det är för att det varit för slappt... Väldigt svårt att avgöra.
    Funderar på om det går att läsa vissa kurser dubbelt... Så att man blir klar fortare.
    Juridiken verkar många tycka är krävande.
    Är det svårt att få jobb som socionom?
  • Anonym (student)

Hemlige Arne: Det har jag tänkt på, att jobbar man inom individ- och familjeomsorg kanske man inte vill jobba på sin hemort...

• Anonym (student)

Funderar på bland annat det, att jag förhoppningsvis kommer att kunna tillgodoräkna mig några kurser och då skulle jag kanske vilja läsa någon kurs som ligger senare under utbildningen istället. Det där kan väl egentligen bara studievägledaren svara på men jag funderar lite på vilka möjligheter som finns till det.

• Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-05-11 08:53:31 följande:
    Ingenting, vill inte alls jobba med det just nu.
    Haha... Jag känner lite samma... Men någon gång kanske jag kommer att vilja det
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2010-05-11 18:03:39 följande:
    Lönerna för kuratorer ligger snarare på den nedre skalan av löneläget.
    Ok. Intressant!
  • Anonym (student)

Bra fråga. Jag utgick ifrån före skatt eftersom jag just pratat om ingångslön, löneförhandling osv...

Svar på tråden Socionom - lön