Inlägg från: prickelina |Visa alla inlägg
  • prickelina

Studerande singelföräldrar

Hej!

Här är en till student förälder. Efter en ganska flexibel termin på komvux är det nu dax för högskolan.. 5.5 år.. puh... Det känns ganska skrämmande! Jag hade det svårt att gå ihop när jag jobbade och CSN är minsan inte lätt men det ska väl gå på nått sätt! Jag är mest orolig för just grupparbeten och vabbningar just nu! Känns som alla höstförkylningar börjar dra igång snart... Dock har jag ju insett hur mycket mer jag hinner se min son nu när jag pluggar jämnfört med innan, och det är najs!

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-08-30 10:29:39 följande:
    prickelina skrev 2010-08-29 23:24:39 följande:
    Hej!

Här är en till student förälder. Efter en ganska flexibel termin på komvux är det nu dax för högskolan.. 5.5 år.. puh... Det känns ganska skrämmande! Jag hade det svårt att gå ihop när jag jobbade och CSN är minsan inte lätt men det ska väl gå på nått sätt! Jag är mest orolig för just grupparbeten och vabbningar just nu! Känns som alla höstförkylningar börjar dra igång snart... Dock har jag ju insett hur mycket mer jag hinner se min son nu när jag pluggar jämnfört med innan, och det är najs!
    Hallå Prickelina! Spännande med ny utbildning! Jag kände mig precis som du för ett år sen när jag började på min utbildning. Vad ska du plugga?

Vart någonstans bor alla förresten?

Denna termin kommer jag ta ännu en 15p kurs i statistik. Och detta blir min första kvällskurs. Kan ju bli lite knepigt med barnvakt men jag ville verkligen ta denna kurs då jag behöver den inför masteruppsatsen. Med hjälp av min mamma och två av mina underbara singelmammevänner i området kommer det nog funka!
    Jag ska läsa till gymnasielärare i Malmö. Bor mellan Landskrona och Lund. Jag börjar på onsdag!!! Förvånad Min son har dessutom en utvecklingsförsening som kommer ta en del av min tid. D.v.s han är lite sen med det mesta, språk, motorik osv osv
  • prickelina
    lilja87 skrev 2010-08-28 12:03:34 följande:
    Är ni andra också lite oroliga över hur ni ska ha råd med t.ex. vinterkläder? Har köpt jacka och täckbyxor men det behövs ju skalisar och skor...aaah dyrt!
    Jag jobbade i affär innan så jag kunde köpa bra kläder billigt där och jag håller tummarna för att de ska passa i höst/vinter med eftersom jag köpte dem lite stora. Skor därimot... Denna sommaren växte hans fot över en cm på typ 1 1/2 månad... Så där behöver det INTE fortsätta!
  • prickelina

Första skoldagen för mig imorgon och så även första dagisdagen på några veckor, jag BÄVAR för alla baciller som kommer attackera min lille skatt! Jag som f.ö är nyopererad och typ väldens tröttaste känner mest ren skräck när jag tänker på att det börjar nu. Men det ska minsan bli skitbra, det har jag bestämt!

• prickelina

Åhh dessa böcker! Vår första kurs är 10 veckor ca och det är typ 10 obligatoriska böcker a 200-300 kr st... Varför är kurslitteratur så dyr?

Fick mitt schema idag och det blir minsan ingen glassig höst! Tycker vi verkar ha jättemånga föreläsningar, jag hade hoppats att kunna jobba lite med men det känns ju tufft...

• prickelina

ha ha jag känner igen det där.. Vi var på skånes djurpark i veckan och jag var nog den enda som tittade på djuren...

Lilleman är på kalas hos en dagis kompis just nu och jag hade förväntat mig att stanna kvar men han  vågade faktiskt vara där själv!!!  Sen blir det grillning med min famij ikväll. Man får ju passa på i solen!

Ha en bra helg!

• prickelina

Jag tror att vi gav runt 900 kr för min sons overall och det är en 8848 med andingsfunktion och sånt där. Den har hållt jätte bra och är från intersport. Didikssons overaller är oxå bra för billigare peng än PoP. Annas är ju tradera ett alternativ om man vill ha PoP....

Lördagen slutade med ett giganskt krupp anfall här och jag såg framför mig hur hela veckan blev förstörd men peppar peppar så är han på dagis nu och verkade hur pigg som helst i morse.

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-09-06 11:02:22 följande:
    Tack för overalltipsen! Vad är en 8848?

Haven09, vad var det du studerade nu igen? Är det lärarna eller studenterna som talar dålig svenska? Jag håller med om att det kan vara problematiskt med lärare som inte behärksar språket till 100%. Jag går på ett internationellt program där all undervisning sker på engelska.Oftast går det bra då lärarna behärskar engelskan så pass bra som de gör, men ibland känns det lite knaggligt och man går miste om rätt mycket information. Det funkar för mig, för mitt modersmål är svenska så jag kan hänga med de semantiska mönstret under en föreläsning. Men endel internationella elever, speciellt de med engelska som modersmål kan tycka att det går knaggligt! Tex så hade jag en föreläsare som skulle använda sig av ett antroplogiskt exempel och refererade till "indians". Jag fattade att han menade den amerikanska ursprungsbefolkningen, men resten av klassen var någon stans i indien ! Eller att tala om "svart arbetskraft" kan också bli riktigt fel. Hahaha. To "work black" som en lärare sa, jag fick förtydliga vad som menades för halva klassen satt som frågetecken!
    8848 eller altitude som det oxå kallas är ett märke som bara säljs på intersport, som stadiums everst. Jag tycker de är riktigt bra och har haft både overall och två delade sett i märket och det har funkat bra.

17 06 07
    Jag har precis börjat på högskolan och känner mig mest förrvirrad just nu. Det är verkligen stor skillnad från lilla komvux...

Och jag skulle jobba idag och tjäna lite pengar... Givetvis får sonen feber och jag har fyra föreläsningar nu på två dagar som jag antagligen missar. Suger fett! Plus att man känner sig som världens dummaste när man som vikarie ringer och vabbar!
  • prickelina

Världens bästa pappa ställde upp och vabbade! Hurra för morfars vabb. Så jag kunde gå på mina föreläsningar både idag och imorgon!

• prickelina
    summertime123 skrev 2010-09-09 19:54:09 följande:
    prickelina: ååh vad spännande, då är du en rookie som jag kommer va om några månader Vad läser du för ngt? Jag har ju läst in hela gymnasiet på distans så snacka om att jag kommer få en chock av att se alla människor på SU haha enda fördelen är att jag är van att plugga själv och är riktigt organiserad men har fan blivit folkskygg nästan haha läser min första kurs på komvux nu, en matte c kurs och det känns konstigt haha - jag märker att jag pratar mer än alla andra. Minns inte hur det ska vara i skolan haha
    Jag läser till gymnasielärare. Önskedrömmen är att jobba på komvux och hjälpa människor som varit i samma situation som jag.
    Haven09 skrev 2010-09-09 20:56:07 följande:Har ni klarat av att spara varje månad till sommaren?
    Jag är så dålig på spara och det har jag varit i all evighet, jag tror inte att det händer något mirakel där.
    Jag kommer inte kunna spara, jag får knappt ihop det sm det är....
Svar på tråden Studerande singelföräldrar