Tumse skrev 2010-05-07 16:07:25 följande:
Tack för hjälpen. Jag ska försöka filma henne. Hoppas verkligen att vi inte missat något allvarligt, då skulle jag aldrig förlåta mig själv. Men hon verkar ju må bra och gråter inte i samband med detta. Därför har vi nog inte tänkt att det kan vara något farligt.
OM det skulle vara Epilepsi är det med största sannorlikhet inte farligt.
Det är ganska vanligt att mindre barn har detta pga att hjärnan är omogen och då växer det i de allra flesta fall bort.
"Riktig" Epilepsi uppkommer vid kraftiga skallskador, förlossningsskador etc. Barnepilepsi är som sagt vanligt och går i de allra flesta fall över.
Min son har barnEpilepsi och ender ett par år var det riktigt jobbigt med täta obehagliga anfall. Anfallen kan se helt olika ut beroende på vart i hjärnan omognaden sitter. Vissa får ryckningar i ett finger, andra blir frånvarande några sekunder, andra får svåra krampanfall. Vår son fick kraftiga yrselanfall där ögonen "snurrade" och ramlade omkull, varje anfall stulade med kaskadkräkningar. Vissa gånger kom två anfall på raken och de gångerna var han så trött efteråt att han inte orkade någonting alls utan bara låg i flera timmar.
Sen har anfallen ebbats ut. sista året har det kommet små yrselattacker på några sekunder och ofta en stark huvudvärk samtidigt, då kryper han ihop till en liten boll och efter 5-10sekunder är det borta. Signalerna springer i huvudet så han har svårt att sortera intryck och blir med det väldigt aktiv, känslig - ofta ledsen och så pratar han oavbrutet och säger saker han inte alls menar eller vill säga. Det bara bubblar ur honom som ett sätt att koncentrera sig på annat än att känna "surret".
Nu börjar allt detta på riktigt att växa bort vilket är otroligt skönt. Senast igår sa han till en kompis att det var så skönt att det inte surrade så i huvudet längre så han slipper prata hela tiden. Kompisen tyckte det var bra för då fick han också säga något
Hela ungen är mer avslappnad så det märks så tydligt att Epilepsin börjar försvinna.