Inlägg från: prickelina |Visa alla inlägg
  • prickelina

Studerande singelföräldrar

Jag har oxå en iphone och är super nöjd. Jag sa att om jag kom in på högskolan fick jag unnan mig en. Jag har dock ett 699:- abonnemang där jag får ringa och smsa hur mycket jag vill. Jag tänkte att jag skulle ändå ha råd med det om jag slutade ringa på hemtelefonen....

Ska försöka ta ett ryck och tradera lite idag. Gamla vinterkläder som tar plats här!

• prickelina

Hej tjejer!

Då var första tentan avklarad och jag tror den gick bra! Glad Nästa vecka är det praktik och det ska bli jättespännande men är även lite skrämmande!  Jag är mest rädd för hur jag ska orka mig igenom så långa dagar, min ernergi nivå är inte på topp precis...

Och karlar har jag snart gett upp hoppet om... haha. Känns som man varken har tid eller ork just nu...

• prickelina

Det är praktik på en högstadierskola. Vi får se om jag överlever kidzen

• prickelina

Mmm vi har oxå två kurser per termin men jag känner mig ändå stressade av ev. vab! Gud förbjuda om han skulle bli sjuk under en praktikperiod! Missar man för mycket där så får man inte börja terminen efter! Förvånad
    Så peppar peppar får han hålla sig frisk då!

Högstadieungar ska bli väldigt spännande att se hur mitt humör fixar. Skrattande Men vi ska vara på samma skola hela utbildningen så jag hoppas på en bra mentor och skola!

• prickelina

haha eller hur, man är glad för alla pengar just nu sen att de ska betalas tillbaka blir en senare fråga

Nä vi blir tilldelade skolor så jag är glad att jag fick en som har bra rykte. Men skulle man inte trivas så får man byta. Tyvärr är det jättebrist på gymnasieskolor som tar emot lärarstudenter så därför fick jag nöja mig med ett högstadie eftersom jag kommer ha dubbel behörighet.

• prickelina
    summertime123 skrev 2010-10-01 17:40:21 följande:
    Det är ju super att ni får praktisera såpass tidigt! Då slipper man slösa bort en massa år om man sen märker att man inte orkar med ungarna Är praktikplatsen anpassad efter vilken slags lärare man blir dvs lågstadie, högstadie m.m.?
    Ja det anpassas men jag som ska bli gymnasielärare får nöja mig med ett högstadie eftersom gymnasieplatserna är för få. De räknar med att 40 % hoppar av utbildningen och de flesta är efter praktiken så det är därför de lägger den så tidigt.

Hmm här är inte dagis gratis.... Jag betalar iofs bara 36 kr så jag överlever den haha Skrattande Jag sitter på ett sjukt dyrt boede så jag klarar inte av att betala allt med csn. Vi lever lite från månad till månad. Denna månaden har jag tex traderat massa och jag försöker jobba när jag kan. Men för att jag ska kunna följa min dröm och för att lilleman ska slippa flytta så hjälper mina föräldrar till att betala. Det suger men vad gör man inte, jag vill heller inte flytta och det finns inga bra flyttalternativ här i min lilla håla. Min son har ett stort trygghetsbehov och gillar inte att byta miljö så att han är ett separationsbarn funkar så där för honom, så ett tryggt hem här är A och O.

Har faktiskt blivit uppvaktad av en i klassen...haha  (tycker det va vågat från hans sida)

ohhh berätta mer!!!!!
  • prickelina
    nycsthlm skrev 2010-10-02 22:10:29 följande:
    Prickelina: är det så många som hoppar av lärarutbildningen ! 40% är inte lite! Men som du säger är det bra att man får pröva på i början så man kan veta om man är helt felt ute och cyklar angående karriärval! En eloge till er måste jag säga. Inte det lättaste yrket men ack så otrologt viktigt!!! Min bästa kompis är lärare så jag följde med intresse henne från studier till klar lärare.

Konstigt att inte gymnasium vill bereda er med praktikplatser? Är det inte gymnasielärare det är sådan brist på? Vi diskuterade just en liknande problematik på en av mina föreläsningar förra veckan. Vi ska ju skriva våra masteruppsatser nästa termin, men det är så svårt att få tillgång till data. Tex SCB har ju en massa data från både longitudinal studier etc. Men inga får tillgång. De behöver analytiker, men blir ju svårt att ubilda kompetenta sådana om vi inte får öva och använda data.
    Skolorna får dessutom betalt av högskolan att ta emot oss så det är ganska underligt!

ohh spännande att gå på dejt jag har nog glömt bort hur man gör!

Jag har redan ångest för sommarlovet... Ska man behöva gå på soc eller ska man hitta ett sommarjobb. Fetångest!
  • prickelina

hahaha jag har nätdejtat en del och guuuud vilka bottennapp där fins! Jag blir bara mer och mer kräsen för varje gång. Jag har lite olika nåtflörter på gång men ingen som jag fastnat för så där jättemycket och alla är på lite avstånd så det känns inte jättelönt..... Men det är ju alltid trevligt med lite uppmärksamhet.

jag har en lista med stipendier att söka som jag beställde från ett företag för 250:- men jag hari nte orkat skriva ihop nått än...

• prickelina

haha eller hur är det galet med dejtingsajter, man är kräsnare än irl helt klart. Jagt klarar inte av när folk tex skriver hur ofta de tränar i sin pres... Vad bryr jag mig om det liksom?? Jag har t.o.m träffat en kille som hade lagt ut bilder på en annan kille istället för sig Varför gör man så liksom?? Jag har väl dejtat ett 15 tal från nätet och den ena värre än den andra. En kille var så "charmig" att han berättade att han hade satt på mig även om jag så hade haft en påse på huvudet... När jag informerade att det var uteslutet så gick han in i ett annat rum och typ skrek för sig själv att han ville spruta över de pattarna... Jag gick rätt fort då.. haha. Dock hade han redan satt sig att leta efter en ny dejt innan jag hann gå. "Det är ju fredagskväll och jag vill inte vara själv" GALNING! Och mina kompisar och jag hade sagt att han kunde ju vara en 7a som sämst med sin super snygga bild. OCh han var typ en 2a! Foton lurar!

Sååå sur jag är idag. Har varit på introdag idag inför praktiken imorgon. Och fick reda på att jag ska vara i en 5:a! Hallå, jag ska bli gymnasielärare, vad fan ska jag på mellanstadiet att göra??? Skitsur men det är väl bara att gilla läget denna veckan och ta det med min mentor sen...

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-10-04 21:55:44 följande:
    Förstår att du är sur! Det är ju liksom inte en liten åldersskillnad det där ! 11 åringar och gymnasieelever är det ju ganska så stor skillnad på! Vet inte om jag frågat tidigare, men vilka ämnen kommer du rikta in dig på? För man ska väl välja ett huvudämneämne som högstadie/gymnasielärare va?
    Det kommer nog bli religion och svenska tror jag. Religion är mitt huvudämne sen velar jag mellan svenska och historia men eftersom jag är askass på årtal så borde svenska vara bättre. Åandra sidan är jag jätte kass på grammatik så... Vi får se, det är två terminer dit... Väljer jag svenska så har jag dock 6 års plugg att se fram emot men jag har ju snart gjort ett halvår så.. *asg*
    takida skrev 2010-10-04 22:12:04 följande:
    Frågan e bara vart hittar man en kille om man inte nätdejtar?? Alla kompisar o deras kompisar e ju par!
    Men nu när jag pluggar blir ju umgänget lite bredare så kanske kanske..
    Jag tänkte oxå så men de är ju sååå unga pojkarna i min klass och ganska få dessutom. Fast idag när jag hade en sjukt tråkig introdag på stadshuset så förgyllde en lockig ängel min fanasi... haha undra vad han hade sagt om han visste att jag satt och tänkte på honom i arbetsbyxor och bar överkropp under hela power pointen?
  • prickelina

Dubbelsuck... Ídag har exet varit och hämtat en gråtande son... Fan vad hemskt det känns när han tittar sorgset på en och säger, mamma, vill inte pappa! Man vill ju bara säga nä hjärtat du behöver inte... Så jag har svårt att njuta av att vara barnledig... och inget pluggande får jag gjort heller. Fast just denna veckan är jag inte så stressad över plugg, jag ska mest försöka läsa in lite litteratur...

Därför borde jag ju hitta en karl som distraherar mig barnfria helger. haha. Jag känner mig oxå lite smått immun mot män just nu, vet inte om det är för att jag är så fokuserad på mitt "nya liv"?

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-10-10 22:13:09 följande:

Prickelina: usch sådasnt där är hemskt! I fredags när jag lämnade på dagis blev det "fel" någonstans. Sonen som alltid är så glad när vi vinkar av grät hysteriskt. Jag hade ont i hjärtat halva dan och satt med telefonen i handen under min förläsning för jag fick för mig att de skulle ringa från dagis och berätta att han var sjuk eller dyl. Annars så "slipper" jag ju några längre överlämningar eftersom sonens pappa inte finns med i bilden (mer än som ett long distance telefonsamtal en gång i månaden). Hur ofta är sonen hos pappa?
    Usch den här helgen urartade totalt. Jag var som sagt jätteledsen för att lilleman inte ville til sin pappa. På kvällen får jag ett samtal från min bästis att mitt ex är på samma fest som henne och att han lämnat sonen hos flickvännens syster... Jag blev skitsur. Festa kan han göra när han inte har sonen och om han nu ville gå på fest hellre än att vara med lilleman kunde han fått stanna hemma och sluppit vara ledsen. Så jag ringde honom och det blev såklart ett jäkla liv. Han är helt patetisk och hotar med rätten och att jag aldrig ska få se sonen igen. Eller hur, vilken domare skulle flytta en fyraåring med en utvecklingsförsening från sin mamma och sina kompisar? Där all hans trygghet är. Imorgon får jag hem sonen men ser ju inte direkt fram emot att träffa exet....
  • prickelina
    summertime123 skrev 2010-10-12 18:32:03 följande:
    prickelina: Usch... det där lät inte bra... Förstår att det känns jobbigt, varför fixar man barnvakt när man får ha sitt barn hos sig!? Det förstår jag inte... Hur gick det när han lämnade sonen?
    Åh då skulle han vara så himla trevlig helt plötsligt. Han är helt schitzo... Men jag sa i alla fall till honom att om jag ringer och är orolig för min son, pratar lugn och sansat, inte höjer rösten och inte svär så förtjänar jag definitivt inte att hans flickvän står och skriker svordomar i bakrunden! SÅ jävla omoget! Och det bad han åtmindstånde om ursäkt för. Fast jag är ganska övertygad om att han inte fattar/eller tycker det är ogrundat att jag blev arg... Pucko!

Har en grupparbetesredovisning om två veckor och det känns som min grupp går på olika håll allihopa... Suck... De verkar inte riktigt fatta innebörden av grupparbeten och betyget i kursen ska till en tredjedel grundas på denna redovisning.. Känns så där, jag gillar inte att vara beroende av andras prestationer!

Jag började plugga när min son var 3 på komvux. Nu är han 4 snart och det är högskola och det funkar bra. Jag har en tjej i min klass som har en 13 månaders son men det verkar ganska tufft. Hon får inte sova hela nätter och han är konstant sjuk eftersom han är ny på dagis med alla baciller... Så jag hade nog väntat till i alla fall 2 år. Och hon har en man (inte för det verkar hjälpa haha).
  • prickelina

Haha snart är det dax för sluttenta i första kursen. Lärarna hade lagt ut några gamla tentor för att man skulle få ett hum om hur de kunde se ut och jag kände verkligen shit! när jag såg dem. Tycker inte alls de är så där jätteförankrade i vad vi har läst/haft föreläsningar i. Känner mig lite lätt stressad om man säger så! Nästa vecka är det grupparbetsredovisning och min grupp drar på helt olika håll så det kan ju bli intressant! Sen en skrivuppgift på det veckan efter och både jag och lilleman fyller år och ska ha kalas.... Det är mycke nu helt enkelt Skrattande

Har ni andra jullov eller går er termin oxå till januari?

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-10-21 07:33:40 följande:

När fyller ni Prickelina? Jag fyller den 25e och i somras hade jag och en kompis som bor i Göteborg bokat nästa helg för lite firandes (hon fyller också år nu i dagarna). Planeringen skedde innan terminen börjat  och hon köpte tågbiljett i somras. Nu visar det ju sig att jag en tentauppsats som ska vara inne på måndan efter vår "partyhelg". Så det blir till att försöka bli klar med skiten 3 dagar innan deadline! Ngt sådant har aldrig skett. En gång lyckades jag få in en tenta 5h innan deadline och jisses vad duktig jag kände mig då!

Lilleman fyller den 30:e och jag den 31:e. Och jag har bokat in kalas med familjen nästa helg och sen blir det party helgen efter med lite tjejkompisar. Och givetvis har jag min sluttenta på måndagen efterpå där Så det blir ju spännande även för mig. Får försöka vara duktig och plugga innan party helgen helt enkelt...

yoshimi skrev 2010-10-21 08:18:08 följande:
    Detta med mannen har tyvärr nog runnit ut i sanden, vi har ju aldrig tid att ses...

Trist! Känner lite att jag orkar inte ens leta efter någon just nu... Hittar HAN mig så gör han, annars får jag vara singel ett tag till

Välkommen Ladyeliza!

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-10-25 14:20:58 följande:
    Prickelina: haha. Vad coolt att ni nästan fick samma födelsedag! Var det nära ens? Dvs fanns det risk att han skulle komma innan tolvslaget så att ni fick samma födelsedag?
    Nä han kom på morgonen så det var inte så nära. Dock var han uträknad till 28 december så jag hade planerat att knipa ihop till januari men det blev ju svårt Därimot fick jag inte lov att hålla honom fören på min födelsedag och då var det den bästa presenten ever... Hjärta Och oxå den enda jag fick eftersom mitt ex inte köpte nån present till mig...

Och ett stort grattis i efterskott nycsthlm!

Kalaset är imorgon och dagen ska spenderas med att handla och förbereda så mycket som möjligt! Mamma och pappa kommer ner och hjälper till idag så jag får lite draghjälp. Bestämde mig för att vara lat och faktiskt beställa tårta istället. Jag kommer ha fullt upp med maten istället, varför jag bestämde mig för att göra en buffé vet i tusan... haha.

Gruppredovisningen är avklarad och vi fick godkänt men vissa i gruppen var riktigt riktigt dåliga. Vi avslutade med min del så de skulle minnas den mest. haha. Jag fick prata lika länge som de andra 5 tillsammans. Och jag fick jättebra respons från kursarna som lyssnade så jag kände att jag i alla fall hade gjort vad vi skulle.

Sen är det en skriftlig del som ska in nästa vecka och ett litteratur seminarium och sen sluttenta v. 45. huuu!

Happy Halloween helg!
  • prickelina

Vilka sjuka dagis!!! Jag har kortare tider nu när jag pluggar, innan var alltid lilleman till stängningsdax när jag jobbade. Så för oss har pluggandet givit oss mertid. Jag har oftast honom på dagis till tre. Ibland om vi har grupparbete så blir det kanske till fyra men det är sällan. Det är egentligen bara när jag har praktik som det blir långa dagar. Oftast är han på dagis mellan 9-15 så dagis kan inte klaga. Men han får vara där mån-fre så jag hinneer plugga om jag har en föreläsningsfri dag.  Men mitt dagisw är väldigt förstående för att jag är ensamstående. De räknar t.o.m dagisavgiften som om jag vore ensamstående fast jag har delad vårdnad. Vilket gör STOR ekonomisk skillnad. Det är ett föräldrakopperativ och exet är ju inte heller där och hjälper till utan jag drar dagislasset själv!

Mamman2008: Jag läser oxå till lärare. Vad ska du ha för ämnen och vilket spår?

• prickelina

Idag har jag överlevt min första salstenta. Trodde dock inte jag ens skulle komma till skolan idag, det var bara en sån där dag. Sonen, nyhemkommen från pappan ville inte sova igår. Och ville heller inte vakna i morse... Ingen av oss gillar tidiga morgnar... Efter många om och men kommer vi ut till bilen, som jag inser at jag glömt sätta in i garaget. Och det är frost, och dörrarna har frusit fast. Klättrar in genom baksätet (och jag är då inte av den smidiga sorten) kör till dagis och hoppas att bilen är så pass varm så att bilen ska ha töat. Icke sa nicke. Klättrar ur bilen på dagis. Lämnar sonen som förstås blir jätteledsen och det sista jag hör när jag stressar iväg till parkeringen är hur han bankar på dörren och skriker mamma. Klättrar in i bilen igen! Kör till skolan, sen och stressad. Kommer faktiskt till skolan i tid! Tror ni bilhelvetet har töat. NÄ, klättrar ur bilen igen... Sätter mig och börjar skriva tentan på dator. Skolans dator, som helt plötsligt bestämmer sig att den behöver uppdatera nånting och starta om. Ignorera knappen funkar inte. Hinner precis spara innan datorn stänger av sig. Datorn startar om, dock går det inte att logga in igen. Ber övervakaren om hjälp -Jag kan ingenting om datorer säger hon och går igen. SUCK! Få igång datoraset och skriver nästan klart tentan. Då dör datorn. Varav jag skriker jävla pissdator och alla rynkar på pannan. haha. Behöver den laddas kanske? Sitter 5 min och försöker hitta hålet där sladden passar i vild panik... Får igång datorn igen... Samma sak med inloggningen... Tar en kvart innan jag kommer in i windows. Som tur är ligger arbetet kvar så jag kan skriva klart och lämna in det fort som attan innan datorn får ett nytt spel.... Och då var jag ändå först att lämna in?? Men jag tror det gick bra! Och nu kan morgondagen bara bli bättre.

Och killen jag har varit intresserad av ett tag berättade att han skulle bli singel idag... Så jag är sjukt nöjd med min dag ändå!

• prickelina
    nycsthlm skrev 2010-11-20 15:03:33 följande:
    . Jag vet att förlädrarkooperativ blir knåpigt som ensamstående, men mormor har lovat att hjälpa till. Det kooperativet är 16 barn på 2 avdelningar och 4 anställda. En helt anna ball-game dvs! Jag är nöjd med personalen på min sons nuvarande dagis, men de stackars pedagogerna blir ju tvingade att bli typ "fåraherdar" som vaktar en jätte skock med ungar! Jag har tagit upp situationen med föräldrarådet nu och den 10 december ska jag vara med på möte m förskolechefen.
    Hej alla pluggisar, var ett tag sen jag var inne, känns som höstförkylningen har tagit ett fast grepp om mig och vägrar släppa! Trött är bara förnamnet... Min son går på ett kopperativ och det funkar faktiskt hyfsat bra. Visst det är lite stressigt att ha ATT man kan bli inringd hängande över sig men fördelarna uppväger. Där är 21 barn på 4 personal, egen köksa och ett tydligt engagemang.

Den där killen jag berättade om... Vi skulle setts förra veckan men med min tur blev han så klart sjuk... Jag är inte barnledig så ofta så vi fick inte ihop nån ny dag innan han åkte tillbaka till Afganistan. (han är militär) Så nu får jag vänta i typ 4 veckor tills han kommer hem igen... Dock misstänker jag att han mest vill ligga med mig... Fast helt ärligt så känns det rätt okej det med. Oskyldig Jag vet inte om jag har ork för nått förhållande... Så på så sätt är det rätt skönt att han är i väg just nu så kan jag ha det lite på paus....
  • prickelina
    nycsthlm skrev 2010-11-23 05:35:53 följande:
    Prickelina: hur ofta har du blivit inringd på jour? Hur många timmar i månaden tror du att du har behövt avsätta för föräldrakooperativet?
    Vi har så att varannan fredag så har personalen planering så då jobbar föräldrarna. Men då vet man ju när det är när terminen startar. Så det blir 1-2 ggr per termin och då har man även en städuppgift (som man gör på helgen).  Sen kan man bli inringd om nån blir sjuk men det har hänt mig 2 ggr på 3 år. Är det vabb eller så så har vi vikarie. Vill personalen vara ledig nån dag sätts det upp en förfrågan om någon vill jobba i förväg och man kan på så sätt tjäna in poäng. (Det är de med lägst poäng som rings in vid sjukdom) På det dtora hela är det överkomligt. Jag har kunnat byta fredagar så jag har kunnat ta när jag varit ledig. Men det är en liten stress att ha det över sig, det är ju lättare när man är två men fördelarna överväger nackdelarna helt klart!
Svar på tråden Studerande singelföräldrar