• Erase

Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?

Vik hädan skrev 2010-05-05 23:00:48 följande:
    Jag är 26. Varför skulle jag ändra inställning när jag är i din situation? Det kommer jag f.ö. aldrig att vara eftersom jag inte skaffade barn som tonåring vilket du uppenbarligen gjorde om du är 38. Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år. Mitt ansvar som förälder tar  inte slut bara för att barnen blir myndiga.
    Nu handlade det inte om i vilken ÅLDER man skaffar barn, utan om hur det är att ha ett vuxet barn boendes hemma. Gratis. Men visst, har du så god ekonomi och tror att det bästa för ett vuxet barn är att leva på sina föräldrar i evighet, ja då är det ditt val. Fortfarande svarar du inte på min fråga HUR LÄNGE du anser att man ska försörja sina barn ? Skulle det vara okej för mig då, som är 38 år, att leva på min mamma bara för att hon har valt att föda mig ? Mamma är man alltid, men nån slags bank ?
    Jag kommer alltid att stötta mina barn och finnas för dem så länge jag lever men det sätter jag inte likatecken med att försörja dem hela livet !
  • Erase
    DianaHeart skrev 2010-05-05 23:17:06 följande:
    Hejlis: nu pratar vi om den ekonomiska biten...och därav uppfostran som handlar om det.. TS: tänk lite längre, ja det finns en bra orsak till att brorsan var hemma så pass länge. Att du ens nämner det? Hur gammal din dotter än blir så är hon ändå ditt barn. Håller med Vik hädan: ..." Jag kommer inte heller skaffa barn om jag tror att jag inte kommer ha råd att försörja dem i mer än 18 år."...
    Tänk lite längre ? Skulle jag GISSA varför din brorsa bodde hemma så länge ? Det kunde ju lika gärna ha varit av bekvämlighet, eller hur ?
    KONSTIGT att ingen av er som så ihärdigt hävdar att det är så FEL att ta av "barnens" pengar, kan svara på en enkel fråga. HUR länge ska man försörja sina VUXNA barn, anser ni ?
  • Erase

Hahaa en del av er ( ja de flesta) är bara för sköna ! {#lang_emotions_wink}
    Jag VET ju vilka som har helt snedvriden inställning till ekonomi här och vilka som har det faktiska livet för ögonen. Den här diskussionen kan fortsätta till död-dagar..( Men just det, vem sjutton ska försörja mina åldriga barn då, när jag dör ? )
    Tror jag ska starta en omröstningstråd i detta ämne ; försörja vuxna barn hela livet eller inte ? Undrar vilken röst som vinner...

• Erase
    DianaHeart skrev 2010-05-05 23:36:23 följande:
    Nu sjönk jag till din nivå. Förstår att du har taggarna utåt då du fått så mycket påhopp! Men ta det lugnt. Har du uppfostrat din dotter så dåligt att hon ska låta dig försörja henne tills hon är 38 år, ja då är något fel. Men jag tror hon lär flytta ut snart då hennes nya hyra kommer kosta ungefär lika mycket som du kräver av henne. Hur mycket kan din dotter tjäna på sitt extra jobb, då hon endast jobbar helger? Då är kanske 1500kr rätt mycket. Men det är du som är hennes förälder så we don't care. Lite av andras åsikter kan du väl tåla? Kan vara av ren bekvämlighet eller kanske pga av någon handikap eller något annat? Men oj så långt tänkte inte du. Men i detta fall finns det andra orsaker. Vad oroar du dig för det? Inte som om du försörjde honom då.
    Nu frågade jag om DIN ÅSIKT, hur länge DU anser att man som förälder ska försörja sina vuxna barn ! Hittar du ett boende som inkluderar ALLT ( mat också) för 1500 kr i månaden, ja då är du otrolig !  Det FINNS inte.
    Helgjobb betyder inte bara lördag & söndag. Du kanske inte vet att även jul, nyår, påsk osv. kallas för helger ? Nu vet du det. Min dotter har,tro det eller ej, bättre timlön än mig ! Så hon tjänar BRA på sitt extrajobb.
    Vet du, jag ska vara sådär äckligt ärlig, jag skiter fullkomligt i varför du och din bror bodde hemma så länge ! Jag "oroar" mig inte , än mindre bryr mig.
    Din åsikt i min fråga är betydelselös, bara väldigt irriterande.
  • Erase
    mammaE2011 skrev 2010-05-06 10:52:48 följande:
    du är enligt lag skylldig att ta hand om ditt barn tills h*n är 21 år. Så efter det kan ni dela på hyran och maten :)
    Om barnet studerar ja.
  • Erase
    DianaHeart skrev 2010-05-06 10:57:58 följande:
    Verkar som du uppfostrat din dotter fel...och du är rädd för att din dotter ska snylta på dig hur länge som helst.  Som jag skrev från början, mina föräldrar krävde inte ett öre från oss och ändå betalade vi hem för vi har hjärta att hjälpa föräldrarna, så blev vi uppfostrade. Hade du uppfostrat din dotter rätt så hade hon betalat från hjärtat och inte bara för ni kräver det.  Och de pengar vi betalade hem satte de i ett sparkonto till oss.Finns inget svart eller vitt på hur länge en förälder ska försörja sina barn. Finns flera orsaker till att en förälder försörjer sina barn längre än tills då de fyllt 18 år.Att bo hemma tills man är 22, 23 år är inget fel, tycker jag...inte heller då man fyller 25 år osv. Varför vill inte föräldrarna tillåta sina barn att startar sina liv med att få betalda studier, ett bra startkapital och slippa csn-skuld. Så kommer jag göra för mina barn med.Tack för din fina förklaring av vad "helger" betyder! Du är lustig! Borde nog bli snällare mot dig så du inte bits snart! Haha mycket roande är du iallafall! Känns så bra att man kan irritera dig;).Visst kan din dotter ha bättre timlön än dig, men får hon ut så mycket varje månad? Inte som påsk, jul och nyår är varje månad...jajaLycka till med din dotter!
    Vad vet du om uppfostran?  Är det nån som är ouppfostrad är det du, som tydligen inte har fått lära dig respekt för andra människor. Jag har fattat att du skriver här enbart för att irritera folk, roa dig med det du. Som sagt, din åsikt är totalt ointressant
  • Erase
    Movie Freak skrev 2010-05-06 11:17:29 följande:
    alltså när man läser här blir man ta mig fan mörkrädd.tack gode gud att jag är förälder till mina barn o så fort de blir 18 att jag inte förväntar mig att de helt skall stå på egna ben o få ut 15 tusen i månaden o flytta hemifrån eller försörja mig.Jag har satt mina barn till världen o förväntar mig att jag o min sambo hjälper dem i resten av deras liv med vad det nu kan vara att vi inte förväntar oss orimligheter eller att så fort de blir myndiga så åker de ut elelr aldrig behöver våran hjälp mer. O som tack kanske de när jag är gamal o grå att de hjälper sin stackrs mamma med att handla eller hänga upp ett par gardiner eller klippa gräsmattan m.m.sicken jävla inställning vissa har!
    Har du märkt att ditt förra inlägg är borttaget ? Du kanske ska fundera på VARFÖR ?
  • Erase
    Hannah76 skrev 2010-05-06 11:27:12 följande:
    Eftersom nåt av dina inlägg också blivit borttagna så kanske du inte ska kasta sten i glashus?Kan du inte bara förklara varför du blir så uppretad för att andra gör annorlunda?
    Mig gör det inget om ni väljer att låta era barn bo gratis resten av livet. Det som gör mig förbannad är alla jäkla påhopp om att man skulle vara en girig, dålig mamma, som vill bli av med sitt barn hemifrån för att man tar betalt av sitt VUXNA barn som bort hemma ! Det HANDLAR inte om det.
  • Erase
    Movie Freak skrev 2010-05-06 12:07:16 följande:
    du är ingen dålig mamma o om du läste mitt första inlägg sa iaf inte jag det. tvärtom det är bra tycker jag att barn (om man nu kan kalla en 20 åring barn) att de får lära sig att saker o ting kostar.men jag tycker att man begär en summa efter vad barnet/ungdomen/ young adult tjänar.Det jag tyckte var vad att du LÄT hård för att du verka tycka det var konstigt att din dotter som 20 åring inte kunde stå helt på egna fötter, så låter TS när jag läser den.Men vad tjänar din dotter i månaden ungefär? tjänar hon 5000 kr tycker jag du kan begära 2000 kr o då får hon köpa hygien artiklar, kläder, smink, nöjen m.m. själv.De 2000 kr tycker jag skall vara allt som du väljer att köpa hem till hushållet i matväg, att hon bor där osv.
    Jag håller med dig i allt du skriver i detta inlägg, UTOM att jag låter hård ! Jag kan inte se någonstans i varken min trådstart eller i mina andra inlägg att jag skriver att det är konstigt att hon inte kan stå på helt egna fötter . Inte ens att jag antyder det. Den tanken har jag inte ens snuddat ! Jag vill bara att hon ska bidra med en del av sin inkomst till hushållets kostnader, inget konstigt med det alls. Jag skulle heller aldrig drömma om att begära mer av henne än hon hade råd med. Skulle hon hamna i knipa skulle jag naturligtvis hjälpa henne på alla sätt jag kan.
  • Erase
    Pigeon skrev 2010-05-06 14:43:28 följande:
    Vad finns det för alternativ för en familj med småbarn, annat än hotell som kostar skjortan? Blir ju inga långa vistelser i så fall, och man tappar det trevliga umgänget på kvällen när barnen somnat. Från kl 7 får man sitta själva på ett hotellrum...  Problemet är också att min svärfar bor på en mkt liten ort där det inte finns hotell eller liknande, närmaste hotell ligger flera mil iväg. Därför kan man ju varken ses över frukostbordet eller på kvällen när barnen somnat. För oss blir det dyrt och krångligt och tråkigt att sitta själv på kvällarna!Och att tillbringa julen på hotell är inget alternativ för oss!Vi träffas trots det ibland, på vårt initiativ. Vi har löst det så att vi bott över hos andra bekanta och hälsat på dem på hemvägen. T.ex kan man hälsa på dem när man varit hos mina föräldrar (som ju alltid tar emot oss med öppna armar). Det blir aldrig mer än några timmar, men å andra sidan verkar svärfar vara nöjd med det. Han är inte så intresserad av att träffas regelbundet.
    En nyfiken fråga bara...Har NI  extra rum som står tomt till gäster ?
    Trist om boendet ska hindra släkten från att träffas, inte många som har råd att ha ett stort hus enbart för "släktträffar". Jag önskar att VI kunde ha det så..
  • Erase
    hemljuvahem skrev 2010-05-06 13:59:51 följande:
    Hejsan TS!Min mamma är i precis samma situation då med sonen (21) och han bor hemma gratis för tillfället.. (mamma jobbar för kommun + att hon har 1 son till på 19år, alltså ingen höjdarlön) Hon känner att sonen inte gör mycket för att söka jobb (om något alls) och även om det är hennes barn så kostar han henne eftersom hon bor dyrt pga de extra utrymmen som behövs, han äter mkt, använder bredband och telefoni, tv osv som hon aldrig nyttjar.Hursom; jag tycker man kan tänka lite såhär:1. Hur mkt tjänar tonåringen och bedöm hyra lite efter det, kanske är det inte lätt att få något jobb eller fler jobb där ni bor.2. Hur ser DIN/ER situation ut förövrig, jag tycker det kan vara skäligt att betala lite mer om föräldrarna inte har det jättebra ekonomiskt. Har föräldrarna en bra inkomst känns det onödigt att dra in massa tusen från sina barn, kanske kan man pusha med att dem ska spara lite pengar till sig själva istället (ex till framtida lägenhet, körkort)3. Berätta varför du faktiskt tar betalt, det är en bra början innan man kommer ut i den riktiga världen och faktiskt ska klara av en hyra, elräkning m.m själv. Det är lätt att bli naiv i den åldern.4. Du gör detta för din tonåring självfallet, men finns där som stöd också. Jag har själv varit arbetslös en längre period på 7månader en gång och jag sökte jobb som en toka.. mitt självförtroende sjönk i botten och varje dag var nattsvart tillslut, jag förlorade mina rutiner och det var superjobbigt.5. Kanske kan mer arbete i hemmet kompencera mot ev. utgifter.
    Tack ! Du resonerar helt sunt !
  • Erase
    Banshee Queen skrev 2010-05-06 20:13:14 följande:
    Jag kan inte förstå varför ditt barn öht ska behöva betala något för att få bo hemma.
    Nä, men nu var det ju inte det frågan gällde. Du tillhör de få procenten som inte förstår det, det är okej.
  • Erase
    LaFontaine skrev 2010-05-07 20:16:32 följande:
    Precis på samma vis är också jag uppfostrad. Jag flyttade hemifrån när jag var 20. Då pluggade jag och jobbade väldigt mycket vid sidan om, men betalade inte en krona hemma. Mina föräldrar hade aldrig tillåtit att jag gjort av med alla mina pengar på vilket skit som helst. De hade blivit mycket besvikna över sin misslyckade uppfostran. Istället placerade pappa och jag mina sparpengar i fonder och aktier till framtida investeringar.När jag flyttade betalade kontantinsatsen själv. Efter det hade jag råd att studera ytterligare ett år utan studiemedel. Inte heller jag hade problem med ekonomin. Jag har alltid varit medveten om sakers värde och att ingenting är gratis. Om barnen inte förstår det i vuxen ålder tycker jag nog att man misslyckats ganska kapitalt i sin uppfostran.
    Misslyckats i sin uppfostran ??? Nu var det ju inte det saken handlade om, men iallafall !
Svar på tråden Vad är rimligt att en 20-årig dotter betalar för att bo hemma ?