• Löparnörden

AVA klinik i Riga

Micro ang kub skulle jag säga att tänk efter själv och känn efter själv, vill du veta ett eventuellt dåligt resultat eller i så fall vara lyckligt ovetande? Hur skulle du reagera på, hantera och gå vidare med ett dåligt resultat? Vad skulle få dig att göra ett avbrytande? Ställ dig de frågorna så tror jag att du har svar på om ni ska göra kubb eller ej.

Med dottern gjorde vi inget kubb för jag kände att det bara skulle oroa mig. Downs skulle inte få oss att avbryta och vi tänkte att övriga allvarliga fel skulle visa sig under resans gång. Tror nog vi kommer tänka likadant om det kommande syskonförsöket lyckas.

Fru84, de kanske utvecklas snabbare än tänk. Behöver ju inte innebära något dåligt. Inte långt kvar nu:)

Härligt wonders:)

• Löparnörden
    Fru84 skrev 2014-08-29 12:44:27 följande:

Jag får inga svar från jävla werlabs. Skit ställe. Men jag slutar med medicinerna nu. Bättre lycka nästa gång :)

Irriterande att inte få svar. Men håller med Lina, bättre vänta med att sluta med medicinerna tills du fått besked. Kroppen är lustig, blödde och hade blodblandade flytningar när jag väntade dottern och det gick vägen ändå. Ring och fråga vars tusan ditt provsvar är. Styrkekramar och lycka.
  • Löparnörden
    wonders skrev 2014-09-05 10:48:07 följande:

Lina känner igen din rädsla för att nämna ÄD och jag sa ivf när jag bokade och har hållit fast vi detta när jag sen har träffat läkare och BM.. Vet att ÄD är en riskgraviditet men det borde ju även IVF vara så känner inte att det borde göra någon skillnad.. Dessutom var min fundering ifrån att ni som har varit öppna med att ni gjort ÄD vid VUL-bokning och fått lite olika bemötande så ville inte bli betraktad som typ freak.. Mjuk BH är underbart när det gör som mest ont. Skrattande

Sen har jag hört att om man säger att man gjort ÄD så beräknas bla KUB på donatorns ålder vilket kan bli missvisande..? 
    Just nu rinner tiden på och det är snart dags för detta. Det ska ju tas ett blodprov i samband med detta och min fundering är om man ska ta blodprovet före eller om man kan gå upp till provtagningen efter ultraljudet..? Remiss har jag och där fanns det gott om restriktioner typ att man ska vara kissnödig. Tar de kissprov då också eller? Hänger inte riktigt med. Känns som att det är rätt så mycket nytt som man ska ha koll på. Var ju hos läkare igår och hon sa att jag ska komma in efter RUL och göra ytterligare ett UL för att kolla blodflödet genom moderkaka och bebis. Min lilla krumelur. Det är mycket check men känns väldigt skönt att de kollar och har mig under uppsikt.

Vi var helt öppen mot vår bm och övrig vårdpersonal vi kom i kontakt med under graviditeten att vi gjort äd. Det kändes tryggast så att vi skulle få kolla allt och bli ordentligt övervakade. Kände mig aldrig konstigt bemött utan som vilken blivande mamma som helst, inte fått någon som helst konstig kommentar utan tvärtom. Givetvis gör du det som känns bäst för dig men som Redan säger skulle jag också råda dig att vara öppen för både din och bebis säkerhet då det finns vissa risker med äd-graviditet.

Rätta mig gärna om jag har fel men vid kub är det väl donatorns ålder som inverkar eftersom ägget har hennes "kvalitet". Vi fick veta vår donators ålder från Huddinge då vi plussade med dottern av just den anledningen.
  • Löparnörden

Nu börjar det närma sig och bli verklighet med vårat syskonförsök. I går hämtade jag hem ett paket med mediciner från Riga och den 13 ska jag börja knapra piller.

Fick femanest som ju är det samma som progynon som jag åt när vi gick i Huddinge. Sedan fick jag utrogest som är det samma som progesteron-vagistorer jag fick via Huddinge. Progesteon tog jag ju vaginalt medans Utrogest tas oral enligt Nadias ordination. Funderar på om det är någon skillnad mellan att ta vaginalt eller oralt i effekt/upptagningsförmåga/biverkningar etc. Någon som har koll på det?

• Löparnörden
    Löparnörden skrev 2014-09-05 19:15:43 följande:

Nu börjar det närma sig och bli verklighet med vårat syskonförsök. I går hämtade jag hem ett paket med mediciner från Riga och den 13 ska jag börja knapra piller.

Fick femanest som ju är det samma som progynon som jag åt när vi gick i Huddinge. Sedan fick jag utrogest som är det samma som progesteron-vagistorer jag fick via Huddinge. Progesteon tog jag ju vaginalt medans Utrogest tas oral enligt Nadias ordination. Funderar på om det är någon skillnad mellan att ta vaginalt eller oralt i effekt/upptagningsförmåga/biverkningar etc. Någon som har koll på det?

Sorry Estrofem ska det vara och inte femanest. Lyckades svamla till det.
  • Löparnörden
    Beccalie skrev 2014-09-16 20:42:48 följande:

Hej Melmun och välkommen i tråden,

Blir lite fundersam om du har hittat rätt tråd? Eller vänta, så klart du har. Ava Riga har ju börjat med IVF, glömde det.

Alla (jag tror jag kan säga alla?) vi andra har redan gjort dem turerna ett antal gånger och fått ge upp det. Så det har varit mer av en äggdonations-tråd. Det finns mycket kunskap här även om IVF. Om man får fråga, hur kommer det sig att du inte gör det privat i Sverige? (Äggdonation kan man ju inte göra privat i Sverige, men IVF brukar ju gå bra. Eller finns det kanske någon åldersgräns för privat också?)

Inte riktigt alla:)

Aldrig gjort ivf utan bara äd. Med min diagnos skulle de aldrig ha blivit några ägg ens om jag gjort det som 20 åring i den mest fertila åldern.
  • Löparnörden
    Beccalie skrev 2014-09-16 22:22:14 följande:

Så sant, det är flera som inte har haft den möjligheten. 
    Det jag menade var så klart att vi som har hängt här så här långt sysslar med äggdonation. :)

Näe jag hör nig till ovanligheten i det fallet:)

Skönt att det börjar gå åt rätt håll för dig Beccalie.

Grattis Callimero till underverket och till ett pickande hjärta Lina
  • Löparnörden
    Redan47 skrev 2014-09-17 02:02:08 följande:
    Zaq: det där att avvakta och bara vänta på tomgång, oerhört frustrerande... Passa på att boosta dig, gör roliga saker, satsa på relationen, lägg ner så liten tid som möjligt mentalt på ÄD jobbet. Återhämta dig mentalt helt enkelt. Jag mitt pucko fick för mig du redan varit iväg... Har du fått tillräcklig info nu fr Riga tycker du?

Beccali: äntligen! Vilken utdragen process. Hur ser din framtidsplaner ut?

Lina: jätte grattis!!!!! Vilket bästa kvitto du fått, efter blödningar och oro! Ta det lugnt nu och var snäll med dig själv!

Riga har gjort IVF ÄD embryodonation spermadonation under hela tiden jag varit i kontakt med denna tråd och ava Riga. Det är många som läser och tar del av info här utan att vara aktiva skrivare, ur alla kategorier. Och även från andra kliniker för att förkovra sig och få inspiration. Jag önskar att vi inkluderar alla som väljer bidra med inlägg, jag vill inte och tycker inte det i denna tråd ska förekomma ifrågasättande om alias har hamnat i fel tråd. Många av oss är känsliga vi är hormonstinna mellan varven, och ömsom tomma på hormoner, kanske svårt att få empati i relationen, låt denna tråd vara en pysventil , ett stöd i tillvaron för den som vill och behöver, där vi befinner oss, här och nu. Jag tror ni alla kan identifiera er med de som varit barnlösa i åratal och vilken desperation som föds ur den vanmakten. Det behöver finnas forum, gärna fler, där kunskap o erfarenheter möts, för att kunna orka och få kraft när energin tryter. De som bor i mindre städer är mycket ensamma... IVF i Sverige är rigid och ligger inte i framkant.

Jag "tillhör" inte ava Riga heller, längre. Och har nu hamnat lite fel... Visst jag kan gå ur tråden och starta en annan tråd mer generell öppen för alla kategorier. Där utbyte kan ske mellan representerade från olika eu kliniker och dess protokoll. ÄD 2014/2015 är en nystartad tråd har jag noterat. Den kan ju vara mer aktuell då för mig.

Vill vara tydlig med, att så här tycker jag. Utifrån mina värderingar och erfarenheter av betydelsen av socialt stöd.
    Inte ska du lämna tråden Redan, vi behöver vårat livs levande uppslagsverk som tillför så mycket och sitter inne på så mycket kunskap:)
  • Löparnörden
    Rosen 76 skrev 2014-09-18 18:01:12 följande:

Orkar inte... Värsta blödningen på jobb idag... Är det kört nu... Mållös

Jobbigt Rosen.

Vi är många som haft blödningar under graviditeten och ändå fått friska barn.

Det är ju vanligt vid äd-graviditet så ge inte upp hoppet även om det kan tyda på något negativt och det känns mörkt.
Svar på tråden AVA klinik i Riga