• miia81

rädd att föda stort barn

är gravid med barn nr 4,som väntas komma i början på oktober. ska bli jätte roligt och jag längtar verkligen.det jag inte längtar efter är förlossningen. födde mitt tredje barn i sommras,en tjej på 4300. allt gick bra,jätte fort och det gjorde sååå ont! har nu börjat fundera på hur stort detta barn kommer att bli,det är en kille också... antar att han blir större hon var ju ganska stor... är jätte rädd och naturligtvis så har jag ju läst värsta skräckhistorierna:( antar att flera har erfarenhet av att ha fått stora barn,vore kul att veta hur det varit med era förlossningar.

• Svar på tråden rädd att föda stort barn
  • Londonvibes
    Hanna36 skrev 2010-05-10 08:48:02 följande:
    jag har gått igenom hela den där proceduren  2 ggr. Mitt andra barn vägde 5380g och var 58 cm lång när han föddes. det var en jättejobbig förlossning och jag sprack så mycket att jag fick opereras efteråt. När jag var gravid med nästa barn så velades det en himla massa fram och tillbaka. Men de vägrade göra Tillvät-UL på mig, bara för att jag redan fött ett stort barn och skulle klara av att föda ett till!!??? ööööh.... helt sinnessjukt. Inte nog med att jag sprack, bebisen kom ut helt livlös, förstår inte hur de kan tyckla det är okej att utsätta en för det ännu en gång!??
    Då skulle du ha bytt barnmorskemottagning. Mitt första barn var stor, nästan samma mått som ditt andra. Jag är nu gravid med tvåan och kommer få flera viktuppskattnings-UL. Om detta barn oxå är stort så blir det ett planerat snitt. Första blev akutsnitt eftersom han var för stor för att komma ut. Jag har även blivit lovad att jag inte kommer behöva gå över tiden.
  • 3 barns mamma84
    Vilda Tiger skrev 2010-05-10 09:07:40 följande:
    MiiaHon snittades med andra barnet, självklart. (Det som vägde över 5 kg)
    Alla som väger över 5 blir inte snittade lilla vännen!
    (Ebba 050607 )( Amadeus 080814 )( Mf 15/12-09 )(14/12-10 Bf datum)
  • 3 barns mamma84
    miia81 skrev 2010-05-10 09:02:25 följande:
    kan förstå om du är rädd.. mitt senaste barn vägde nästan 4300 och var 36 runt huvudet... gick du över nåt? jag har inte gått över någon gång och hoppas ju det även denna gång... strongt av dej att skaffa ännu ett till barn,jag hade nog aldrig vågat det om mitt hade vägt 5,8... gick allt bra och så?
    Du fick ju stort du vet o du födde vaginalt!! :-0
    Jag hade pratat med läkaren om igångsättning först men både han o jag var livrädda över detta så han sa planeradsnitt till mig men inte var det bättre så jag höl på att dö på natten pågrund av stort bran
    Så jag är piss rädd men något man måste ta hand om  om man vill ha mer barn.

Tilllägger det är inte huvudet som är boven utan axlarna!
  • Hanna36
    Londonvibes skrev 2010-05-10 20:49:44 följande:
    Då skulle du ha bytt barnmorskemottagning. Mitt första barn var stor, nästan samma mått som ditt andra. Jag är nu gravid med tvåan och kommer få flera viktuppskattnings-UL. Om detta barn oxå är stort så blir det ett planerat snitt. Första blev akutsnitt eftersom han var för stor för att komma ut. Jag har även blivit lovad att jag inte kommer behöva gå över tiden.
    Det var inte på bm-mottagningen, detta var på sjukhuset.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Londonvibes
    Hanna36 skrev 2010-05-10 20:58:34 följande:
    Så fruktansvärt!
  • 3 barns mamma84

Jag har oxå blivit lovad om att få bättre koll men än idag har jag inte änns fått en tid till bm ännu!!!
    O jag är inne i vecka 10 imon redan!!!
    Typist alltså jag som inte änns har sätt ett hjärta slå och jag sov var rädd efter mitt mf jag hade och nu gravid igen och ingen tid ingenting.
    Ser bara magen växa o växa o får ännu på panik jag vet med 100 att denna tredje blir stor och kan till o med vara större herregud om denna blir stor VÅGAR jag inte ha mer..
    Få se vad bm sen bedömmer om det blir igångsättning eller många tillväxtul eller ingenting som med sonen.

• 3 barns mamma84
    Hanna36 skrev 2010-05-10 20:58:34 följande:
    Som hos mig lovade o lovade att få ul några ggr och igångsättningar om han fortfarande låg överst på högsta kurvan men ja LOVA kan man men inte fan gör man det!!!!
  • Hanna36
    3 barns mamma84 skrev 2010-05-10 21:04:35 följande:
    Som hos mig lovade o lovade att få ul några ggr och igångsättningar om han fortfarande låg överst på högsta kurvan men ja LOVA kan man men inte fan gör man det!!!!
    Nä, och du vet ju hur de velade med mig när jag väntade 3:an oxå... allt de hade lovat sket dom i...
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Ninniisen

Min förstfödda vägde 4600, 53 cm och hade ett huvudmått på 37 cm och det var en hemsk förlossning. Långdragen med mycket smärtlindring, krystade i 1,5 timme innan hon kom ut.
    Stor blodförlust och dåligt blodvärde och hela tjosan..

Jag var fruktansvärt rädd när jag väntade tvåan.. Hur stor skulle hon bli, skulle förlossningen bli lika hemsk, ja tankarna var många. 2 dagar innan hon kom fick jag göra ett tillväxtul som visade att hon skulle väga 3610 gram just då men hon när hon kom vägde hon 4000, 53 cm och huvudmått på 35 cm, alltså större än beräknat. Men förlossningen var väldigt smidig, det gick snabbt när det väl satte igång, jag hade två krystvärkar och sen var ungen ute, mådde jätte bra efteråt..

Nu väntar vi trean som beräknas komma i augusti och jag går faktiskt och pratar hos en aurora just för att försöka få hjälp med min rädsla. Stora barn och många olika saker som gjort att jag många gånger bara vill backa ur, värst är det när jag får förvärkar, då triggar det igång rädslan.
    Förra graviditeten fick jag en hinnsvepning 13 dagar innan BF som tack och lov satte igång det hela så jag fick tidigare.
    Denna gången kommer man hålla koll på mig genom att kolla blodsocker, göra tillväxtultraljud och kolla om jag mognat och öppnat mig och det talas om ev igångsättning. Det känns jätte skönt att man blir tagen på allvar denna gång :)

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Grynet 100823 ° ★
  • 3 barns mamma84
    Hanna36 skrev 2010-05-10 21:05:06 följande:
    Nä, och du vet ju hur de velade med mig när jag väntade 3:an oxå... allt de hade lovat sket dom i...
    Jo jag vet det är hämskt att vi kvinnor ska vara så rädda för att vi vet att vi får stora men det finns vart på vitt men inte fan får man hjälp av att få en förklaring på varför!!!
Svar på tråden rädd att föda stort barn