• Tumse

Bebis som spänner hela kroppen ofta

Hej alla
    Har en dotter som nu är 7 månader. Hon har nästanända sen hon var nyfödd ofta spänt hela kroppen på ett konstigt sätt. Det verkar inte som magknip eftersom hon inte gråter och det upphör helt om vi plockar upp henne. Hon klamrar sig liksom fast vid täcket, oss eller annat och hon blir ofta alldeles svettig. Hon kränger lite med kroppen och är orolig hela hon. Detta är när hon ligger för sig själv på en filt, i sängen eller i bilbarnstolen t ex.

Svårt att förklara känner jag och hon gör det förstås aldrig när vi varit på BVC.

Någon som känner igen?

• Svar på tråden Bebis som spänner hela kroppen ofta
  • UK Jennie

Hej, har finns en till med samma problem. Min dotter ar 14 manader och har hallit pa sahar sedan hon var typ 9 manader. Det borjade med att hon spande sig i matstolen, samt i bilstolen, sa vi trodde det handlade om att hon ogillade att vara fastspand, men sen borjade hon gora sa i samband med somn och nu gor hon det nastan alltid nar hon ska sova (daremot aldrig i bilen langre, och inte lika ofta i matstolen). Jag kanner igen mig i mycket som skrivits ovan - hon korsar ofta benen, spanner hela kroppen, kan ibland nypa hart i sin filt eller i ens troja om man haller henne, blir rod i ansiktet och svettig. Som det ar nu sa lagger hon sig ner nar hon ar trott - helst pa golvet - och spanner sig. Om man plockar upp henne slutar hon tillfalligt men vill snart lagga sig och spanna sig igen. Hon kan ibland borja grata nar man plockar upp henne. Jag tycker det ar sa trakigt att hon inte kan slappna av i kroppen. Tror inte det ar epilepsi for vi kan bryta det, samt det hander jamt i samma situation (trott, vill sova / ibland i matstolen, nar hon inte vill ata). Vill jattegarna hora hur det gick for alla som skrev i denna traden 2010,11,12. Samt som har detta problemet nu forstas! Jag hoppas sa att det ska vara en 'fix ide' som nagon skrev, som gar over med tiden...

• Lbem

Hej! Nu vet jag att era barn är ganska små när de började att göra så som ni
    beskriver. Min dotter gör likadant och har gjort sedan hon var runt 1 år,
    idag är hon snart 5.
    Jag har läst mkt om det och fått råd/tips och många påstår att det kan vara
    någon form av barn-onani och att de kanske själva inte är medvetna om det.
    Vem vet? 

• Enda killen här

Vår son spänner sig, krampaktigt när sitter i bilbarnstol (babyskyddet) vid lyft eller rörelser. Mer känslig efter matning, mindre på tom mage. Vid 2 månader varade krampanfallen ca 1min. Vid 3 månader 5 sekunder och lite gråt. Nu 4 månader, korta kramper som går över efter ett par sekunder.

Bilbarnstol babyskydd kramp magkramp lyft
  • Lakrits71

Hej! Min dotter har spänt sig sedan hon var ca 6 månader gammal. Som spädbarn lagt benen i kors och spänt hela kroppen. Oftast när hon varit trött eller hungrig. Frågat x flera på BVC och träffade en barnläkare 1g. Allt var normalt. Spänningarna kommer och går i perioder för att upphöra under några månader. Men det har alltid kommit tillbaka. Min dotter är nu 4,5 år och spänner sig genom att hänga över ett bord. Hon tar bort köksstolen och hänger / håller fast sig och drar benen upp mot magen. Det ser lite konstigt ut. Hon kan även göra så när hon sitter i bilstolen. Onani? Jag tror inte det...? Funderar på att söka barnmottagningen.... Dagis undrar också varför hon gör så? Min dotter tog influensa vaccinet 2010 och efter det började det. Kanske inte betyder något men jag är ändå lite orolig och undrar förstås vad det kommer ifrån. Hur ska det bli sen i skolan?

• Catharina1982

Vår son på 10-månader har precis samma problem som tidigare beskrivits. Kan någon va snäll och berätta vad som hänt nu några år senare? Mycket orolig...

• Starkast

Då jag vet mer idag än för flera år sedan , känns Epilepsi som en sak som bör kollas upp. Vet flera barn med Ep som gör just så.

• mrsjohanna

Hej!

Min son började spänna sig när han var ca fyra månader och det är endast i samband med att han ska sova. Jag läser era kommentarer och spänningarna är jätte lik era beskrivningar.

När vi var på fem månaders kontroll berättade jag de för Bvc sköterskan och vi fick en remiss till barnmottagningen.. Där efter tid hos nervulogmottagningen, där gjordes ett EEG för att se om han hade barn epilepsi. Men de hade han inte, allt såg jätte fint ut.. Ett blodprov togs även och det såg också kanon ut.

Eftersom att han utvecklas som han ska så trodde inte läkaren att det var något, att det är något han har fått för sig?!?!?

Men jag undrar fortfarande vad det kan vara?!

• Annika Luik

Hej! Vi har en 8 månaders bebis och känner igen alla de symtom ni har beskrivit ovan. Vid 6 månaders ålder började hon spänna sig i vagnen innan hon somnade. Nu gör hon det i bsbyskyddet, matstolen och i bärselen. bvc menar att hon inte vill vara fastspänd dock läser jag här att det kan bero på något helt annat. Hur har det gått för era barn?

• Karin83

Har en dotter som gör likadant. Mest i bilstolen med även i vagnen, bärselen, famnen och stokkestolen. Inte när hon ligger själv på golvet eller sitter på en filt.Min dotter började runt 6 månader, är idag snart 10 månader och det blir mer och mer. Jag har varit hos läkare som förklarat det med att hon inte vill sitta fast/ vara där hon sitter. Någon som fått förklaring på vad det beror på? Har era slutat med det?

Svar på tråden Bebis som spänner hela kroppen ofta