• Äldre 5 May 20:21
    5216 visningar
    26 svar
    26
    5216

    Hur mycket "frihet" har era barn ute?

    Det här tycker jag är jättesvårt just nu och min sambo och jag diskuterar detta. Skulle därför vilja höra lite hur andra föräldrar gör. Sonen fyller fyra år i slutet av sommaren. Vi bor i ett mycket lugnt bostadsområde på en gata utan genomfartstrafik. Dom enda som kör där är i stort sett dom som bor där (eller gäster). 


    Sonen har börjat få lov att vara ute själv lite och få leka med kompisar själv ute. I så fall är dörren öppen så jag hör honom och jag är i köket så jag kan ha uppsikt ut. Tex när lillasyster ska äta som kan ta en evighet så känns det taskigt att ha sonen inne om solen skiner ute och kompisarna leker. Ska ju ärligt säga att jag ser ju honom inte hela tiden men det gör jag ju inte när jag är ute med honom heller. Vi har tydliga regler kring var han får vara och det har han skött hittills. Men nu börjar han tänja lite på reglerna. Han får inte gå till lekplatsen själv fast vissa kompisar får det. Lekplatsen ligger på samma gata men jag vill att en vuxen är med. Han får inte springa hem hur som helst till kompisar utan då ska jag följa honom dit, hälsa på föräldern och kolla så att det är ok att han är där. Även om kompisarna bor nära.
    Sonen vill nu gärna få lite mer frihet och springa med framförallt dom äldre barnen som är fem, sex år gamla. Men det vill inte jag. Han har inte fyllt fyra än och jag tycker det är tillräckligt frihet som han har. 
    Som sagt, skulle bara vilja höra hur andra föräldrar gör. Är ni alltid ute tillsammans med barnen eller får barnen röra sig lite fritt själva (beror ju givetvis på hur man bor)
  • Svar på tråden Hur mycket "frihet" har era barn ute?
  • Äldre 5 May 20:32
    #1

    Släpper inte mer heller, 4-åring får vara i en sandlåda som ligger precis utanför vårt staket, men inte längre.

  • Äldre 5 May 21:41
    #2

    Min son kommer fylla 5 i augusti.  Han får vara ute själv i vår innergård där jag kan både se och höra han från balkongen.  Håller balkongdörren öppen altså...

    Förra sommaren fick han prova lite på detta men vi såg att han var ganska orädd, spontan/impulsiv och hade lätt för att dras med de stora barnen borta från innergården utan att meddela oss. Då fick vi helt enkelt hålla öga på honom HELA tiden.  Nu litar jag mer på att han inte går bort från gränsen.
    Däremot tycker han det mycket intressant att gå "besöka" grannar där det bor barn.  Svårt att förklara för han att han inte får gå in till vem som helst, att vi vill veta var han är.  Precis som du säger TS.. man vill veta var ngn stans han är och om det är okej för föräldrarna. 

  • Minima­x
    Äldre 5 May 21:49
    #3

    Vår femåring får inte vara ute själv. När jag är ute får han röra sig på den delen av gården där inga bilar kan köra medan jag är med hans lillebror på en annan del av gården. Jag är nog ganska överbeskyddande, men jag litar inte på att han har den uppsikt  och perceptionsförmåga som krävs för att kunna hantera trafik och jag vågar inte riskera att någon kommer och lockar med honom.

  • Äldre 5 May 22:17
    #4
    Lillatroll skrev 2010-05-05 20:21:58 följande:
    Det här tycker jag är jättesvårt just nu och min sambo och jag diskuterar detta. Skulle därför vilja höra lite hur andra föräldrar gör. Sonen fyller fyra år i slutet av sommaren. Vi bor i ett mycket lugnt bostadsområde på en gata utan genomfartstrafik. Dom enda som kör där är i stort sett dom som bor där (eller gäster).  Sonen har börjat få lov att vara ute själv lite och få leka med kompisar själv ute. I så fall är dörren öppen så jag hör honom och jag är i köket så jag kan ha uppsikt ut. Tex när lillasyster ska äta som kan ta en evighet så känns det taskigt att ha sonen inne om solen skiner ute och kompisarna leker. Ska ju ärligt säga att jag ser ju honom inte hela tiden men det gör jag ju inte när jag är ute med honom heller. Vi har tydliga regler kring var han får vara och det har han skött hittills. Men nu börjar han tänja lite på reglerna. Han får inte gå till lekplatsen själv fast vissa kompisar får det. Lekplatsen ligger på samma gata men jag vill att en vuxen är med. Han får inte springa hem hur som helst till kompisar utan då ska jag följa honom dit, hälsa på föräldern och kolla så att det är ok att han är där. Även om kompisarna bor nära. Sonen vill nu gärna få lite mer frihet och springa med framförallt dom äldre barnen som är fem, sex år gamla. Men det vill inte jag. Han har inte fyllt fyra än och jag tycker det är tillräckligt frihet som han har.  Som sagt, skulle bara vilja höra hur andra föräldrar gör. Är ni alltid ute tillsammans med barnen eller får barnen röra sig lite fritt själva (beror ju givetvis på hur man bor)
    När vår dotter var 4 år så fick hon vara ute själv på lekplatsen på gården här utanför, dock inte utan att vi hade uppsikt över henne hela tiden.

    Nu är hon snart 6 år och nu vågar vi lämna henne utan ständigt uppsikt, tittar till henne någon gång då och då genom fönstret. Jag tror man känner själv när man vågar töja på gränserna för ens barn, så upplever då jag det iaf .
  • Äldre 6 May 10:22
    #5

    Här får dottern på fyra år vara ute på tomten utan tillsyn, ibland får hon även cykla trehjuling uppe vid vägen som är relativt lugn och stillsamt trafikerad. När hon har kompisar här vill jag däremot att dom håller sig på tomten helt och hållet.

  • kegan
    Äldre 6 May 12:17
    #6

    Jag vill också ha koll på vår dotter som är 4½ år. Hon får vara på vår tomt själv men jag slänger ett öga ut hela tiden. Jag tycker också det är lite jobbigt just nu för det är många ungar på gatan som är lite äldre och som får springa hur som hellst runt på gatan, och då vill ju gärna vår tjej följa med men jag vill inte det än, hon är för liten enligt mig och jag är rädd om henne! Sen det här med tider...jag tycker att dottern ska vara inne kl 18 så hon hinner varva ner  lite innan läggdags vid 19.30 snåret, det är hon fullt med på för hon är trött den tiden, men en del andra ungar på gatan kan komma och knacka på vid 18-19 och ibland senare och vill leka.. Hur har ni det?

  • Äldre 6 May 12:34
    #7

    Min äldsta dotter har fått vara ganska fri, men hon har också varit ett väldigt förståndigt barn.

    Vi bor i ett lungt villakvarter

    3 år
    * hälsa på grannarna själv
    * Vara ute själv men med vissa regler om hon ska vara så pass nära att jag ske se/höra henne

    4år
    * Fick vara vars hon ville runt kvarteret
    * Fick cykla 2 kvarter bort, korsa en väg
    * Fick fara till kompisar själv
    Villkor för allt var att hon alltid skulle berätta vars hon skulle

    5år
    *Ungefär samma som ovan

    6år
    *Började få fara till lekparken själv. Det sker otroligt mycket olyckor i lekparker så jag var försiktig med det.

    7 år (NU)

    * Får cykla 2 km bort ungefär
    * Får korsa större vägar

    Min minsting på 3½ år

    * Får vara på våran gård om Storasyster är mer

    Det är allt. Har väldigt lite förtroende för den yngre damen.

  • Äldre 6 May 12:52
    #8

    Vår 4 1/2åring har iår börjat vara ute helt ensam på tomten och leka, givetvis har vi dörren öppen och henne under viss uppsikt.
    Även om vi bor förhållandevis lungt så skulle det inte falla mig in att lämna henne utan ha viss uppsikt, det går snabbt i ett barns värld och bara häromdagen var hon på väg i full fart ut i skogen - ivrig att följa efter katten på promenad, fullt medveten om att hon inte får gå från tomten ensam, en liten detalj som dock är lätt att glömma när man bara är fyra år och helt plötsligt anar ett äventyr runt knuten
    Att låte henne cykla utan ngn vuxen i närheten har inte ens slagit mig i tanken ännu även om det bara är vi fem grannar som kör bil här på vägen utanför oss.

    Kort sagt, vi är nog rätt hönsiga men å andra sidan så har vare sig jag eller min man något behov av att hon ska kunna släppas "fritt"  utan det känns naturligt att vi finns i närheten när hon är utomhus.


    Den late får brått när det blir kväll
  • Äldre 6 May 12:57
    #9

    Nu bor vi på en bondgård men mitt i en by. Dottern blev 5 i januari och sedan förra sommaren ( då var hon ca 4.5 år) har hon fått vara på gården och leka själv. Men stannat på gården. I år så har hon fått börja gå till farmor och farmfar kanske 50-100 m bort i byn samt hon har fått gå till grannflickan oxå ca 50-100 m bort.
    Cyklar gör man fortfarande på gården. Ska man gå till farmor och farfar eller kompisen säger man till först och ber om lov. På vägen är man BARA om man ska till farmor och farmor och kompisen. Vägen är ingen lekplats. Men då har vi ju hela gårdsplanen att cykla på så det kanske är lättare att hålla sig från vägen.
    I stallet får de inte vara utan vuxen.

  • Masmam­ma
    Äldre 6 May 13:00
    #10

    Har en tjej som snart är 5 år ( i september ) och en grabb som är 3. De får vara ute och cykla själva ( men ganska ofta är jag ute tillsammans med dem och deras lillebror ), men de får inte cykla för långt bort. De har grannar som de leker med, och vi vill gärna att de säger till innan de springer dit.

Svar på tråden Hur mycket "frihet" har era barn ute?