• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Redan47
    chikita124 skrev 2014-08-26 21:49:58 följande:

Men hur kan de räkna så olika? Är den 3 skiktad nu?

Vad menar du med östrogen sköljning?

Precis som det står, de sköljer med en östrogen lösning direkt lokalt.

Jag vet inte hur det kn bli så olika. Men har tidigare fått indiktion från andra läsare av tråden som mailat mig att vara observant på mätningarna som görs. De är inte standard utförda någonstans. De skiljer var de sätter mätpunkterna. Men 10mm tyckte jag inte den va, även om hon hävdade det förra veckan. Gör ett till på fredag får se vad den visar. Lite roligt i eländet är det ändå!
  • Fire07

Jag har inte pratat med min BM ännu om klådan. Gissar dock att det kan vara hederlig graviditetsklåda så jag får säkert ta alla prover vid nästa besök.  
    Känns bra att vara en bit på väg, men jag väntar mig hela tiden att något skall hända. Börjar bli nojig över att det skall bildas proppar i moderkakan nu.. Tar ju inget blodförtunnande alls. Skall be dom kolla extra för detta och hoppas dom gör det.
    Man skall ju inte räkna med att allt funkar bra bara för man är på Spec har jag märkt. Har redan haft 3 oliak läkare och vet inte vem som är min huvudläkare. Verkar ocks som att jag komemr få slåss hårt för snitt. Jag har ju redan fått det en gång (med min första kille) men nu vill dom att jag skall gå på Aurora igen och diskutera..Känns också rätt stressande att vet att dom kan säga nej..

Lista på alla mediciner kommer så fort jag hunnit med.. ;) 
    vet iaf att det är estrofem och utrogest kvar.. 

• Fru84

Fire, går du på spec på ks? Jag gick där, hemskt snurriga läkare. Jag är intresserad av utrogest. :)

Zaq, jag tar blodprov på fredag tror jag :)

• wonders

Redan det var väldig skillnad vill jag säga.. Skönt att det finns någon form av back up. Låter som en konstig behandling detta med östrogen sköljning men funkar den är det ju super. Det borde ju de veta i Aten menar jag.

Chikita jag är orolig för att gå upp för mycket i vikt så just nu känner jag att min lilla kula som inte direkt går att dölja kan ta vara på ev fett som sitter "utanpå". Dock sitter jag och klappar min lilla mage helt utan att jag tänker på det ibland.. Min sambo säger att den lille filuren är ju inte så stor ännu men jag känner mig lugnare så varför inte.

Fire om du går på spec mv så borde de ju ta dig på allvar vad gäller dina farhågor om blodpropp..
    Jag gillar sös för där har de från det att jag ringde in och hade känningar i min vad tagit mig på allvar och följt upp nästan varje vecka. Visst får man vänta rätt långa stunder där ibland men.. 
    Det är denna vecka jag har uppehåll därifrån men ska då istället skriva in mig på allmänna mv.. Känns lite som kaka på kaka faktiskt men gör som jag blivit tillsagd.

• Redan47

Östrogen vaginalt funkar mycket bra. Det är inte konstigare än att kvinnor tar vagifem mm östrogen preparat vaginalt för att få det lokalt och inte så mkt genom metabolismen. Sköljningarna är mer koncentrerade förstås. Har gjort det första ggn där, ich slemhinnan svarar på det. När receptorerna ej svarar på östrogen via blodbanan inifrån, är detta en väg att kring gå dem, ich boosta utifrån ich in. Jag märkte tom på VUL förra omgången att slemhinnan var tjockare nedre delen där så tydligt de östrogen piller jag stoppat upp vaginalt givit resultat.

Så nu tar jag ixå vaginalt.

Väntar på slut besked fr Aten. Har fått ett svar redan. Men jag åker ner så jag är där den 1/9. Sen håller jag hemgång öppet. Tar sem.

• Redan47

Fire: stå på dig. Det är min erfarenhet inom vård att vi är ansvarig för vår hälsa ich det innebär att vi behöver driva vår sak ibland för att bli tagna på allvar.

Det förhöjda blodtrycket, klåda och risk för havandeskapsförgiftning hänger delvis ihop. Vilket vi är väl medvetna är en risk vid ÄD. Vetenskapliga belägg för ixå. Så ta din oro, klåda, och blodtryck på allvar. Lyssna på kroppen! Låt inte någon BM lugna bort det med en klapp. Utan med aktiv handling. Be om en ordentlig utredning redan nu med hela blodflödes biten som du känner en inte röst varna dig för. Att ta blodförtunnande o trombyl är ixå en förebyggande m havandeskförg/ blodtrycket. Så känner du att du behöver fragmin, säg det.

Stå på dig! Tänker och står på din sida. Kram

• swede

Jag är inte så aktiv i mitt skrivande i tråden, men aktiv i mitt läsande. Vill bara tacka för alla fina tips man får, framför allt av dig Redan. Om jag kunde, så skulle jag anlita dig som min "personliga coach"{#emotions_dlg.flower} Jag hoppas att ditt jobb förstår vilken fantastisk pärla du är och hoppas att du har ett jobb där du kan få dela med dig om vad du kan...för kan du så här mycket om fertilitet och äggdonation, så finns det nog inga gränser för vad du kan lära dig inom andra områden heller.

Och tack alla ni andra också. Ni är ALLA fantastiskaHjärta
    Glöm aldrig detSolig

• azurea

Redan: jag håller alla tummar för att kroppen svarar på behandlingen nu och att allt går bra i Aten. Kram på dig!!

• villsågärna38

Fire: Om det bara kliar på magen är det ingen fara men om det kliar på fler ställen t ex handflator och fötter så kan det vara hepatos. Då är levern påverkad och man får för mkt gallsyra i blodet. Då måste man gå på regelbundna kontroller och ev medicinera. Prata med din bm. Kram

• Redan47

Tack alla min rara tråd väninnor! Ni är för underbara. Denna tråd ger kraft och mod!

Fått klara besked fr Aten. Jag åker ner och behandlar slemhinna start den 1/9. Tar ca 5dgr, därefter 4dgr progestoron, sen klar för transfer..,., då är vi ca 9-10 sept. Ska ärligt erkänna att jag har lite panik känsla i magen, liksom nedräkning på försöken nu. Vill verkligen att detta går vägen.... Sorgeprocessen att det inte blir fler barn knackar på min själ, det gör ont. Står för så mycket ogjorda och utdragna beslut genom mitt liv.

Till er alla: gör det ni kan och vill och det ni inte tror er kunna IDAG. Hemskt att Ångra det jag inte gjort. Anledningen till min envishet i denna process.

Swede: jag ska ta med mig dina ord och värme in i ett nytt kapitel. Jag ska till att vända blad... Men modet sviktar lite, så dina ord stärkte, precis vad jag behövde just idag! Jätte kram till dig du starka urkvinna!

Att göra denna resa är att resa med och ha kontakt med sin urkvinna! Tack för att ni finns därute!