• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • mimmi65

MrsCelan, kräfta: Tack så jättemycket!

• BollanB
    Koala K skrev 2011-04-29 13:07:04 följande:
    Vi hade också svårt att få tag i någon som kunde skriva ut mediciner och göra ultraljud. Min husläkare försökte skicka en remiss till gyn, men de sa att jag fick vända mig till en privatklinik.

Till slut fick jag hjälp med medicinerna av en IVF-klinik och gjorde ultraljudsundersökningarna hos en privat vårdcentral. För medicinerna behövde jag knappt betala något eftersom de gick på högkostnadsskyddet. Ultraljud på privat vårdcentral kostade några hundralapper per gång. Inte så farligt tycker jag. Den privata vårdcentralen har dessutom varit otroligt tillmötesgående, har tex  fått göra undersökning på en röd dag för att kunna följa min behandlingsplan. Jag kunde även ta blodproven där.

Så mitt råd är att vända er till en privat vårdcentral, ödsla inte tid på Landstinget.
    Verkar vara en djungel, det där med att få någon klinik här hemma att hjälpa till samt hur mkt man skall betala.

Jag har tidigare fått hjälp med recept (300 kr) och Vul (1000 kr) av Fertilitetcentrum på Carlanderska. De sa att medicinerna inte skulle gå att få på förmån (vad betyder det?). Men när jag skulle hämta dem ändrade apotekspersonalen så att det ingår i högkostnadsskyddet i alla fall, tack för det!

För att spara restid när jag gör VUL ringde jag den gyn (privat) som jag tidigare besökt nära jobbet utanför Gbg, för att höra om jag kunde få hjälp av dem istället.
    Först var svaret ja, sedan nja och sedan var det nog bäst att en läkare ringde upp mig. Hon sa till slut att:
    -Jo vi kan göra VUL och skriva recept...
    -Procren!, Nej såna mediciner håller inte vi på med....
    -Blodprov, vad skall det vara bra för?! Det går väl bra med urintest...
    -Dessutom får du betala fullt pris för VUL...

Det slutade med att jag fick recepten från Carlanderska och har nyss varit på VUL hos den andra inte lika trevliga läkaren. Kände mig lite ifrågasatt, det är inte säkert att jag går tillbaka dit. Bättre att ta resan till Carlanderska.
    Några hundralappar som Koala K fick betala låter som ett kap, jag betalade 915 kr.
  • BollanB
    mimmi65 skrev 2011-04-30 14:36:19 följande:

Min behandling nr 2 kunde påbörjas i Feb-11 (tog lång tid innan mensen behagade komma tillbaka), men fick också tyvärr avbrytas efter 23 dgr då min slemhinna endast ville bli 7 mm denna gång (AVA har 8 mm som krav).

Påbörjade behandling nr 3 i slutet av mar-11 (tog nästan en månad att få mens igen). Första VUL visade att slemhinnan var tunnare nu än förra gången (5.3 mm på dag 9 mot förra 6mm). Fick nu ökad dos Progynon från från 8mg  till 10mg. Jag kombinerade även detta med akupunktur. Ny VUL 5 dgr senare visade nu 8 mm! Fick nu datum till FET 25/4.

Man lär sig nåt nytt varje dag, jag visste inte att det krävdes en minsta tjocklek på slemhinnan. Har dock själv svarat bra på behandlingen. Håller som bäst på att bygga upp min slemhinna nu. Tar bara 2x3 mg Progynon per dag. Samt akupunktur.

mimmi 65: Lycka till med ruvandet!
  • The75

Hej
    När man läser om de problem ni haft/ har med gyn mediciner vul mm känner jag mej lyckligt lottad som hade en gyn läk som hjälpte till utan att ta det kostade mej en massa extra, jag tror bestämt jag måste skicka henne ett tack kort utan henne hade hela denna procedur kunnat varit allt annat än trevlig.
    Är det någon som bor i Stockholm och behöver hjälp inboxa mej så kan ni få nr osv

• MrsCecilia

Tea75: även blodprover? Inboxa mig gärna!

Elle69: Jag gör oxå VUL på CVL(eller nja, gör min första på fredag, har gjort IVF där innan). Tar de blodprover oxå? De har alltid varit lite anti att hjälpa till  tycker jag. 

• The75

MrsCelan blod prover vet jag inte om hon kan fixa jag gjorde mina hos fertilitetsläk på Mamamia så jag är lyckligt ovetande om det :0)

• leia83

Sitter hos barnmorskan och alla jäkla magar skrattar mig upp i ansiktet , Ush vad jobbigt detta är :(

• lyckligtlottad1982
    leia83 skrev 2011-05-02 11:44:49 följande:
    Sitter hos barnmorskan och alla jäkla magar skrattar mig upp i ansiktet , Ush vad jobbigt detta är :(
    Neeej, åhh jag vet hur det känns.... Sitter precis på jobbet en kollega har precis kommit ut med att hon är gravid... Jätteroligt för henne, men jag vill också..... :S 
    Allting går... och går det inte så går det ändå!!!
  • leia83
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-05-02 12:28:19 följande:
    Neeej, åhh jag vet hur det känns.... Sitter precis på jobbet en kollega har precis kommit ut med att hon är gravid... Jätteroligt för henne, men jag vill också..... :S 

Vet hur det känns vännen. Avundsjukan är tyvärr större än glädjen för deras skull 
Svar på tråden AVA klinik i Riga