Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Datum för förlossning första barnet ärftligt??

eftersom det är många faktorer som spelar in på hur/när en förlossning startar så är en eventuell ärftlighet väldigt väldigt låg..

mina tre förlossningar har inte haft något som helst att göra med min mors förlossningar.

jag har två igångsättningar, nr 1 pga havandeskapsförgiftning och är förlöst 4 veckor före bf. Andra barnet igångsatt pga svagt värkarbete bf+2 och barn nr 3 är spontanfött 5 veckor före bf.

min storebror är född 2 veckor efter bf och jag själv två veckor före bf och vi är helt spontant startade.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul
    Umm Elias skrev 2010-05-08 21:28:37 följande:
    Min mamma födde mig 1 dag sent och jag födde sonen 4 dagar sent. Förlossningstiden, dvs den tid själva förlossningen tar är dock ärftlig! Mamma har fött alla sina barn på under 3 timmar och min förlossning med sonen tog 2 timmar...
    det har jag aldrig hört och det kan ju inte riktigt stämma heller eftersom tiden på själva förlossningen beror ju på hur den startar och vad man själv klarar av rent kroppsligen och vart ens smärtgränser går.

min bror är född på 4 timmar och jag är född på 15 minuter..

Min tre är födda på 5timmar, 5 timmar och 8 timmar.
  • Nyfiken gul
    Umm Elias skrev 2010-05-08 21:38:07 följande:
    min bm sa att det är ärftligt om förlossningen går snabbt lr ej iaf. De sa de även på bb, de frågade direkt om min mamma hade snabba förlossningar lr ej.Det låter ju som om det skulle stämma på dig också eftersom både du o din mamma haft relativt snabba förlossningar?
    fast mina två första barn är igångsatta så hela förlossningen är ju konstgjord från början till slut, vad dom egentligen skulle ha fötts på för timmar vet man ju inte. Och man skyndade på mina förlossningar också eftersom båda barnen var medtagna och behövde komma ut. Så båda barnen är födda med tvång då jag inte hade några krystvärkar när dom behövde ut.

och om jag räknar tredje barnet från första värken tog det hela 13 timmar. 8 timmar tog det från att vattnet gick. Klockade värkar i några timmar innan jag åkte in.

Det enda vi är begåvade med i släkten är breda höfter men det har verkligen inte varit någon garanti för att släktens barn har fötts varken fort eller lätt. Jag är den enda förutom min mamma som fött vaginalt i släkten.
Svar på tråden Datum för förlossning första barnet ärftligt??