• Tumse

Bebis som spänner hela kroppen ofta

Hej alla
    Har en dotter som nu är 7 månader. Hon har nästanända sen hon var nyfödd ofta spänt hela kroppen på ett konstigt sätt. Det verkar inte som magknip eftersom hon inte gråter och det upphör helt om vi plockar upp henne. Hon klamrar sig liksom fast vid täcket, oss eller annat och hon blir ofta alldeles svettig. Hon kränger lite med kroppen och är orolig hela hon. Detta är när hon ligger för sig själv på en filt, i sängen eller i bilbarnstolen t ex.

Svårt att förklara känner jag och hon gör det förstås aldrig när vi varit på BVC.

Någon som känner igen?

• Svar på tråden Bebis som spänner hela kroppen ofta
  • Starkast

Min första tanke är barnepilepsi.
    Sök barnläkare vis barn och ungdomsmedicin, inte vis BVC eftersom du inte fått gehör därifrån.

• Starkast
    Tumse skrev 2010-05-07 16:07:25 följande:
    Tack för hjälpen. Jag ska försöka filma henne. Hoppas verkligen att vi inte missat något allvarligt, då skulle jag aldrig förlåta mig själv. Men hon verkar ju må bra och gråter inte i samband med detta. Därför har vi nog inte tänkt att det kan vara något farligt.
    OM det skulle vara Epilepsi är det med största sannorlikhet inte farligt.
    Det är ganska vanligt att mindre barn har detta pga att hjärnan är omogen och då växer det i de allra flesta fall bort.
    "Riktig" Epilepsi uppkommer vid kraftiga skallskador, förlossningsskador etc. Barnepilepsi är som sagt vanligt och går i de allra flesta fall över.

Min son har barnEpilepsi och ender ett par år var det riktigt jobbigt med täta obehagliga anfall. Anfallen kan se helt olika ut beroende på vart i hjärnan omognaden sitter. Vissa får ryckningar i ett finger, andra blir frånvarande några sekunder, andra får svåra krampanfall. Vår son fick kraftiga yrselanfall där ögonen "snurrade" och ramlade omkull, varje anfall stulade med kaskadkräkningar. Vissa gånger kom två anfall på raken och de gångerna var han så trött efteråt att han inte orkade någonting alls utan bara låg i flera timmar.
    Sen har anfallen ebbats ut. sista året har det kommet små yrselattacker på några sekunder och ofta en stark huvudvärk samtidigt, då kryper han ihop till en liten boll och efter 5-10sekunder är det borta. Signalerna springer i huvudet så han har svårt att sortera intryck och blir med det väldigt aktiv, känslig - ofta ledsen och så pratar han oavbrutet och säger saker han inte alls menar eller vill säga. Det bara bubblar ur honom som ett sätt att koncentrera sig på annat än att känna "surret".

Nu börjar allt detta på riktigt att växa bort vilket är otroligt skönt. Senast igår sa han till en kompis att det var så skönt att det inte surrade så i huvudet längre så han slipper prata hela tiden. Kompisen tyckte det var bra för då fick han också säga något
    Hela ungen är mer avslappnad så det märks så tydligt att Epilepsin börjar försvinna.  
  • Starkast
    Amwi skrev 2010-05-08 21:45:37 följande:
    Hej!

Sååå, skönt! Att läsa om fler?!

Vi har en liten flicka, snart 9 månader gammal.
    Hon har under en längre tid, gjort precis som Er dotter ... gissar jag, det låter iaf som så på din beskrivning.

Här började det för kanske en månad sen? Kanske längre tillbaka än så? Svårt att komma ihåg...

Men alltid när hon ligger på rygg, och blir "ensam". Så fort man plockar upp henne, så slutar hon.
    Hon drar upp benen och ligger sen och kramar, antingen kläderna, täcket, en snuttefilt eller något annat som finns till hands. Hon ligger och "kämpar", det pustas och stånkas. Ibland gnyr/gnäller hon, andra gånger lite gråt oxå. De första gångerna gjorde hon det bara en kortare stund. Men det har blivit mer o mer och längre o längre stunder. Hon blir alldeles svettig. Kudden fuktig o.s.v.

Ingen magknip eller sånt. I övrigt pigg o glad och äter o kissar o bajsar normalt.

Det känns ledsamt att inte komma underfund med varför hon gör detta. Varför ska hon bevhöva ligga och kämpa sig alldeles svettig?
    Hur bryter man det? Tips?
    Inte fått några råd från BVC, ska ta upp det med dom igen till veckan när vi ska dit.

Maila mig gärna privat, vore kul att bolla funderingar med någon annan i samma sits?
    OM det beror på Epilepsi går det inte att bryta, utan det går över när anfallet är över.
  • Fidelia
    Starkast skrev 2011-06-20 10:46:06 följande:
    OM det beror på Epilepsi går det inte att bryta, utan det går över när anfallet är över.
    Intressant o veta... min dotters " spänningar" kan jag avbryta oftast  genom att sätta henne upp eller plocka upp henne, har andra småknep oxå...
    Hon gör detta när hon är trött och ska sova, mest när hon ligger ner, men även i famnen...

• Giiia
    Tumse skrev 2010-05-07 14:46:39 följande:
    Hej alla Har en dotter som nu är 7 månader. Hon har nästanända sen hon var nyfödd ofta spänt hela kroppen på ett konstigt sätt. Det verkar inte som magknip eftersom hon inte gråter och det upphör helt om vi plockar upp henne. Hon klamrar sig liksom fast vid täcket, oss eller annat och hon blir ofta alldeles svettig. Hon kränger lite med kroppen och är orolig hela hon. Detta är när hon ligger för sig själv på en filt, i sängen eller i bilbarnstolen t ex. Svårt att förklara känner jag och hon gör det förstås aldrig när vi varit på BVC. Någon som känner igen?

Hej. Jag känner igen det där. Har en dotter på nu 7 mån. Och hon har hållt på så sen hon va 2 mån. Jag frågade på bvc Och när läkaren va där. Men dom sa "det är ingen fara, det är en del av hennes utveckling. Men jag tycker inte att det är normalt. Jag hade filmat henne för att dom skulle förstå. Men dom va inte till mycket hjälp. Om någon får någe svar om va det kan vara. Hör av er. Det skulle hjälpa att lugna mina nerver. Mvh Camilla
  • Giiia
    Giiia skrev 2012-11-11 19:38:41 följande:
    Hej. Jag känner igen det där. Har en dotter på nu 7 mån. Och hon har hållt på så sen hon va 2 mån. Jag frågade på bvc Och när läkaren va där. Men dom sa "det är ingen fara, det är en del av hennes utveckling. Men jag tycker inte att det är normalt. Jag hade filmat henne för att dom skulle förstå. Men dom va inte till mycket hjälp. Om någon får någe svar om va det kan vara. Hör av er. Det skulle hjälpa att lugna mina nerver. Mvh Camilla

Glömde tillägga att när hon spänner sig så lyfter hon benen lite och korsar dom, samtidigt Som hon gungar benen upp och ned. Sen kan hon gnälla lite. Hon ligger och tittar antingen på mig eller något annat hon slutar så fort man rör på henne. Mvh Camilla
  • JanaLiiN

Jag tycker det låter helt normalt. Spädbarn kan inte uttrycka sig annat än genom kroppen, nånting händer i henne som kanske stressar henne på något sätt, och då blir det spänningar i kroppen. Kanske kniper det i magen, eller tarmarna rör sig, eller något annat. Eller är det bara att hon vill något, som hon inte kan uttrycka. Hoppas du kan bli lugnad av någon i verkliga livet också TS.

• Giiia

Ja. Men har börjat fundera på ifall hon gör såhär för att hjälpa tarmarna att arbeta? Hin gör bara detta när hon ligger ner. Jag ska filma henne igen och visa på bvc på måndag. Måste Ju finnas en förklaring tycker man.

• PetraK

"Skönt" att läsa att det är fler barn som verkar göra som min dotter. Här började det kring 6 månaders ålder och hon är 11 månader nu. Hon pressar/trycker spänner sig när hon sitter fastspänd i bilstolen. Det var där det började. Det går inte att avleda henne så hon slutar helt, bara några korta stunder. Hon stånkar och böjer sig bakåt, så hon blir svettig och ibland trött och somnar. Hon är inte gnällig eller ledsen när hon gör det, och man kan få henne att le ibland mitt i alltihopa. Det började i bilen, sen började hon i vagnen också, men det blev bättre när vi tog bort selen över axlarna. Nu har hon dock börjat pressa/trycka/spänna i matstolen och ibland sitter hon och pressar/trycker/spänner sig och drar i kläderna. I det här fallet tror jag inte det rör sig om epilepsi, utan om någon fixidé typ, hon kopplar samman att vara fastspänd/ha åtsittande grejer på sig med det här. Obehag vet jag inte om man kan kalla det, då borde hon vara ledsen? Jag har min familj 12 mil bort och är ju givetvis inte aå sugen på att åka bil dit med en unge som håller på så här :(... Det är frustrerande att se. Speciellt när hon pressar sig helt slut, då ser hon groggy ut, innan hon somnar. Hon kan hålla på länge! Jag har bara frågat lite hastigt på BVC, men det var smart att filma och visa, inte för jag tror att det är något farligt men hon kanske har tips på vad vi kan göra, eller kan skicka oss vidare och få hjälp... Nu såg jag att tråden är väldigt gammal! Hur har det gått med era barn, har dom slutat med sina "krampningar"?

• Norah01

Hej! Känner igen beskrivningen, min dotter har gjort så sedan ca 7 mån ålder. BVC och barnläkare på vårdcentral har bortförklarat, även efter visning av video. Har någon av er / Camilla kommit vidare och fått någon förklaring/diagnos tar jag gärna del av den. Vänligen, Norah

Svar på tråden Bebis som spänner hela kroppen ofta