• Maax

Värma ersättningen i micon....

...varför ska man inte göra det?
    Försvinner några näringsämnen?
    Är det skillnad på ersättning i tetra och pulverblandad ersättning?

• Svar på tråden Värma ersättningen i micon....
  • SaGaKi

Vi har värmt ersättningen i micro ända från BB tiden till det gick över till vanlig mat..

Man får INTE värma fööör länge i micron för då KAN  näringen försvinna har jag fått veta...Så jag har kört 20sec blandat runt o kört lite till om det har behövts..

ersättningen i tetra är mycket tjockare än de i pulver form...
    Men ack så bra ha med sig när man är ute med en liten...

Om det inte finns micro så värmde vi upp de under kranen med varmvatten...

• Jesster

Det råder mycket delade meningar om hurvida man kan värma ersättning och liknande i mikro eller inte, särskilt eftersom LSV inte rekommenderar det.

En mikro värmer vätska ojämnt så att det vid kanterna kan bli väldigt varmt medans det är betydligt svalare i mitten.

Man undviker detta genom att antingen värma för fullt väldigt korta tider i taget och skakar emellan, eller så värmer man lite längre på svagare temp. Man får prova sig fram.

Det sägs också att viktiga vitaminer "dör" m man värmer i mikro men det är inte riktigt sant. Återigen har det med värmen att göra, inte själva mikron.

Man värmer till ättemperatur för bebsen vilket är kroppstemperatur (ca 37 grader). Temperaturer under 60 grader har ingen negativ påverkan på vätskan. Vid 60-90 grader bryts vitamin c och B1 ned men inte om vätskan svalnar av på under ca 30 sekunder. Pastörisering av mjölk (68 grader i 10 minuter) har ingen väsentlig påverkan på vitamin B1 men reducerar vitamin C 30-70%.

Man värmer ju definitivt inte vätskan till över 60 grader, inte ens i mikron, när man ska värma till ät-temp.

Välling innehåller sedan samma saker som t.ex. mjölkersättning och på vällingpaketen står det att man kan värma vällingen i mikron

Den som söker han finner - www.google.se
  • Ida1990

Vi värmer alltid i micron, Ingen från varken BVC eller BB har sagt att det skulle vara nån fara. Därimot ska man vara försiktig om man har brunnsvatten, men har man komunalt vatten behöver man inte koka. Sen sa dom på babyproffsen att genomskinliga flaskor kan utsöndra nått ämne i micro och diskmaskin som kan vara skadligt i stora mängder. Så vi har köpt flaskor i frostat plast eller va man ska säga. Men sen när jag har pratat med andra mammor har dom bara skrattat och sagt att de värmer sina vanliga flaskor i micron. Det är ingen skillnad på ersättningen som finns i tetrapack, det är bara att den är färdigblandad pulver.

• Aurora Borealis

Jag har hört att det skadar att värma ersättningen i micro, men jag vet inte hur. Jag brukar iallafall alltid värma vattnet och sedan blanda i pulvret efter,  jag tycker att det blandas lättare då också och jag riskerar inte att det blir sämre näring.

Ersättningen i tetra ska vara gjord på färsk mjölk tror jag (och i ersättningen på torrmjölk, såklart)

• Tinizen

Vi värmer också alltid i micro, har aldrig hört att det ska vara skadligt på något vis. Samma med sonens mat.

• Maax

Tack för era svar!
    Då fortsätter jag nog värma lite i micron. Jag värmer ju endast några sekunder för att ersättningen inte ska vara helt kylskåpskall och skakar sedan om för att värmen ska fördela sig jämt.

• Fantasia78
    Maax skrev 2010-05-05 14:03:45 följande:
    ...varför ska man inte göra det?
    Försvinner några näringsämnen?
    Är det skillnad på ersättning i tetra och pulverblandad ersättning?
    Mikrovågsvärmning är en skonsammare värmningsmetod än värmning på spis, eftersom man det går åt kortare tid att nå den temperatur man önskar (enligt livsmedelsverket och livsmedelsforskningsinstitutet Sik). Sedan är det ju viktigt att man följer tillagningsanvisning förstås, men det gäller ju både vid mikrovågsvärmning och vid tillagning på spis.
  • fjunis

Vi har gett båda våra barn ersättning redan på BB och där värmer de ersättningen i micro, tror inte att de skulle skulle göra så om det vore någon fara Skrattande

Svar på tråden Värma ersättningen i micon....