• K3zz

Datum för förlossning första barnet ärftligt??

Hur har ni upplevt ärftligheten att få första barnet för tidigt/gå över jämfört med era föräldrar och släktingar?
    Jag är första barnet och är nu gravid med mitt första, hoppas på att ärva mammas tid att föda då jag är född ett par dagar för tidigt. Vore ju toppen om det kunde vara så :)

• Svar på tråden Datum för förlossning första barnet ärftligt??
  • Philippa

Det är inte ärftligt...

• Ida1990
    Philippa skrev 2010-05-08 21:14:38 följande:
    Det är inte ärftligt...
    Min BM frågade mej när jag var i vecka 39 om min mamma gick över tiden (vilket hon gjorde)
    BM sa då att hon trodde jag med skulle göra det (vilket jag gjorde) Har svårt att tro att det skulle vara ärftligt men enligt min BM jag hade var det de till viss del.
  • lillälva

Min mamma fick alla sina tre barn ett par veckor för tidigt. Jag fick mitt första barn bf+3 och mitt andra bf+5. Min syster fick sin son tre veckor tidigt, så det verkar inte vara ngn logik i detta för vår del iaf

• Nyfiken gul

eftersom det är många faktorer som spelar in på hur/när en förlossning startar så är en eventuell ärftlighet väldigt väldigt låg..

mina tre förlossningar har inte haft något som helst att göra med min mors förlossningar.

jag har två igångsättningar, nr 1 pga havandeskapsförgiftning och är förlöst 4 veckor före bf. Andra barnet igångsatt pga svagt värkarbete bf+2 och barn nr 3 är spontanfött 5 veckor före bf.

min storebror är född 2 veckor efter bf och jag själv två veckor före bf och vi är helt spontant startade.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Umm Elias

Min mamma födde mig 1 dag sent och jag födde sonen 4 dagar sent. Förlossningstiden, dvs den tid själva förlossningen tar är dock ärftlig! Mamma har fött alla sina barn på under 3 timmar och min förlossning med sonen tog 2 timmar...

• Nyfiken gul
    Umm Elias skrev 2010-05-08 21:28:37 följande:
    Min mamma födde mig 1 dag sent och jag födde sonen 4 dagar sent. Förlossningstiden, dvs den tid själva förlossningen tar är dock ärftlig! Mamma har fött alla sina barn på under 3 timmar och min förlossning med sonen tog 2 timmar...
    det har jag aldrig hört och det kan ju inte riktigt stämma heller eftersom tiden på själva förlossningen beror ju på hur den startar och vad man själv klarar av rent kroppsligen och vart ens smärtgränser går.

min bror är född på 4 timmar och jag är född på 15 minuter..

Min tre är födda på 5timmar, 5 timmar och 8 timmar.
  • Umm Elias
    Nyfiken gul skrev 2010-05-08 21:35:06 följande:
    det har jag aldrig hört och det kan ju inte riktigt stämma heller eftersom tiden på själva förlossningen beror ju på hur den startar och vad man själv klarar av rent kroppsligen och vart ens smärtgränser går.min bror är född på 4 timmar och jag är född på 15 minuter.. Min tre är födda på 5timmar, 5 timmar och 8 timmar.
    min bm sa att det är ärftligt om förlossningen går snabbt lr ej iaf. De sa de även på bb, de frågade direkt om min mamma hade snabba förlossningar lr ej.

Det låter ju som om det skulle stämma på dig också eftersom både du o din mamma haft relativt snabba förlossningar?
  • MammaMiia88
    Umm Elias skrev 2010-05-08 21:28:37 följande:
    haha det där tror jag inte ett dugg på :)

mamma har fött alla sina 5 barn med snitt pga trångt bäcken

mina förlossningar tog 20 resp 27 timmar ( vaginalt)

min  systers tog typ 3 dagar sedan satte dom igång henne pga långsamt värkarbete o ut kom flickan efter ca 6 timmar :)

så NEJ...
  • Umm Elias
    MammaMiia88 skrev 2010-05-08 21:38:46 följande:
    haha det där tror jag inte ett dugg på :)mamma har fött alla sina 5 barn med snitt pga trångt bäckenmina förlossningar tog 20 resp 27 timmar ( vaginalt)min  systers tog typ 3 dagar sedan satte dom igång henne pga långsamt värkarbete o ut kom flickan efter ca 6 timmar :)så NEJ...
    Öh, så ni alla hade svåra och långa förlossningar? Vad är det du inte tror på egentligen?
  • MammaMiia88
    Umm Elias skrev 2010-05-08 21:41:14 följande:
    Öh, så ni alla hade svåra och långa förlossningar? Vad är det du inte tror på egentligen?
    men va??...jag hade verkligen inga svåra förlossningar!! :O , är du gud eller? du kan inte vet sånt!!! de e ren gissning!

HERREGUD
  • norgesessan

Mamma blev inte erbjuden UL, jag blev erbjuden UL och blev flyttat en vecka..
    Jag föddes en kvart innan BF, sonen föddes 5 timmar in på BF dagen, men som sagt, det blev ju en vecka efter, med tanke på att jag flyttades..Jag fick ju nytt BF.

Jag vet inte hur långa förlossningar mamma hade, mina var inte så långa...6 timmar som längst kanske...3.5 som kortast..(från första känning).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Nyfiken gul
    Umm Elias skrev 2010-05-08 21:38:07 följande:
    min bm sa att det är ärftligt om förlossningen går snabbt lr ej iaf. De sa de även på bb, de frågade direkt om min mamma hade snabba förlossningar lr ej.Det låter ju som om det skulle stämma på dig också eftersom både du o din mamma haft relativt snabba förlossningar?
    fast mina två första barn är igångsatta så hela förlossningen är ju konstgjord från början till slut, vad dom egentligen skulle ha fötts på för timmar vet man ju inte. Och man skyndade på mina förlossningar också eftersom båda barnen var medtagna och behövde komma ut. Så båda barnen är födda med tvång då jag inte hade några krystvärkar när dom behövde ut.

och om jag räknar tredje barnet från första värken tog det hela 13 timmar. 8 timmar tog det från att vattnet gick. Klockade värkar i några timmar innan jag åkte in.

Det enda vi är begåvade med i släkten är breda höfter men det har verkligen inte varit någon garanti för att släktens barn har fötts varken fort eller lätt. Jag är den enda förutom min mamma som fött vaginalt i släkten.
  • HaltaLotta

Vet inte, kanske....

Både min mormor, min mamma och jag fick våra första barn på BF-dagen.De andra kom några dagar efter BF.

Hur mormors förlossningsarbete gick vet jag inte, men min mamma och jag har alltid fött snabbt o lätt.... 4 timmar, 1½ timme och 6 minuter har det tagit med mina tre barn, och ungefär detsamma för mor sånär som på hennes tredje barn som tog några timmar.

Om det är ärftligt "på riktigt" vet jag inte, tror mer att det är ett sammanträffande, min syster har fött sitt första barn några dagar efter BF, och de andra två före BF.

Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Umm Elias
    MammaMiia88 skrev 2010-05-08 21:43:29 följande:
    men va??...jag hade verkligen inga svåra förlossningar!! :O , är du gud eller? du kan inte vet sånt!!! de e ren gissning! HERREGUD
    öh va? Är du helt nykter eller, 27 timmar är relativt lång tid för en förlossning. 2-5 timmar är  kort. Du får läsa lite istället för o sitta här o ösa ur dig massa goja. Jag upprepade enbart vad barnmorskor och de på bb sagt till mig.
  • MammaMiia88
    Umm Elias skrev 2010-05-08 21:48:09 följande:
    öh va? Är du helt nykter eller, 27 timmar är relativt lång tid för en förlossning. 2-5 timmar är  kort. Du får läsa lite istället för o sitta här o ösa ur dig massa goja. Jag upprepade enbart vad barnmorskor och de på bb sagt till mig.
    du...jultomten finns.....jag lovar dig de!..min läkare sa de till mig igår
  • lillälva

Min första förlossning tog 1,5 dygn från det att vattnet gick tills dottern var född, min andra tog 4 timmar från det att vattnet gick tills dess att sonen var född... så där var det ingen likhet.

Lite intressant är dock att min mammas alla tre förlossningar startade med att vattnet gick, sen värkar osv, så var det även för mig OCH min syster... sammanträffande!?!

• Umm Elias
    MammaMiia88 skrev 2010-05-08 21:49:47 följande:
    du...jultomten finns.....jag lovar dig de!..min läkare sa de till mig igår
    hah, ta en kalldusch istället.
  • MammaMiia88
    Umm Elias skrev 2010-05-08 21:53:43 följande:
    hah, ta en kalldusch istället.
    fast...jag föredrar nog varmt
Svar på tråden Datum för förlossning första barnet ärftligt??