Inlägg från: Mamma 04 och 06 |Visa alla inlägg
  • Mamma 04 och 06

Fasta rutiner = lugnt barn?

UBJ skrev 2010-05-09 23:16:57 följande:
    Jag valde "annat" då jag tyckte det stämde in bäst. Vi har i perioder haft fasta rutiner, främst när det gäller sömn för att få det att fungera. Nu när barnen är lite äldre (3 och 5 år) känner jag inte att vi måste vara lika principfasta när det gäller sömn då det fungerar bra ändå.Vi har inte varit jättehårda på rutiner i övrigt, om inte så behövts. När det t ex inte fungerat vid matbordet har vi tänkt över situationen och "styrt upp" det hela med noggrannare rutiner en period. När det sedan blivit lugnt har vi låtit rutinerna luckras upp igen.Om man behöver rutiner eller ej är nog oerhört avhängigt hur ens vardag ser ut och hur ens barn är. Vi vuxna är ju också mer eller mindre i behov av en struktur. Jag är  organiserad och gillar att ha struktur, min man ej likadan.
    Jag har ghort precis som du. Det är skönt när de stora killarna (3 och 5 år) inte är i lika stort behov av fasta tider, det är skönt att kunna "glida" ibland och kunna skjuta/byta någon måltid eller sovtid.

Dessutom har vi nu ganska bra strategier för att snabbt kunna styra tillbaka dem till vissa bestämda tider, om vi av något skäl behöver det.

Med lillgrabben, 8 mån, så gör jag det mesta i en bestämd ordning, även om tidpunkten varierar. Jag skulle tex aldrig väcka ett barn på morgonen bara för att de ska sova en bestämd tid.
Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?