• J1983

Socionom - lön

Jag tjänar 22950 kronor (2009 års lön) och arbetar inom socialtjänsten sedan 3,5 år.

• J1983
    Anonym (student) skrev 2010-05-04 20:32:38 följande:
    Ok. Är ju bättre än 20 000 i alla fall. Hoppas att du får en bra löneutveckling! Jag undrar vad biståndsbedömare och LSS-handläggare har...
    I min kommun tjänar de sämre än socialsekreterarna, vet inte om det är så överallt.
  • J1983
    Anonym (student) skrev 2010-05-09 14:42:05 följande:
    Har medvetet valt att inte skriva ut vad jag pluggar till nu. Vill inte lämna ut det tyvärr.Tycker det är hemskt att läsa om ingångslöner under 22 000...Får tacka för alla inlägg med uppgifter om lön! Tar gärna emot fler!Hur upplevde ni utbildningen?
    Ja inte blir man socionom för att bli rik, det är ett som är säkert men å andra sidan så brinner man för detta område får man nog ett jobb man definitivt kan trivas med hela yrkeslivet.

Jag upplevde utbildningen som en oerthört lärorik period, endel kurser var intressanta, andra mindre intressanta, vissa lätta, andra svåra, förmodligen beroende på hur intresserad man var. Socionomutbildningen är ju väldigt bred och rör sig inom många områden, därför kan ju kurserna upplevas väldigt olika.
  • J1983
    Anonym (student) skrev 2010-05-09 20:01:17 följande:
    Funderar på om det går att läsa vissa kurser dubbelt... Så att man blir klar fortare. Juridiken verkar många tycka är krävande. Är det svårt att få jobb som socionom?
    Inte om man är beredd att flytta, det är iaf min uppfattning. På studieorterna verkar det vara ganska hög konkurrens men på andra orter finns det ett större behov.
  • J1983
    Micke54 skrev 2010-05-10 19:21:05 följande:
    Klart det måste gå?  Syrran läser dubbel fart på apotekare. En del kurser finns på sommaren, sen går det alltid att söka kurser som dom som startat terminen innan eller året innan läser. Om det inte är kurser där det krävs först A->B förstås. Men på hög/uni går det alltid att bolla med kurser om du inte går ky? Är förstås olika på skolor hon läser i Uppsala.  Men som jag fattat socionomerna på min skola så har dom lätt tid att klämma in några kurser till i sitt schema det verkar inte så svettigt. 
    Det finns ett syfte med upplägget i socionomutbildningen och det är att man ska hinna gå igenom en del processer under den tid man studerar. Det är därför det är mycket grupparbeten osv. Det är inte bara att läsa några böcker och skriva några tentor och så vips är man socionom. Jag skulle vilja beskriva det som att man under utbildningen lär sig ett sätt att tänka och den processen ska nog inte skyndas på mer än nödvändigt. Sen kan jag förstå att man som student på ett ingenjörsprogram undrar vad vi gör när det är så lite schemalagda föreläsningar men olika yrken kräver olika sorters studier, så är det bara. Jag rekomenderar inte att skynda på socionomutbildningen, inte heller att läsa den på distans. Sen så vet jag att det finns folk som tillgodogör sig någon kurs här och där men som någon skrev så får man t.ex. inte gå vidare från ett block till ett annat utan att ha klarat tidigare kurser även om det säkert skiljer sig åt på olika skolor.
  • J1983
    Anonym skrev 2010-05-17 22:41:52 följande:
    varför vill man utbilda sig till socionom i tre år med studieskulderr när ingångslönen är 19500 är det så kul att dela ut bidrag?
    Visserligen kan man ju jobba med att dela ut bidrag som socionom, om man arbetar med försörjningsstöd, t.ex. men anledningen till att det ska vara en socionom som arbetar med försörjningsstöd är ju att man ska försöka hitta orsaken till att personen inte kan försörja sig och komma på en lösning för personen och jag tror att det är den biten som socionomen är intresserad av, inte själva bidragsgivandet.
  • J1983
    Anonym (soc.sekr) skrev 2010-08-25 22:37:24 följande:
    Jag tog examen 2007 och jobbar sen dess med försörjningsstöd. Trodde att det skulle vara trist, men det är det absolut inte. Har ju valt att bli socionom för att ha kontakt med människor och hjälpa dom som befinner sig i utsatta situationer. Hade en ingångslön på 21500. Men har bytt kommun (i Stockholm) och fått upp lönen till 27000. Skrattande
    Oj, shit, vilken lön, här där jag jobbar har den högst betalde 27000 kronor, han har jobbat i över 30 år så man har inte en chans på den lönen. Måste byta kommun snart.
Svar på tråden Socionom - lön