Inlägg från: Victoria86 |Visa alla inlägg
  • Victoria86

Socionom - lön

Vad hände med den andra tråden? Vet inte om du såg mitt svar där.

• Victoria86
    Anonym (student) skrev 2010-05-04 20:29:41 följande:
    Hann nätt och jämt läsa det. Någon medlem eller moderator tyckte den var för allmän för att ligga i känsliga rummet så den togs bort. Får se hur det går med denna. Du får gärna upprepa. Ang. tempo och kravnivå på utbildningen så hoppas jag inte alls att den är slapp. Någon missförstod mig. Jag vill att det ska vara lagom kravnivå.
    Jaha, där ser man. Jag tycker att utbildningen är lagom svår, inte för slapp och inte för svår. Lagom helt enkelt. Pluggar dock i Sthlm, var hade du tänkt plugga? Lönen som jag hört ligger på 22000-23000, ingen stor lön, men det kan man jobba upp sig till. På mitt nuvarande jobb har jag lön på 20400 kr, så jag lägger mig inte under det, så är min tanke nu.
    Sen om man gör vad man vill göra så spelar lönen inte så stor roll, tror jag. Så är det för mig iaf. Jag klarar mig på min nuvarande lön, så jag kommer klara mig på en socinomlön också. Sen är det tråkigt att det är dåligt betalt i och med att det sänker statusen på yrket. Men jag är inte ute efter status heller, bara göra det som jag utbildar mig till.
  • Victoria86
    Anonym (student) skrev 2010-05-04 20:42:04 följande:
    Varför har du valt det här yrket? Jag skulle vilja plugga i Stockholm eller Uppsala. Inriktning handikapp- och äldreomsorg, tror jag. Ja, det är lite synd att det sänker statusen... Undrar hur stort banklån man kan få med den månadslönen förresten?

Jag vill verkligen jobba inom socialt arbete. Jag är öppen för mycket, just nu är jag inne på barn och ungdomar, men även missbruk är något som intresserar mig. Det finns så mycket, det är så brett, jag blir inte "bara" ett specifikt yrke, utan jag kan bli så mycket inom socinomyrket, därför vill jag bli socialarbetare. :) Men som sagt, stockholm är bra, visste inte att uppsala hade socionomutbildningar, så den kan jag inte uttala mig om.

När jag kollade preliminärt banklån så låg det på lite över en miljon, men det var när jag hade lite mindre i lön. Kan ju maila din bank och fråga.

• Victoria86
    Anonym (student) skrev 2010-05-04 20:57:02 följande:
    Finns det personer i din klass som bytt till socionom från någon annan utbildning?
    Ja, eller det fanns. En som pluggat till arkitekt, och en till lärare. Men båda de har hoppat av nu. Varför undrar du? :)
  • Victoria86
    Anonym (student) skrev 2010-05-09 20:01:17 följande:
    Funderar på om det går att läsa vissa kurser dubbelt... Så att man blir klar fortare. Juridiken verkar många tycka är krävande. Är det svårt att få jobb som socionom?
    Jag tycker juridiken var krävande, väldigt intressant, men också väldigt intensiv. Men det gick ju det också. Som jag har hört kommer många av 40-talisterna gå i pension när jag bli nyexad, (2012) så jag hoppas det inte kommer bli alltför svårt att hitta jobb. Men det återstår ju att se...
Svar på tråden Socionom - lön