• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • annaba

Idag var en dag då jag faktiskt blev glad åt att se mensen dyka upp. :D

Lite mer än 30 dagar efter det att jag fick missfallsbehandlingen - så det verkar som om den återgått till nästan normal cykellängd direkt. Bara att hoppas på att det håller i sig till nästa månad också. I så fall är det inte otroligt att nästa försök hamnar någon gång i slutet av oktober/början november - vilket ju inte känns så långt bort alls.

• chikita124

Idag har jag gjort allt jag inte fick göra för några dagar sen...
    Tränat ett riktigt gris pass bubbelbadat i 42 grader hoppas o skuttat runt...
    Hoppas blödningen kommer snart är 2 dar sen jag avbröt allt...
    Måste säga varit en konstig dag och hjärnan är ännu inte med...

Annba var de ditt första försök??
    Har du fler i frysen?? Hur tänker /känner du inom dig?? 
    Min fundering är om de andra äggen är likadana??

Härligt få läsa positiva saker o hoppas snart få komma med Plus igen...

• Amberiah

Vi är gravida! :) Vecka 4+5. Dag 11 efter ET var hcg 141, clearblue digital visade då gravid 2-3 veckor. Funderar på om vi kanske väntar två stycken eftersom veckoindikatorn borde visat 1-2 v sedan befruktningen? Nu håller vi tummar och tår för att 11 års längtan ska få sitt slut.

• annaba
    Chikita - ja, första försöket med ÄD och nuvarande make. Däremot har jag ett antal andra försök med insemination/IVF bakom mig med en tidigare partner (Klinefelters syndrom/grav manlig faktor), som dock aldrig ledde till ens plus vid något tillfälle.

Inga i frysen då de två embryon som var kvar efter insättning inte hade tillräcklig kvalitet för att frysas, så det blir nytt färskförsök för oss när vi sätter igång igen.

Grattis Amberiah.  
  • chikita124

Annba...okej hoppas de går bättre nästa gång så tungt med otur hela tiden ju...
    har ni funderat på start igen snart??

Jag skulle vilja veta om de är stor risk de händer med de andra 5 äggen vi har i frysen... 
    Eller hade vi helt enkelt bara otur???
    Finns de ingen här som vet??? eller kan gissa lite vad ni tror!!! 

• Fröken Bus

Hej Chikita123, nu spekulerar jag bara, men de övriga fem embryon ni har behöver väl inte vara dåliga. Om jag inte har fattat fel så kan man odla vidare 3-dagars vid upptining till blastocyster. Risken är ju att flera inte klarar detta, kanske alla, men om några klarar detta är de då över 100 celler. Som jag förstått kan embryon ducka under efter dag 3 pga tex spermiernas kvalitet. Risken är väl att även embryon som kanske skulle kunnat klara sig i livmodern dör. Jag tyckte det var läskigt när vi odlade blastocyster eftersom att man inte visste hur många som skulle falla bort. Vi hade 10 från början och fick 6 kvar, vilket kändes bra. Det är väl ingen garanti med blastocyster heller, men vi ville testa nytt efter att ha kört 3dagars på EGV, Riga med missfall efter ET och sedan 3 FET med minus. Kan du rådgöra med kliniken? Rätta mig gärna ki andra som kanske kan detta bättre! Fröken Bus

• annaba

Vi planerar för ett nytt försök som troligen blir någon gång i slutet oktober/början november. Jag har precis fått första mens efter missfallet, och Riga vill ha minst två normala menstruationer innan man ger sig på nästa försök. Om allt går tillbaka till normal cykel igen direkt borde det innebära någon gång vid den tidpunkten. Gott tecken är att den här mensen bara var en vecka försenad i förhållande till när blödningen efter missfallet satte igång - 32 dagar istället för mina normala 25-26 - vilket förhoppningsvis tyder på att kroppen ställt tillbaka till sin normala klocka ganska snabbt.

Vad gäller kvarvarande embryon så finns det inget som säger att det med nödvändighet behöver vara något som är fel på dem. Kromosomfel som leder till ett missfall/MA, eller en graviditet med ett skadat barn, förekommer hos alla kvinnor, i alla åldrar och är ofta bara en ren slump eller otur. Just det ägget, eller kombinationen av det ägget och den spermien gjorde att någon förutsättning saknades för att det skulle kunna utvecklas vidare och bli ett friskt barn. Någonstans tänker jag själv i de här, lite halvt ovetenskapliga termerna:

1) befruktade ägg som är så pass skadade att de aldrig börjar dela sig, eller visar tydliga tecken på att de är skadade redan i laboratoriet -> kommer aldrig ens till insättning och sorteras bort i labbet
    2) befruktade ägg som visserligen delar sig och vid observation ser friska ut men ändå har någon form av kromosomfel -> sätts tillbaka och resulterar i allt från minus på stickan, till ett tidigt missfall, till ett MA
    3) befruktade ägg som delar sig och vid observation ser friska ut men har något mindre allvarligt kromosomfel -> sätts tillbaka och kan resultera i allt från minus på stickan, till missfall, till MA, till graviditet som utvecklas vidare, oftast de som upptäcks som skador vid RUL och ibland leder till en sen abort för att man bedömer att barnet är så kraftigt skadat att det inte har chans att överleva utanför livmodern
    4) befruktade ägg som delar sig och vid observation ser friska ut och också är friska -> sätts tillbaka och kan resultera i allt från minus på stickan, till missfall, till MA, till graviditet som utvecklas vidare och blir ett friskt barn

Den enda kategori som man med någon form av säkerhet kan upptäcka i laboratoriet när man odlar äggen är kategori 1). De övriga tre ser för blotta ögat likadana ut när man ser dem i mikroskop, och enda chansen att kunna upptäcka eventuella kromosomfel är att ta en cell från det växande embryot och analysera den (det som också kallas PGD). Den analysen är i sig inte helt ofarlig för embryot då det ibland dör genom att man stör det genom att plocka bort en cell. PGD används oftast bara när man sedan tidigare vet att mannen eller kvinnan bär på anlag för en genetiskt överförd sjukdom som kraftigt påverkar livskvaliteten och vill kontrollera redan i förväg att barnet inte bär på den.

Samtliga kategorier av befruktade ägg finns även hos en kvinna som blir gravid på normal väg och ger samma resultat även där - med missfall, med MA, med skadade barn - och faktiskt i ungefär samma proportioner som hos oss som gör ÄD/IVF. Det som skiljer sig är att vi som genomgår någon form av fertilitetsbehandling har större chans att få ett minus på stickan jämfört med en kvinna som blir gravid naturligt - men det är inte så konstigt med tanke på att det faktiskt är ett rätt stort ingrepp vi gör.

Anledningen att vi som gör ÄD/IVF reagerar mycket starkare på när vi får tillbaka ett "defekt" ägg som inte blir en graviditet eller en graviditet som stannar av någonstans på vaägen är ju dels att vi sedan tidigare har problem att bli gravida och sätter så mycket hopp till behandlingen, dels att vi faktiskt betalar för behandlingen, dels att vi någonstans har en övertro på att den medicinska vetenskapen ska kunna sortera ut de embryon som inte är livsdugliga.

Vänd på tanken istället - det är ett smärre mirakel att den medicinska vetenskapen faktiskt KAN hjälpa oss till den grad de kan. Att ta ägg från en kvinna, befrukta dem utanför kroppen,  odla dem i 3 eller 5 dagar i laboratorium, återföra dem till en annan kvinnas livmoder och fortfarande få dem att fästa och kroppen att acceptera dem som ett kroppseget ägg så att det kan bli en graviditet och ett barn. Sett ur den synvinkeln är det inte konstigt att det är något som går fel ibland eftersom det är så många delar som ska klaffa och fungera ihop.

• chikita124

annaba...tack för din förklaring..självklart tror man ju att bara de fäst så går de bra...
    tycker bara världen är bra orättvis att en del bra glider igenom allt o andra måste kämpa
    o kanske aldrig kommer fram...
    jag är jätte orolig att nästa inte skall lyckas heller mest med tanke på hur an mår psykiskt samtidigt
    som man gärna vill försöka igen... 

• ahm66

Jag har haft 3 dagars ägg som blivit tinade och så odlade fram till Blastocyster, så det händer!

Svar på tråden AVA klinik i Riga