• Bollen82

Ni som äter pergo??

Jag har lite frågor till er som ätit/äter pergo..

Runt vilken dag har ni ÄL?
    Jag blev gravid på 1:a försöket sist och det var runt dag 25-28, men nu när jag var hos läkaren för att få nya taletter sa han att det e helt otroligt att jag hade ÄL så sent.. Han säger man ska ha ÄL runt dag 13-14.. Så nu känner jag mig osäker.
    ÄL-stickor funkar inte för mig, och jag vet inte ens hur det känns att ha ÄL.
    Ska på VUL på onsdag (dag 13) och kolla om det händer nåt, men då kan man väl inte se vilken dag exakt man kommer att ha ÄL?
    Vill ju inte "missa".....

• Svar på tråden Ni som äter pergo??
  • kattis123

Jag äter min första kur pergo nu och hade äl dag 15-16 tror jag de var! Ska till gyn på fredag för att ta ett progesteron test och se om jag verkligen haft ÄL. Men jag testade med CB äl test och de blev en glad gubbe och de har jag aldirg haft innan så....

Nu är de bara den långa väntan till BIM

*hoppas hoppas hoppas*

• Mary0280

Jag hade äl på dag 27-28 (ibland längre) innan jag åt Pergo. Pergon skyndade på processen så jag fick äl dag 17 istället, och blev gravid på 1a försöket. Får du flera kurer justerar nog äggen till sig ska du se. Jag vet, det är skittrist att det strular och jag håller tummarna för dig! Stirra dig inte blind på äl-tester, även om du får ägglossning kan det dröja dagar innan ägget befruktas. Bara att försöka med jämna mellanrum helt enkelt

• helena29

Nån som vet vad det spelar för roll om mnat tar pergo dag 3-7 eller dag 5-9? Nån anledning till varför en del får olika direktiv??

• LisaTott2012

jag får ÄL på dag 16-17 med pergon, äter den dag 5-9 dubbel dos. Vet inte varför en del får dag 3-7,kanske är individuellt?

• helena29
    LisaTott2012 skrev 2010-10-20 14:08:23 följande:
    jag får ÄL på dag 16-17 med pergon, äter den dag 5-9 dubbel dos. Vet inte varför en del får dag 3-7,kanske är individuellt?
    Hur många kurer har du tagit?
  • LisaTott2012

nu har jag tagit 3 kurer, efter de två senaste har jag fått ovitrelle oxå

• helena29
    LisaTott2012 skrev 2010-10-20 14:20:37 följande:
    nu har jag tagit 3 kurer, efter de två senaste har jag fått ovitrelle oxå
    Hur många kurer får man ta egentligen?
  • LisaTott2012

ja du... jag frågade min läkare och han sa: får och får.... du bör få åtminstone 4 bra ÄL med pergo så det innebär 2 kurer till...

• helena29

Hur går det för er som äter / har ätit pergo?
    Jag har tagit min näst sista pergotablett och hoppas på ÄL runt dag 14.
    Det är inte så troligt att den kommer tidigare va?

• lmcl

Jag har ätit Pergo 4 ggr - för tillfället väntar jag på ÄL (på dag 13 hade det inte hänt nånting enligt VUL), och de förra tre gångerna ( i våras) fick jag ÄL assnabbt första gången (dag 11 kanske), på dag 14 andra gången och på dag 22 tredje gången. 

• LisaTott2012
    helena29 skrev 2010-11-04 14:00:44 följande:
    Hur går det för er som äter / har ätit pergo?
    Jag har tagit min näst sista pergotablett och hoppas på ÄL runt dag 14.
    Det är inte så troligt att den kommer tidigare va?
    Äl hade jag, på dag 18 men prog-värdet var bara på 24 på CD 25 (har en cykel på 31dgr) så speciellt bra vet jag inte om det var. Blev inget plus denna gången heller... Tidigare hade jag ÄL på dag 16,17 och 18.

Så på lördag börjar jag äta pergo för 4:de gången (3:dje gången med dubbeldos). Ska till KK den 17:de för VUL och ska prata med läkaren om värden och hur vi ska göra om det inte tar sig snart...

Börjar tappa hoppet lite, hade kanske lite för höga förväntningar på pergo?

Hoppas på bättre lycka för er andra!
  • helena29
    LisaTott2012 skrev 2010-11-04 15:34:28 följande:
    Äl hade jag, på dag 18 men prog-värdet var bara på 24 på CD 25 (har en cykel på 31dgr) så speciellt bra vet jag inte om det var. Blev inget plus denna gången heller... Tidigare hade jag ÄL på dag 16,17 och 18.

Så på lördag börjar jag äta pergo för 4:de gången (3:dje gången med dubbeldos). Ska till KK den 17:de för VUL och ska prata med läkaren om värden och hur vi ska göra om det inte tar sig snart...

Börjar tappa hoppet lite, hade kanske lite för höga förväntningar på pergo?

Hoppas på bättre lycka för er andra!
    Trist! Vad har din utredning visat? Har du aldrig ÄL annars?
    Vad menas med bra/dålig ÄL?
  • LisaTott2012
    helena29 skrev 2010-11-04 15:53:36 följande:
    Trist! Vad har din utredning visat? Har du aldrig ÄL annars?
    Vad menas med bra/dålig ÄL?
    utredningen har visat att jag har ÄL c:a 4 ggr/år på egen hand, och med pergo har jag fått varje månad. Med bra ÄL menas att äggen är "bra" alltså bra storlek och att progesteronvärdet inte är för lågt. Mitt värde var på 24 och har läst andra som säger att över 30 är det "stark ÄL" så mitt värde verkar vara lågt. Har dock inte pratat med min läkare då han är bortrest och kommer tillbaka på måndag, så ska prata med honom då om värdet vad som är "normalt" värde. Känner av ÄL otroligt mycket, så det är ju trist om det inte är till någon nytta =(
  • helena29

Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...Dag 13 idag.
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?

Svar på tråden Ni som äter pergo??