• Burberry

Fasta rutiner = lugnt barn?

Hela tiden hör man: bebisar och små barn behöver fasta rutiner. Är det faktist så? Jag tror inte det. Många barn (och vuxna) mår bra av fasta rutiner, men inte alla.

Hos oss finns väldigt få fasta rutiner, och ändå har vi enligt alla väldigt lugna, trygga och harmoniska barn. Och vi är ju inte de enda precis! Men det känns som det är lite oaccepterat att inte ha fasta rutiner, speciellt här på FL. Så därför undrar jag, hur ligger det till med rutiner hos er egentligen? Och hur lugna och harmoniska barn har ni? För jag tror nämligen de finns lika mycket i gruppen utan som i gruppen med fasta rutiner..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 17:41
    Med lugna menar jag trygga och harmoniska, ifall ni undrar över ordvalet i alternativen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?
  • Hannah76

Vi har haft få rutiner, och har väldigt harmoniska ban. Vi har följt deras rytm när de har varit små. Båda har varit tillfreds, ätit bra, gått upp i vikt bra och sovit hela nätterna sen de varit ett par veckor.

Jag skulle inte klara av att ha massor med fast rutiner. Våra barn har kunnat äta vart somhelst, somnat överallt och kunnat hängt med. Hade en vännina som var tvungen att gå hem vid vissa tider för att barnet skulle äta eller sova.

• Marma

får bli annat...när de var små var det ju mycket rutiner speciellt efter tvåan kom...mycket för jag vägrar stå o laga mat vid 2 olika tillfällen bara för de hungriga vid olika tillfällen. med rutinerna slapp jag det även fast andra tyckte jag var knäpp.
    men nu kan de lätt bli lite hip som hap men nu de mycket större ju oxå o klarar ifall maten står på bordet 30min senare.

När de varit på dagis blir det ju rutiner på kvällen där, äter ju samma tid varje dag, samma grej vid läggning osv men helger blir det ju som det blir

båda barnen lugna o nöjda

• Laire

Jag har lite svårt att rösta, för mig är inte vild en motsats till att vara trygg och harmonisk. Min son är ett energiknippe och går in med 200 % när han vill göra något, gärna med huvudet före... Det anser inte jag gör honom till ett otryggt barn, kanske mindre harmonisk om man ser harmonisk som att sitta still...

Vi har få rutiner. Men jag skulle snarare se det som att sonen gör att vi måste vara mer flexibla än att han mår dåligt för att vi inte har fasta rutiner.  

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Marma
    Hannah76 skrev 2010-05-09 17:46:04 följande:
    Vi har haft få rutiner, och har väldigt harmoniska ban. Vi har följt deras rytm när de har varit små. Båda har varit tillfreds, ätit bra, gått upp i vikt bra och sovit hela nätterna sen de varit ett par veckor.Jag skulle inte klara av att ha massor med fast rutiner. Våra barn har kunnat äta vart somhelst, somnat överallt och kunnat hängt med. Hade en vännina som var tvungen att gå hem vid vissa tider för att barnet skulle äta eller sova.
    men där e ju mycket på vad för rutiner oxå. jag hade rutiner med de kunde ju fortfarande äta borta bara de åt vid typ samma klockslag (de blev ju hungriga samma klockslag varje dag oxå så )....mina har kunnat somna var som trots rutiner, liksom bara göra likadana rutiner fast inbte hemma, inge svårt om man vill
  • Rödnäbba

Tror inte det har med varandra att göra särskilt mycket. Visst är det väl bra att försöka sova på natten om man ska klara dagis på dan etc och att äta med ett visst mellanrum mellan måltiderna typ så att man är lagom hungrig när man ska äta. Men att har för fasta rutiner kan också vara stressande.

• amalie79

Ja precis, jag funderade också som ovan. Är otrygg och livlig samma sak? Lugn är väl inte detsamma som trygg? Trygg är man väl om man vågar prova och testa sina gränser?

Fasta rutiner är bra, jag mår tex själv bra av mat på fasta tider, allt annat är otänkbart för då pajar magen. Men man får nog tänka på vad som är vad.

• Avelyn

Vi har inte så många fasta rutiner. Någon/några finns väl. Lugna trygga barn ändå. Vi trivs att ha det precis som vi har det

• lövet2

Vi har inte haft några fasta tider eller rutiner det första året med något av barnen. Vissa av dem har varit lugna och vissa väldigt livliga, men gemensamt för dem har varit att de varit rätt nöjda. Inte en massa skrikande eller gnäll, och vi har egentligen haft det mycket lugnare än de flesta jag känner.
    Mellan 1 och 2 år har vi väl börjat skaffa mat- och sovrutiner, men det har vi gjort i barnens egen takt.

Men visst är det viktigt med vissa fasta rutiner för större barn, det håller jag med om. När de är så stora att de har tider att passa, så behöver de hjälp av föräldrarna att anpassa mat och sömn till de tiderna.

• BlommyNess12

Vi har inga direkta fasta rutiner hemma, vi äter när vi är hungriga och sover när vi är trötta.. Men min son har ändå "bestämt" att han sover och äter vid vissa tidpunkter och är för den mesta delen av tiden orubblig på de punkterna. Jag har aldrig försökt ge honom några rutiner utan har låtit honom styra själv. Han är otroligt harmonisk och nästan jämt glad osv..

Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?