• miia81

rädd att föda stort barn

är gravid med barn nr 4,som väntas komma i början på oktober. ska bli jätte roligt och jag längtar verkligen.det jag inte längtar efter är förlossningen. födde mitt tredje barn i sommras,en tjej på 4300. allt gick bra,jätte fort och det gjorde sååå ont! har nu börjat fundera på hur stort detta barn kommer att bli,det är en kille också... antar att han blir större hon var ju ganska stor... är jätte rädd och naturligtvis så har jag ju läst värsta skräckhistorierna:( antar att flera har erfarenhet av att ha fått stora barn,vore kul att veta hur det varit med era förlossningar.

• Svar på tråden rädd att föda stort barn
  • Anna o Leia

Jag har en bekant vars barn vägde 5200.. där snackar vi ångest!! men de gick bra ändå

Men nu ska jag inte prata så mkt eftersom min dotter inte vägde mer än 2900..

Lycka till

• MiisPiis

Oftast är det väl huvudmåttet som är väsentligt......? Inte säker på om detannars gör väldigt mkt ondare med en bäbis på över 4kg än en på 3....?

• miia81
    Anna o Leia skrev 2010-05-06 17:20:38 följande:
    Jag har en bekant vars barn vägde 5200.. där snackar vi ångest!! men de gick bra ändå Men nu ska jag inte prata så mkt eftersom min dotter inte vägde mer än 2900..Lycka till
    oj,det var en stor bebis! ja då kan det nog bli lite svettigt{#lang_emotions_tongue_out} men det var en liten du fick,min förstfödde,en son vägde 3,1..inte så stort,men det är ju inte samma pappa heller. är säkert genetiskt... hoppas på en lagom och gärna nån dag innan bf{#lang_emotions_smile}
  • raya

Min äldsta vägde 7780g och mina tvillingar vägde 524 och 360g.

Det gjorde ondare att få tvillingarna fast dom var så små.
    Man tycker att dom lixom bara skulle ha ploppat ut men så var det inte.

• miia81
    MiisPiis skrev 2010-05-06 17:23:28 följande:
    Oftast är det väl huvudmåttet som är väsentligt......? Inte säker på om detannars gör väldigt mkt ondare med en bäbis på över 4kg än en på 3....?
    nej det stämmer...det är ju huvudet som är störst och det som förhoppningsvis kommer ut först. det största huvudomf jag fått på mina barn är 36,med senaste barnet...
  • miia81
    raya skrev 2010-05-06 20:43:47 följande:
    Min äldsta vägde 7780g och mina tvillingar vägde 524 och 360g.Det gjorde ondare att få tvillingarna fast dom var så små.Man tycker att dom lixom bara skulle ha ploppat ut men så var det inte.
    det var rejält! men att tvillingarna var så små,gick allt bra? gick du över med första?
  • raya
    miia81 skrev 2010-05-06 20:50:17 följande:
    det var rejält! men att tvillingarna var så små,gick allt bra? gick du över med första?
    Bm och ul hade olika datum,bm sa första v i dec och ul sista dec.
    Eftersom dom skulle gå efter ul så satte dom igång mig den sista,för då hade hon för lite vatten.
    Så jag tror att bm hade rätt! {#lang_emotions_wink}

Tvillingarna har klarat sig bra,var på sjukhuset i 4 mån sen fick den mista gå hem med sond.
    Hon hade lite vatten från v 15 och är lite senare än den större tjejen.
    Ja,än dom flesta barn i samma ålder.
    Men dom är pigg och frisk och retar gallfeber på sin mor emellanåt
  • stggy

jag är nu i v38 och blir igångsatt nästa vecka pga av att bebis är stor.
    JAg bad om att få träffa en läkare ganska tidigt och gjorde en viktbeskattning i v33 och då var bebis redan 16% större än snittet så jag blir igångsatt om allt ser ut som det ska nu på tisdag.
    Be om att få göra en viktbeskattning om du är orolig...

• Veladis

Min son (2:a barnet) vägde 4400 g. Inte jättejättestort, men rätt rejält. Han hade huvudmått 38 och det är ju rätt stort. Trots detta sprack jag inte ett dugg. Ont gjorde det, men inte värre än när jag födde dottern som vägde 3830 och hade huvudmått på 35,5.

TS, prata med din BM om detta. Kanske kan du få en tidig viktskattning etc så du slipepr gå och oroa dig "tänk om". Skriv in i ditt förlossningsbrev om din rädsla, det gjorde jag (om min rädsla att spricka) och jag fick jättebra stöd och coaching av min BM på förslossningen.

• Barcelona08

Jag har hört att större barn trycker på mer själva och det inte blir så jobbigt för mamman, medan mindre barn inte alltid orkar jobba själva. Jag fick ett litet barn, 2 294 med sugklocka och sprack lite grann. Tyckte att själva förlossningen gick jättebra ur "smärtsynpunkt", men ett större barn med mer kraft hade kanske kännts bättre ändå?

Tror inte att storleken spelar sååå stor roll ändå - allt är väl ändå för stort för att komma ut där?! *haha* Eller tvärtom, som en bm beskrev det, männens könsorgan kan bli stora och små utan att vi reagerar, en kvinnas underliv är inte en gång utan mer en massa väck som kan väcklas ut och kan oxå expandera på samma sätt...

Världens sötaste Sigrid 31/1-2009
Svar på tråden rädd att föda stort barn