• Anonym

Socionom - lön

Är socionom, jobbar som behandlingsassistent. Har månadslön på 20 000.

• Anonym

Jag har arbetat med en socionom på en statlig myndighet som tjänade 29 000 förra året så vitt jag vet, då var hon också 63 och hade jobbat väldigt länge (utbildade sig som ung och har många påbyggnadsutbildningar...

• Anonym

Jag är socionom och socialpedagog, har 28 500 kr i lön. Jobbar som chef på ett missbruksboende. Har märkt att även jag ligger över de flesta....men jag tycker jag ligger för lågt....tycker absolut att våra yrken ska upp i lön....

• Anonym

23000:- i månaden efter flera år på universitet/högskola? sen får man ju även dra bort utgifterna för csn-lån på det. Minimilönen i sverige är idag 17000:-. min syrra som jobbar på ICA har mer i månaden.

• Anonym
    Anonym (SocStudSthlm) skrev 2010-05-06 23:03:25 följande:
    Va, har det införts en minimilön? När då?
    det är den summan de talar om när det gäller tex thailändare som kommer hit och plockar bär. den finns inte lagstadgad men varje företag vet vart gränsen går.
  • Anonym
    Anonym (SocStudSthlm) skrev 2010-05-06 23:06:28 följande:
    Aha, ok. För t ex personliga assistenter ligger ju långt under det (helt i enlighet med gällande avtal). I Sverige finns det, mig veterligen, ingen allmän lägstalön.
    tur är väl det då eftersom du utbildar dig till socionom.
  • Anonym

Jag förstår inte hur man tänker när man har så många socionomutbildningar och stort intag. Det är ju verkligen inte positivt för oss blivande socionomer...

• Anonym

Oj vad jag blev paff av att läsa här. Är det verkligen så dålig lön? Trodde jag verkligen inte för själva utbildningen är jo så lång jämfört med t.ex undersköterska som är på 44 veckor och de får jo nästan lika mycket.

Är nästan glad att jag inte blev socionom jag tvekade länge men kom fram till att jag inte hade tid att plugga så länge jag behövde arbeta.

Men jag tycker jo helt klart att lönen borde vara högre.

• Anonym
    Anonym (socinom sen 97) skrev 2010-05-09 13:47:10 följande:
    Jag är socionom sedan 13 år tillbaka. Tjänar idag 33000 kr +en del tillägg, i snitt 35000 kr/mån. Men var då tvungen att sluta som kurator och direktkontakt med patienter där jag tjänade 25000 för att arbeta med projektledaransvar och mer övergripande frågor. Att arbeta med människor lönar sig pengamässigt inte.
    Men du har inget ansvar som chef? Om du inte har det tycker jag att du har en väldigt bra lön.
  • Anonym
    Anonym (hemliga Arne) skrev 2010-05-09 15:00:01 följande:
    Slutade inom socialtjänsten (har jobbat med försörjningsstöd och barn och familj) för 5 år sedan, då hade jag 27 000 kr/månaden. Jobbar nu inom Försäkringskassan och har 25 300 kronor. Socionomjobbet var i Stockholm, det andra jobbet i en lite mindre stad. FK handläggare tjänar mer i S-holm för samma jobb.
    Varför slutade du inom socialtjänsten?
Svar på tråden Socionom - lön