• Hanna36

rädd att föda stort barn

miia81 skrev 2010-05-10 08:40:18 följande:
    ska försöka få en viktskattning jag med. min bm säger att man inte gör något åt om bebisen är stor...låter galet tycker jag...lycka till med din förlossning! kram miia
    jag har gått igenom hela den där proceduren  2 ggr.
    Mitt andra barn vägde 5380g och var 58 cm lång när han föddes. det var en jättejobbig förlossning och jag sprack så mycket att jag fick opereras efteråt.
    När jag var gravid med nästa barn så velades det en himla massa fram och tillbaka. Men de vägrade göra Tillvät-UL på mig, bara för att jag redan fött ett stort barn och skulle klara av att föda ett till!!??? ööööh.... helt sinnessjukt. Inte nog med att jag sprack, bebisen kom ut helt livlös, förstår inte hur de kan tyckla det är okej att utsätta en för det ännu en gång!??
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36

För barn under 5 kg är det ofta huvudet som är större än kroppen. Men föde man barn över 5 kg är riskerna stora. Bla är det axlarna som är det största partiet, och tyvärr är det många barn som fastnar.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Gelehallon82 skrev 2010-05-10 12:18:06 följande:
    Det sa min bm med men jag har varit o pratat med en aurora bm o hon trodde att jag skulle få igångsättning pga stort barn så jag hoppas hon har rätt. Min första tös vägde 4700, var 56 lång o hade huvud på 38 så jag är orolig att nästa ska vara ännu större. Jag är livrädd att den ska fastna o det bli snitt eller sugklocka. Då måste det ju vara bättre att de sätter igång tidigare så man slipper oroa sig eller att det slutar i snitt för det vill jag INTE. Jag ska göra viktuppskattning o prata med läkare om igångsättning i v.36, så kanske dom kollar mogenhet från v. 38 o sen får vi se.Har ni andra gjort viktuppskattning förut? Har det stämt med den verkliga vikten? Det sägs ju kunna diffa på 10% på vikten o det är ju rätt mycket faktiskt.
    Mig var det inte tal om att sätta igång tidigare, fick tom gå över tiden..
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Londonvibes skrev 2010-05-10 20:49:44 följande:
    Då skulle du ha bytt barnmorskemottagning. Mitt första barn var stor, nästan samma mått som ditt andra. Jag är nu gravid med tvåan och kommer få flera viktuppskattnings-UL. Om detta barn oxå är stort så blir det ett planerat snitt. Första blev akutsnitt eftersom han var för stor för att komma ut. Jag har även blivit lovad att jag inte kommer behöva gå över tiden.
    Det var inte på bm-mottagningen, detta var på sjukhuset.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    3 barns mamma84 skrev 2010-05-10 21:04:35 följande:
    Som hos mig lovade o lovade att få ul några ggr och igångsättningar om han fortfarande låg överst på högsta kurvan men ja LOVA kan man men inte fan gör man det!!!!
    Nä, och du vet ju hur de velade med mig när jag väntade 3:an oxå... allt de hade lovat sket dom i...
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    lillesa skrev 2010-05-10 21:31:37 följande:
    Lite ot kanske.. men ni som har fött stora barn är ni stora eller långa själva?Låter kanske som en dum fråga men jag som är en pyttetjej, under femtio kilo och knappt 1.64 lång har en kille som är lååång och som vägde nästan fem kilo när han föddes. Han skojar om att stora barn går i hans familj... jag är livrädd och vi är inte ens gravida. Hur mycket beror på killen?
    jag är lång och barnens pappa oxå, jag är 179 cm och han är 188 cm.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden rädd att föda stort barn