• Pigeon

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Erase skrev 2010-05-06 14:50:46 följande:
    En nyfiken fråga bara...Har NI  extra rum som står tomt till gäster ? Trist om boendet ska hindra släkten från att träffas, inte många som har råd att ha ett stort hus enbart för "släktträffar". Jag önskar att VI kunde ha det så..
    Jag ska tillägga, att pga att vi vill ha ett extra gästrum delar två av barnen rum med varandra. Så det är helt klart en prioritering vi har gjort.

Vi bor i ett hus på 97 kvm och har tre barn om nån undrar.
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon
    Mariber skrev 2010-05-06 15:04:09 följande:
    Jag förstår inte, varför ska man sitta på vandrarhemmet på kvällarna? Barnen kan väl somna hemma hos far/morföräldrarna och sen tas med tillbaka till hotellet/vandrarhemmet? Är ni aldrig borta på kvällarna i vanliga fall heller?  
    Vi har tre barn och de är mellan 3-6 år. De somnar inte "i soffan" utan då är de vakna halva natten och blir sen sura och griniga. Ditt förslag funkar (kanske) om man har bebisar, men min erfarenhet är att de ofta vaknar när man sätter dem i bilen.
  • Pigeon
    Hannah76 skrev 2010-05-06 15:15:36 följande:
    Skulle vara intressant att veta hur ni i den här tråden sparar till era barn och när de får de pengarna.
    Jag sparar inte till barnen. Men i gengäld får de bo gratis här när de blir vuxna.
  • Pigeon
    kalin skrev 2010-05-06 15:17:18 följande:
    Javlig konstiga forvantningar folk har pa sina foraldrar. Nar man blir aldre ska man sluta tanka pa sig sjalv och helt och hallet leva for sina barn och barnbarn? Mina foraldrar salde de hus jag och mina syskon vaxt upp i for att kunna ha rad med resor och annat. Saker som dom dommt om hela livet men aldrig haft rad med tidagre. Jag tycker det ar skitbra och jag ar jatteglad att dom antligen unnar det. Har en jattebra relation till mina foraldrar, vi halsar ofta pa varndra trots att vi bor langt ifran varan. Har inga problem med att sova pa en soffan nagra natter om aret, det ar abslout inget som paverkar mina relationen till mina foraldrar . Tycker vore javligt egoistiskt att ens tanka att dom ska dra ner pa sant dom alltid drommt om att gora for att jag sak ha ett rum med en sang att sova i nar jag ar dar nagra natter varje ar. 
    Jag "förväntar" mig inget av mina föräldrar, de gör så för att de vill göra det. De tycker det är roligare att ha alla sina barn och barnbarn hemma hos sig på jul än att åka på resor.

På samma sätt känner jag inför mina egna barn. Jag avskyr att åka bort utan dem, ska jag på en resa följer de med, annars blir resan tråkig tycker jag! Och jag vill att de alltid ska känna sig hemma i mitt hem, här ska alltid finnas en plats för dem.

Men alla är ju olika, jättebra att du har en bra relation med dina föräldrar. Var och en måste ju få göra som de vill, och som gör dem lyckliga.
  • Pigeon
    Bellsam skrev 2010-05-06 15:13:22 följande:
    För mig låter detta väldigt konstigt att låta barnen dela rum pga att man ska ha ett extra gästrum till någon kommer. Varför inte låta barnen få varsitt rum och när det kommer någon så får de dela rum under den helgen eller vad det kan handla om? Dra lott om vem som får "lämna sitt rum" tillfälligt?
    Så kanske vi gör när de blir äldre, just nu funkar det bra att de delar. Gästrummet används som lekrum när vi inte har gäster.

Gäststugan på tomten använder vi också som förråd, det finns stora garderober där som vi har som extrafamilj. Så vi är ändå rationella med extrautrymmena.
  • Pigeon
    NorrVimpel skrev 2010-05-06 15:37:46 följande:
    Jemima: Förutom det rent ekonomiska i att ha möjlighet till gästrum/stugor så är det också en fråga om ork.  Inte säkert att man orkar ha gäster boende hos sig när man blir äldre inte heller att man orkar hålla efter ett stort hus eller en stor lägenhet. Det är också mycket att städa och hålla efter. Och överlåta ett rum till enbart gästrum är lyx. Så föräldrarna skall inte ha ett liv utöver barn och barnbarn utan sitta och vänta på besök då de inte har råd att åka någon annanstans eller göra någonting som gå en kurs osv. för att de måste kunna ta emot gäster boende hos sig Fast jag antar att vi rör oss i helt olika ekonomiska sfärer.
    Mina föräldrar prioriterar sina barn, och det tycker jag är jättebra. Vi träffar dem ofta och de har en nära relation till sina barnbarn. Det anser jag är viktigare än någon kurs!
    "Ta emot gäster", så ser varken vi eller dem det som. Vi är inte där som gäster, utan som barn i huset! Och därför är det självklart att inte de ska passa upp på oss när vi är där utan vi hjälper till med matlagning och allt annat, utom möjligen städning. Det fixar pappa, är typ hans "uppgift" i deras hushåll.

Jag vet inte vilken ekonomisk sfär du rör dig i men vi är inte rika, varken föräldrarna eller jag. Vi lever på min mans lön eftersom jag just nu studerar, och han tjänar genomsnittligt. Min mamma är pensionär och har dålig pension eftersom hon inte arbetat heltid, dessutom var hon lärare vilket gav ganska låg lön. Pappa hade också låg inkomst när vi var små, numera tjänar han dock mer eftersom han blivit präst. De har som sagt köpt ett stort hus så de har en del lån, men de har även råd med resor.
    Bellsam skrev 2010-05-06 15:31:43 följande:
    Jag håller med dig! Hellre att jag sover på soffan hos dom eller tar med mig luftmadrass eller något än att de ska "behöva bo kvar" i ett hus som egentligen är för stort för dom. Nej låt dom sälja det och resa runt eller vad dom nu vill göra. Tycker det låter konstigt att man säger att man kommer tappa kontakten med sina föräldrar om de inte har ett rum som du kan komma och bo i när du känner för det. Är det så ni mäter kärleken till era föräldrar? Det måste väll ändå betyda massor att bara få träffa dom, även om man kanske får ligga på en luftmadrass ett par nätter.
    Mina föräldrar "behövde inte bo kvar", de skaffade ett nytt hus men valde ett stort med extrarum.

Jag talar bara av erfarenhet, och min mans pappa som prioriterat annorlunda träffar nästan aldrig sina barn- och barnbarn. Och när det blir av är det omständligt och man stannar aldrig över natten. Det blir inte alls samma nära relation som hos mina föräldrar, där vi ibland stannar en hel vecka och umgås både morgon och kväll. På kvällarna kan vi sitta och spela sällskapsspel halva natten, hade ju aldrig funkat om vi vart tvungna att bo på hotell.
  • Pigeon
    kalin skrev 2010-05-06 16:47:59 följande:
    Jemima: Sa som du beskriver det later de som det ar erat fel att ni har en samre realtion till din mans pappa. Det ar ju ni som valjer bort honom pga att han inte erbjuder lika fint boende. Tycker man har ratt taskig installning om man resonerar pa det sattet. Varfor ar det sa himla omstandigt att sova pa soffan eller golvet? Min systers barn tycker det ar jatteroligt. Jag ar jatteglad att mina foraldrar lever ett eget liv och inte sitter hemma i sitt stora hus och vantar pa att jag ska komma och halsa pa.
    Nej, om det vore så enkelt... men vi får inte plats i hans soffa, vi är ju 5 personer. Så länge vi bara hade ett barn gick det bra, nu går det inte.
    Och även om hela familjen sover på luftmadrasser funkar det inte eftersom då måste ju hela hushållet gå och lägga sig kl 7 samtidigt med barnen! För vardagsrummet är husets enda rum förutom hans och hans frus sovrum samt hennes sons rum.

Ingen av hans barn hälsar på honom utom yngste sonen som inte har familj, och så vi då. Fast vi sover inte över.
    Men det beror på andra faktorer också, att de andra inte hälsar på. Ett av barnen är förbjuden att hälsa på, jag vill inte gå in på detaljer då det är känsligt.

Vi erbjuder svärfar att hälsa på oss men han kommer aldrig. Vi försöker få till en bra relation men det är svårt när den ena parten vägrar bjuda till...

Hade jag inte haft råd att ha ett extra rum till barn som hälsar på skulle jag åtminstone erbjuda mitt eget sovrum, så barnen kunde gå och lägga sig innan de vuxna. Men det kanske är för osjälviskt, enligt er?
  • Pigeon
    Virriga Vera skrev 2010-05-06 17:33:33 följande:
    Tänk så annorlunda man ser på saker. Jag njuter nu när barnen är vuxna, för nu kan vi göra allt det som vi inte kunde eller hade råd med när barnen var små. Jag prioriterar mina barn in till en viss gräns, jag ställer upp för dem, men vägrar att bli utnyttjad. Detta är fortfarande deras hem, dottern som flyttat hemifrån har kvar sin nyckel, men har inget rum kvar. Sonen bor kvar hemma, men är vuxen nog att klara sig själv och framförallt försörja sig själv. Barnen tar ingen hänsyn till oss föräldrar när de tar sina beslut, bra eller dåliga. Men vi föräldrar skall resten av livet stå i givakt när barnen knackar på? När skall vi få njuta av friheten, när skall vi få njuta av pengarna so man kan få över?
    Jag njuter mer av att umgås med mina barn - eller för den delen mina syskon och deras barn och mina föräldrar - än att njuta av pengar och frihet.
    Faktum är att pengar betyder ingenting för mig. Det är ett nödvändigt ont, som man behöver för att få mat och husrum typ. Och frihet, jag tycker det är frihet att åka på en resa hela fmiljen - och gärna med mina syskon och deras barn också. Och varför inte mamam och pappa, ju fler desto roligare!

Men jag inser när jag läser här att vår familj och mina föräldrars nog är ganska ovanliga i Sverige. Och jag respekterar att alla är olika, jag skriver bara hur jag resonerar.

Jag tror vi får igen det när vi blir gamla och orkeslösa en dag.
  • Pigeon
    Åja81 skrev 2010-05-06 17:56:08 följande:
    Jag har själv suttit i den sitsen att min mamma inte längre såg mej som sitt barn, fast än jag gick sista åren på gymnasiet, jag skulle minsann betala för mej, och för min katt!! Jag fick ingenting av henne och behövde jag 20 kr för att mitt studiebidrag gick till henne, jag, då var jag på allvar skyldig henne 20 kr... Detta är en sak av många som gör att jag nog aldrig kan se min mamma som som man borde utan mer bara som jobbig och krävande, tjatig osv osv ... Enligt min åsikt så borde man inte skaffa barn om man inte är beredd att man har barn resten av sitt liv, när mina barn blir vuxna får dom bo här så länge dom behöver och inte ska dom behöva betala nånting!! Vi sparar hela deras barnbidrag men om vi har möjlighet ska vi betala deras körkort och hjälpa dom så lång i livet vi bara kan!! Det är ju våra barn och det upphör inte vid åldern av 20...
    Så tråkigt! Att komma ihåg småskulder som 20 kr gör jag inte ens med vänner och bekanta, såna summor bjuder man ju självklart på.

Jag tror nog risken är för många att de känner sig utstötta och utkastade mer eller mindre om föräldrarna beter sig så. Och resultatet tror jag blir att man får en mindre nära relation i framtiden. I alla fall tror jag det finns risken, och varför riskera det om man inte måste?
  • Pigeon
    Bellsam skrev 2010-05-06 18:15:15 följande:
    Kan ni inte fråga om ni får låna hennes sons rum när ni kommer dit och hälsar på? Då slipper ni lägga er samma tid? Om sonen är yngre kanske han kan sova hos sina föräldrar och är han äldre så kanske han kan ta vardagsrummet, sova hos en kompis eller lägga in en madrass i föräldrarnas sovrum?
    Jo det är så vi har löst det de få gånger vi bott över där, det gick när barnen var  mindre. Sonen är tonåring, men hans rum är minimalt så nu får vi inte plats där 5 pers längre. När vi bodde där sist hade vi två barn och då bodde min man i klädkammaren och jag och barnen i tonåringens rum, barnen sov då i varsin resesäng som tillsammans tar lika stor plats som en vuxensäng. Men som sagt nu går det inte längre.
  • Pigeon
    stor grön drake skrev 2010-05-06 18:25:23 följande:
    Vem i hela friden vill bo hema hos sina föräldrar när man passerat myndighetsåldern (här gör jag undantag för studerande, där ser jag en faktisk orsak som jag kan förstå)
    Den frågan har jag också ställt mig, och då gör jag INTE undantag för studerande. :-P  Jag längtade tills jag fick flytta, räknade ner dagarna på sommarlovet efter att jag tagit studenten.
  • Pigeon
    stor grön drake skrev 2010-05-06 18:37:17 följande:
    Jag gör undantag för dem då de flesta studerande jag känt "bott" hemma, men sällan varit där dvs inte förbrukat mat, el, tv osv.
    Ah ok.   Men ändå! Inte kunna ta hem killar utan att mamma och pappa märker... inte kunna vara bakfull en morgon utan att man får höra av en beskäftig förälder att man minsann får skylla sig själv.
  • Pigeon
    Reglementet skrev 2010-05-06 19:52:55 följande:
    Fast du kanske inte inser det, men pengar betyder väldigt mycket för dig. Om ni inte hade haft pengar, skulle ni inte kunna bo som ni gjorde, kunnat ge era barn mat, kunna åka och hälsa på din familj. Att säga att pengar inte betyder något är ganska naivt.
    Som jag skrev - de är ett nödvändigt ont.
  • Pigeon
    leias skrev 2010-05-06 20:04:24 följande:
    Sedan är det en annan sak om barnen blir boende hemma väldigt länge. Annars är det ett perfekt tillfälle att spara ihop pengar till lägenhet, möbler mm
    Jomenvisst, skulle man märka att barnen liksom blev bekväma och lata och inte aktivt leta jobb och bostad - så skulle det ju vara annorlunda. Jag tror inte jag skulle tagit betalt av dem för det, men jag skulle nog pushat på dem en hel del och sett till att de skärpte sig och började söka jobb på allvar. Och bostad. Även om man stått länge i bostadskö kanske man kan få tag i nåt i andrahand så länge, eller kanske kan man bo lite mindre centralt tillsvidare.

Själv bodde jag fyra år på 12,5 kvm i studentkorridor, med delat kök och badrum.
  • Pigeon
    Fiyali skrev 2010-05-07 07:36:58 följande:
    Så här planerar jag att göra: Mina barn ska efter studenten söka jobb eller börja plugga, de ska inte bo hemma och dra benen efter sig. Väljer barnen att studera så får de bo och leva gratis i hemmet. Jag vill inte vara delaktig i att skuldsätta mina barn. Men eventuella extra jobb under studietid, eller om de skaffar jobb och arbetar hel/deltid, skall 30% betalas hem. Dessa tänker jag inte bry mig ett dugg om ifall de gnäller om, tycker jag är orättvis eller såvidare, för det kostar att leva när man är "vuxen". Dessa pengar de får betala hem är ett slags investering å mina vägnar i deras utveckling, ett sätt att lära sig ta ansvar, ett sätta för mig att lära de ta ansvar. MEN, dessa pengar kommer jag inte själv att använda, utan sätta undan, och den dagen de flyttar hemifrån kommer de få denna "bonus" om en överraskning till att köpa möbler etc till sitt nya hem, det kommer vara "egentjänade" pengar och de kommer smaka bra. Anledningen till att jag inte kommer berätta detta på förhand för de, är att det är bara positivt om de samtidigt lär sig spara av sina tillgångar på egen hand, skulle de nu inte ha möjlighet att göra det, så kommer de ju få smaka frukten av hur det är att spara och skapa sig en buffert, och förhoppningsvis lär de sig något av det :)
    Tycker det låter som en bra plan! Utom att jag skulle nog sagt direkt vad de 30% skulle gå till. Om inte annat blir det ju bara en överaskning för första barnet i vilket fall som helst.
  • Pigeon
    Reglementet skrev 2010-05-07 10:15:41 följande:
    Hur hade du sett att det gick till i världen då? Ni fick allt gratis?
    Kanske handel in natura? Du får en griskulting av mig om jag får mjök av dig.

Nej, ärligt talat, jag tror inte riktigt du förstår betydelsen av uttrycket "nödvändigt ont". Just att det inleds med "nödvändigt" innebär ju att jag inser att man inte klarar sig utan det. Jag behöver väl inte gilla pengar bara för att jag är beroende av att ha dem?
  • Pigeon
    LaFontaine skrev 2010-05-07 20:16:32 följande:
    Precis på samma vis är också jag uppfostrad. Jag flyttade hemifrån när jag var 20. Då pluggade jag och jobbade väldigt mycket vid sidan om, men betalade inte en krona hemma. Mina föräldrar hade aldrig tillåtit att jag gjort av med alla mina pengar på vilket skit som helst. De hade blivit mycket besvikna över sin misslyckade uppfostran. Istället placerade pappa och jag mina sparpengar i fonder och aktier till framtida investeringar. När jag flyttade betalade kontantinsatsen själv. Efter det hade jag råd att studera ytterligare ett år utan studiemedel. Inte heller jag hade problem med ekonomin. Jag har alltid varit medveten om sakers värde och att ingenting är gratis. Om barnen inte förstår det i vuxen ålder tycker jag nog att man misslyckats ganska kapitalt i sin uppfostran.
    Jag tror samma som du.

Visst kan man ta betalt av sina barn om man inte har råd att klara ekonomin annars! Om inte så är fallet tycker jag man ska låta barnet spara pengarna i stället.
  • Pigeon
    sirisdotter skrev 2010-05-08 13:17:07 följande:
    Håller med.  Flyttade hemifrån så fort jag kunde, vilket var vid 16.  Valde t o m en linje på gymnasiet som inte fanns där på orten barndomshemmet var för att kunna det.  Visst blev det fyra år som inneboende,  det gav mig ändå något mer frihet är att bo kvar hos föräldrarna. (och dottern fick ta hem pojkvän, tänkte lite annorlunda än mina föräldrar).
    Jag fick iofs ta hem pojkvänner men jag ville ju inte ha mamma och pappa vägg-i-vägg när jag var 20 år.
    Jag funderade också på att flytta redan i gymnasiet men där var det ekonomin som satte stopp, det hade jag inte haft råd till då när studiebidraget bara var på 640 kr. Men rent "mentalt" var jag redo att flytta flera år innan jag tog studenten.
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?