• SoFo89

Studerande singelföräldrar

Kristinah - Jag håller alla tummar och tår jag har!

Vad duktiga ni är tjejer, nycsthlm, hur tusan orkar du? Jag är som en zombie om dagarna just nu, vill bara sova och sova. Kanske dags för lite ljusterapi? En veckas solsemester hade inte varit fel! Nåja, drömma kan man ju alltid, haha

ღSigne 071027ღ
  • SoFo89

Gott nytt år på er!
    Jag får inte pengar i december, eller pengar får jag men de kommer först i januari när jag börjar skolan igen och skolan skickar in studieförsäkran. Vet inte varför de gjort det så alls men så verkar det vara för alla som läser på komvux och folkhögskola. CSN kanske inte tror att man tänker börja igen efter ledigheten?

ღSigne 071027ღ
  • SoFo89

Jag fick i alla fall inga pengar i december, inte förr förra året heller och jag läser på folkhögskola
    Kan ju vara någon ny grej!

ღSigne 071027ღ
  • SoFo89
    nycsthlm skrev 2011-02-07 12:42:12 följande:
    Oj. Tråden sjunger verkligen på sista versen verkar dte som.

Tänkte dela med mig av litet stipendie tips. För er som ska bliförskol lärare och är intresserade av Waldorfpedagogik:
    www.gretagerell.se/default.asp?page=36
    Närå, vi sitter bara och tokpluggar alla
    Nej usch, längtar till våren och sommaren nu, slippa underställ, overaller och gud vet vad! På tal om det så lyckades jag knipa åt mig ett par skalbyxor på pop´s rea till dottern. Oturligt nog fanns det inga jackor kvar så funderar på vad jag ska köra på iår, kanske något annat än pop för en gångs skull? Någon som prövat molos skaljackor?
    ღSigne 071027ღ
  • SoFo89
    nycsthlm skrev 2011-02-07 21:27:46 följande:
    Jag anade väl det. Att du satt begraven med näsan i en bok .
    Avis att du gjort sånt kap. Hur många procent rea lyckades du norpa åt dig skalbyxorna på? När jag var förbi Pops rea (Liljeholmen) så fanns det bara små storlekar kvar i alla kläder. Eller, små och små. I alla fall för små för min son. Vilka storlekar drar allas ungar förresten? Min har 122 nu, men i Pop kläder som är relativt stora kan han nog ha 116. Jag lyckades däremot skicka mormor till Pop i Gallerian förra helgen för att lägga vantarna på 2 par gummstövlar för 70 pix st. Ett par i strl 31 och ett par i 32. Kap!
    Jag lyckades ta dom på 70% så är rätt nöjd! Dottern är ungefär 100cm lång nu så jag tog 110 så kan hon ha dom ett tag, det finns ju karborre på dom som tur är
    Oj, det var ju jätte bra pris på stövlarna! Fasar lite inför alla skor och ytterkläder som måste köpas, för båda..
    ღSigne 071027ღ
  • SoFo89
    Cajsa 01 skrev 2011-02-15 09:49:05 följande:
    Hej!

Jag ska ha barn i slutet av april och blev nyss lämnad av min pojkvän.

Jag hade precis börjat min drömutbildning när jag blev gravid och jag ska verkligen gå klart! (hoppas jag) Jag å pappan är inte osams....än och han får ta sin del av pappaledigheten som planerat, hur det nu ska fungera....

Men skulle vara intressant å höra era historier....
    Ngra peppande ord eller hjälp på vägen, hur gamla är era barn?
    Bor i sthlms området.

Ha de bra
    Du fixar det här!
    Du kommer att vilja slita ditt hår flera gånger om men tillslut kommer du stå där och vara klar med utbildningen och ha en liten knodd och ha fixat det ensam dessutom.
    Jag började plugga när dottern var 1år och sju månader, perfekt för mig och henne för jag fick mer tid för henne än när jag jobbade
    ღSigne 071027ღ
  • SoFo89

Buhuu, befinner mig i en riktig svacka just nu. Hade inlämning på min uppsats i fredags, vem blir då sjuk i måndags? Självklart blir dottern tok förkyld över en natt och har varit hemma hela veckan och blir även hemma minst två dagar till pga hostan.
    Dessutom skrev jag högskoleprovet igår och fick bara 1,2. Jag som behövde 1,4 för att kunna söka till nästa vår

Och på allt detta så har jag insett att jag verkligen inte kommer att kunna följa med på resan som annordnas för oss elever nu i maj. Har ingen chans att få ihop dom pengarna pga lite oförutsedda utgifter så jag är ännu deppigare.
    Såja, nu har jag klagat klart för den här gången!

Skönt att det löste sig med vab dagarna, ska komma ihåg att anmäla jag med nu

ღSigne 071027ღ
  • SoFo89

nycsthlm: Hade en riktig skit dag igår! Haha. Som tur var så mår jag bättre idag
    Studieresan är en avslutningsresa/studieresa till Malta i fem dagar. Hade varit otroligt skönt att bara få kommas bort lite men men. Sånt är livet. Det sura är att jag redan betalat lite för resan och det går inte att få tillbaks dom heller. Sånt är livet helt enkelt!

Jag ska ju söka till läkare men söker vi pil, prov och intervju och då är det högskoleprovet som gäller och just nu ligger det på 1,4. Självklart så hinner de inte räkna med höstens prov när de börjar kalla till intervju för vårterminen som jag hade tänkt söka. Det är nästan så att jag funderar på att söka till sjuksyrra istället och gå där ett halvår för att sen förhoppningsvis komma in på läkarlinjen. Det är det valet jag har eller hitta ett jobb för ett halvår..

ღSigne 071027ღ
  • SoFo89
    kristinah skrev 2011-04-05 20:21:53 följande:
    SoFo - PIL regerar - jag kom in på läkarprogrammet den vägen. Så all lycka till dig, det nya högskoleprovet kanske passar dig bättre. Du kommer att sätta poängen i höst - garanterat!
    Tack! Jag SKA klara det
    ღSigne 071027ღ
  • SoFo89

Någon gång kommer jag in, förr eller senare iaf haha
    Pil är ett alternativt urval, du får göra ett prov (liknande iqtest eller snarare logik test), skriva en levnadsbeskrivning som sedan intervjun kommer att grunda sig på och förhioppningsvis tycker de att man är tillräckligt vettig för att komma in.

Kristinah: Får jag fråga vad du fick för frågor på intervjun? Kan tänka mig att de kommer att ifrågasätta en hel del hur jag ska klara det som ensamstående men jag tycker att jag har klurat ut ett rätt bra svar. Annars har jag verkligen ingen aning om vad de kan tänkas fråga!

ღSigne 071027ღ
  • SoFo89
    kristinah skrev 2011-04-06 19:33:37 följande:

SoFo - Intervjun baseras på din levnadsbeskrivning. Vill man inte prata om något särkilt så berättar man det heller inte. Men jag (som under PIL-Processen) låg mitt uppe i separation och annat, bestämde mig för att ta upp det i levnadsbeskrvningen lite kort mot slutet.

Det blev också mycket frågor kring just detta. Hur mitt sociala nätverk ser ut, om hur jag skulle fixa kring alla obligatoriska moment om barnen var sjuka, om hur jag själv trodde att jag skulle klara av det som ensamstående logistiskt men även ekonomiskt.

PIL är ett verktyg för KI att få in lämpliga personer på en krävande utbildning. Jag tror att tanken är att de som tas in via PIL ska vara studeimotiverade, ha en stabil grund och trygghet i sig själv och framför allt en realistisk syn på vad läkaryrket innebär och kräver. När jag säger krävande menar jag itne nödvändigtvis att den är svårast utbildningsmässigt rent teoretiskt. Men läkaryrket innebär en massa snabba beslut, att kunna behandla patienter men lika mycket handlar det ju om att bemöta och möta människor i en svår stund i deras liv.

Det jag missade på intervjun var att KI också är enormt stolta över sin forskning, så jag fick frågan: Hur ställer du dig till forskning?
    Jag svarade: Näe, vet du vad, det är verkligen inget för mig.
    Han svarade: Nu ska du komma ihåg att detta är KI, så nu ställer jag frågan en gång till, hur ställer du dig till forskning?
    Jag svarade: Just nu känns det inte aktuellt, men man vet ju aldrig, det kan ju mycket väl vara så att jag hamnar där under utbildningens gång.
     Han sa: Bra!

Coolhaha

Ja men då verkar jag ändå ha fått rätt bild av det hela, får säga att jag är VÄLDIGT intresserad av forskning helt enkelt
    ღSigne 071027ღ
  • SoFo89
    kristinah skrev 2011-04-07 22:54:58 följande:
    Haha - SoFo - jag tror nyckel till framgång är ärlighet. Det är luttrade personer som är vana männiksoläsare man möter. Så abra var dig själv, ärligt och rättfram och med en trygg förvissning om att du vet att läkare är den rätta vägen för dig. Och har du inte allt ordnat rent praktiskt så kommer du att kunna fixa det.

Då är det provskrivning nästa helg då? ska hålla tummarna för dig!
    Nej, jag får söka till nästa år! :)

Fasen vad deppig jag känner mig nu. Stockholms kommun har varit så smarta i år att de inte låter några kurser på gymnasienivå starta i juli. Dvs, inga pengar till mig i juli, yeeey. Får väl ta ut fp då men det kommer bli jääääkligt tight den här sommaren
    ღSigne 071027ღ
  • SoFo89

Här ekade det tomt, är alla klara med sina utbildningar nu?

Har själv beslutat mig för att jobba lite och få en paus från allt pluggande, eller ja det var tänkt att jag skulle söka till läkarlinjen till vt-2012 men det blir i sånna fall till ht-2012. Beroende på vad jag får på hp såklart..

Men börjar vela lite, lyckades hitta civilingenjör med inriktning på medicinsk teknik och det lät onekligen lite intressant. Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra längre, vill både det ena och det andra. Allt låter ju spännande helt plötsligt!

ღSigne 071027ღ
Svar på tråden Studerande singelföräldrar