kristinah skrev 2011-04-06 19:33:37 följande:
SoFo - Intervjun baseras på din levnadsbeskrivning. Vill man inte prata om något särkilt så berättar man det heller inte. Men jag (som under PIL-Processen) låg mitt uppe i separation och annat, bestämde mig för att ta upp det i levnadsbeskrvningen lite kort mot slutet.
Det blev också mycket frågor kring just detta. Hur mitt sociala nätverk ser ut, om hur jag skulle fixa kring alla obligatoriska moment om barnen var sjuka, om hur jag själv trodde att jag skulle klara av det som ensamstående logistiskt men även ekonomiskt.
PIL är ett verktyg för KI att få in lämpliga personer på en krävande utbildning. Jag tror att tanken är att de som tas in via PIL ska vara studeimotiverade, ha en stabil grund och trygghet i sig själv och framför allt en realistisk syn på vad läkaryrket innebär och kräver. När jag säger krävande menar jag itne nödvändigtvis att den är svårast utbildningsmässigt rent teoretiskt. Men läkaryrket innebär en massa snabba beslut, att kunna behandla patienter men lika mycket handlar det ju om att bemöta och möta människor i en svår stund i deras liv.
Det jag missade på intervjun var att KI också är enormt stolta över sin forskning, så jag fick frågan: Hur ställer du dig till forskning?
Jag svarade: Näe, vet du vad, det är verkligen inget för mig.
Han svarade: Nu ska du komma ihåg att detta är KI, så nu ställer jag frågan en gång till, hur ställer du dig till forskning?
Jag svarade: Just nu känns det inte aktuellt, men man vet ju aldrig, det kan ju mycket väl vara så att jag hamnar där under utbildningens gång.
Han sa: Bra!
haha
Ja men då verkar jag ändå ha fått rätt bild av det hela, får säga att jag är VÄLDIGT intresserad av forskning helt enkelt