vittra skrev 2010-05-09 21:38:21 följande:
Jamen visst är det olika, är väldigt nyfiken på hur kommande bebis kommer vara! Pratade med en annan mamma senast igår om det här då hon frågade om vi kommer köra samma förhållningssätt med nästa, men jag svarade att vi omöjligt kan bestämma det nu. Vi måste utgå ifrån hur barnet blir, och kan inte på förhand säga att vi kommer göra på samma sätt. Men blir nästa lika krävande så har vi ju åtminstone betydligt mer på fötterna för att kunna hantera det på ett bra sätt Vi kommer kunna undvika en hel del fällor som vi drabbades av med äldsta tjejen, bara pga olika förväntningar vi hade som tex det här med fasta rutiner eller bara en sådan sak som att de "ska" somna och sova i egen säng...
Ja, det största misstaget man kan göra är nog att tro att barn är stöpta i samma form. Varje barn är unikt. Jag kände mig mycket mer förberedd med andra barnet och hade inte alla dessa orealistiska förväntningar som jag hade med ettan. Jag gjorde och gör självklart en massa misstag ändå men är mycket säkrare i min föräldraroll. Med vår lillkille var rutiner väldigt viktigt eller i alla fall det att vi la honom innan han visade trötthetstecken. När han började gnugga sig i ögonen var det redan för sent och han gick inte alls att få att sova. La vi honom bara i rätt tid somnade han utan problem. Det är lätt om man har ett barn som somnar vid tutten eller i famnen när det är trött, tyvärr fungerar inte alla barn så.
OT, hur långt är du gången nu? Jag hoppas du mår bra i din graviditet?