• Wonderstruck

AVA klinik i Riga

En liten fråga. Jag har mitt första VUL inbokat den 19/12. Om jag inte fått mens innan dess är det någon ide att göra VUL då? Brukar vara som en klocka men så fort jag tar hormoner för nedreglering så är det ingen ordning längre. Om jag inte fått mens borde slemhinnan vara tjock och det kan väl inte vara det man vill se nu utan det borde ju vara nästa VUL innan ET. Komplicerade grejer det här. :)

• Wonderstruck

Grattis Krivik, lisa och Li. :)

Min karl blundade och blev lite blek när han såg nålen till Zoladexsprutan. Var rätt kul efteråt. Skönt att det verkar vara över Ullisa, hoppas allt kom ut så du kan försöka igen när du känner dig redo.

Redan: Jag är nedreglerad (tog Zoladex den 7/12). Tänker att jag gör VUL så har jag gjort det. Kommer inte kunna få nån annan tid heller då alla kliniker stänger under jul och det känns så pinsamt att fråga någon gyn på jobbet.

• Wonderstruck

Redan: Det finns en artikel i Läkartidningen som handlar om trombosprofylax vid graviditet som kanske kan vara intressant (den är visserligen rätt gammal). På Internetmedicin finns även en del information om de prover du tagit. Hoppas allt går bra. :)

Gjorde VUL idag slemhinnan är 10mm och treskiktad. Fint men det är ju inte nu det ska vara såhär, jag vill ha mens nu. Kroppen gör aldrig som man vill när man vill det. Så jag fortsätter vänta, så trött på denna eviga väntan.

• Wonderstruck

Jag läste nånstans att det var mindre risk för proppar om man tar östrogenet som plåster jämfört med att ta det oralt. Ska se om jag kan hitta det igen...
    Så här står det:
    Beträffande östrogensubstitution i klimakteriet hos kvinnor med tidigare VTE (med eller utan trombofili) rekommenderas transdermal behandling. Peroral behandling medför betydligt större hemostasförändringar och därmed ökad risk för VTE jämfört med transdermal behandling.

Egentligen är det väl bara sista meningen som är intressant, men jag har inte haft en tanke på att det kan skilja på hur jag tar östrogenet.

• Wonderstruck

Mig frågade dem om min blodgrupp men jag har ingen aning om donatorn har samma som jag. Känner att det är oviktigt för mig. Behöver barnet blod så kommer det från en blodbank.

Barnet ärver inte antingen mammas eller pappas blodgrupp utan det kan bli olika beroende på vilka blodgrupper föräldrarna har. Längst ned på denna sida finns en tabell på vilken blodgrupp barnet kan få/får. Rätt spännande :)

• Wonderstruck

Tråkigt att det inte gick vägen Cice. På något konstigt sätt orkar man alltid samla ihop sig och göra nya försök ändå. Jag håller tummarna för att det är er tur att lyckas nästa gång.

Hur har ni gjort med betalningen till kliniken? Vi har tänkt att utnyttja bruttolöneavdrag och meddelade kliniken detta i mitten av december tillsammans med alla uppgifter om arbetsgivare, adress osv. De tackade så mycket men någon faktura har jag inte fått. Läste igenom kontraktet idag och såg att allt ska vara betalt 2 veckor innan äggplock och att jag ska få en faktura, vårt prel ET är 15/1. Har mejlat klinken men nu blir jag lite orolig över att de ska skjuta på allt för att de inte får betalt  "i tid".
    Känns lite luddigt det här med donator och när ET blir. Jag ska göra mitt andra VUL den 7/1 och efter det lovade koordinatorn att återkomma med tid för ET. Det känns som att det blir senare än 15/1 annars borde de börja stimulera donatorn snart. De måste ju ha en liten aning om när hon har mens så de vet när hon kan starta (jag antar att de kör korta metoden).  Hoppas att det löser sig. Är så trött på att jag hela tiden hittar nya saker att oroa mig för.
    Hoppas ni haft en bra jul trots bristen på snö:)

• Wonderstruck

Helisa håller tummarna för att det går bra. :)

Vi måste få en räkning för att kunna använda oss av bruttolöneavdraget, även kortbetalning hade varit väldigt smidigt. Har fått svar från kliniken att vi ska få en räkning i början av nästa år så det har löst sig hoppas jag. Nu hoppas jag att VUL i början av nästa vecka går bra.
    Tiden går vääälidgt sakta, känns som det aldrig är min tur. Två av mina kompisar har dessutom fått barn i dagarna. Även om jag är jätteglad för deras skull så känns det lite ensamt, snart har alla barn utom vi...

• Wonderstruck

Dina: Jag har märkt att om man skriver ner sina frågor kort och inte ställer för många i samma mail så får man oftast svar. Progynonet verkar inte vara så noga vilken dag man börjar med. Jag fick mens en vecka senare än planerat och det var inga problem utan jag fick börja med tabletterna på samma dag som det var tänkt från början. Samma med VUL det skulle vara på det ursprungliga datumet. Jag antar att det inte är så himla noga eftersom man ändå är nedreglerad och det är några veckor till ET så hinner slemhinnan växa till sig. Förstår att du är orolig, det är jag oxå men man får försöka fokusera på att det ska gå bra.
    Precis som Redan säger så är det nog rätt viktigt att försöka vara positiv. :) Jag är livrädd för att inte lyckas men jag försöker att inte tänka på det.

Svar på tråden AVA klinik i Riga