• miia81

rädd att föda stort barn

är gravid med barn nr 4,som väntas komma i början på oktober. ska bli jätte roligt och jag längtar verkligen.det jag inte längtar efter är förlossningen. födde mitt tredje barn i sommras,en tjej på 4300. allt gick bra,jätte fort och det gjorde sååå ont! har nu börjat fundera på hur stort detta barn kommer att bli,det är en kille också... antar att han blir större hon var ju ganska stor... är jätte rädd och naturligtvis så har jag ju läst värsta skräckhistorierna:( antar att flera har erfarenhet av att ha fått stora barn,vore kul att veta hur det varit med era förlossningar.

• Svar på tråden rädd att föda stort barn
  • miia81
    Anna o Leia skrev 2010-05-06 17:20:38 följande:
    Jag har en bekant vars barn vägde 5200.. där snackar vi ångest!! men de gick bra ändå Men nu ska jag inte prata så mkt eftersom min dotter inte vägde mer än 2900..Lycka till
    oj,det var en stor bebis! ja då kan det nog bli lite svettigt{#lang_emotions_tongue_out} men det var en liten du fick,min förstfödde,en son vägde 3,1..inte så stort,men det är ju inte samma pappa heller. är säkert genetiskt... hoppas på en lagom och gärna nån dag innan bf{#lang_emotions_smile}
  • miia81
    MiisPiis skrev 2010-05-06 17:23:28 följande:
    Oftast är det väl huvudmåttet som är väsentligt......? Inte säker på om detannars gör väldigt mkt ondare med en bäbis på över 4kg än en på 3....?
    nej det stämmer...det är ju huvudet som är störst och det som förhoppningsvis kommer ut först. det största huvudomf jag fått på mina barn är 36,med senaste barnet...
  • miia81
    raya skrev 2010-05-06 20:43:47 följande:
    Min äldsta vägde 7780g och mina tvillingar vägde 524 och 360g.Det gjorde ondare att få tvillingarna fast dom var så små.Man tycker att dom lixom bara skulle ha ploppat ut men så var det inte.
    det var rejält! men att tvillingarna var så små,gick allt bra? gick du över med första?
  • miia81
    stggy skrev 2010-05-08 13:54:43 följande:
    jag är nu i v38 och blir igångsatt nästa vecka pga av att bebis är stor.JAg bad om att få träffa en läkare ganska tidigt och gjorde en viktbeskattning i v33 och då var bebis redan 16% större än snittet så jag blir igångsatt om allt ser ut som det ska nu på tisdag.Be om att få göra en viktbeskattning om du är orolig...
    ska försöka få en viktskattning jag med. min bm säger att man inte gör något åt om bebisen är stor...låter galet tycker jag...lycka till med din förlossning! kram miia
  • miia81
    Barcelona08 skrev 2010-05-08 14:02:00 följande:
    Jag har hört att större barn trycker på mer själva och det inte blir så jobbigt för mamman, medan mindre barn inte alltid orkar jobba själva. Jag fick ett litet barn, 2 294 med sugklocka och sprack lite grann. Tyckte att själva förlossningen gick jättebra ur "smärtsynpunkt", men ett större barn med mer kraft hade kanske kännts bättre ändå?Tror inte att storleken spelar sååå stor roll ändå - allt är väl ändå för stort för att komma ut där?! *haha* Eller tvärtom, som en bm beskrev det, männens könsorgan kan bli stora och små utan att vi reagerar, en kvinnas underliv är inte en gång utan mer en massa väck som kan väcklas ut och kan oxå expandera på samma sätt...
    ja det stämmer:) tur att man faktiskt är skapt till detta...men ändå....jo jag har också fått förklarat för mej att större barn hjälper till mer och på så vis går det både lättare och fortare(inte alltid dock)... och det är väl mest huvud storleken det hänger på..
  • miia81
    3 barns mamma84 skrev 2010-05-08 22:51:37 följande:
    Dottern vägde 4140g och var 52cm huvud 35cm det var jobbigt att få ut henneSonen vägde 5810g och var 62cm huvud 40cm det var jobbigt..Är gravid igen och livrädd
    kan förstå om du är rädd.. mitt senaste barn vägde nästan 4300 och var 36 runt huvudet... gick du över nåt? jag har inte gått över någon gång och hoppas ju det även denna gång... strongt av dej att skaffa ännu ett till barn,jag hade nog aldrig vågat det om mitt hade vägt 5,8...{#lang_emotions_surprised} gick allt bra och så?
  • miia81
    Hanna36 skrev 2010-05-10 08:48:02 följande:
    jag har gått igenom hela den där proceduren  2 ggr.Mitt andra barn vägde 5380g och var 58 cm lång när han föddes. det var en jättejobbig förlossning och jag sprack så mycket att jag fick opereras efteråt. När jag var gravid med nästa barn så velades det en himla massa fram och tillbaka. Men de vägrade göra Tillvät-UL på mig, bara för att jag redan fött ett stort barn och skulle klara av att föda ett till!!??? ööööh.... helt sinnessjukt. Inte nog med att jag sprack, bebisen kom ut helt livlös, förstår inte hur de kan tyckla det är okej att utsätta en för det ännu en gång!??
    men herregud! stackars dej säger jag bara.. hur kan man utsätta mamma/barn för nåt sånt? är så rädd att dom inte ska ta mej på allvar.. tycker ju att dom ska försöka att hjälpa till så gott det går iaf...och när man vet att det kan gå snett,tycker jag inte att det borde vara så svårt...
Svar på tråden rädd att föda stort barn