Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Fasta rutiner = lugnt barn?

Så svårt att svara på, vet inte vad jag ska rösta.

Vi har rutiner som att hela familjen äter middag ihop och alla mål på helgen tillsammans. Går och lägger sig samt sover middag på relativt bestämda tider (kan ibland rubbas när vi är på kalas etc.) Vår tvååring skulle inte må bra om han fick välja själv, då skulle middagssovningen bli sent på eftermiddagen (när han är så trött att han somnar på plats) och nattningen skulle skjutas fram många timmar, vilket i sin tur skulle innebära en grinig och hemskt trött kille på morgonen. Allt skulel rubbats för dagis så han inte skulle orka äta varken frukost/lunch innan han är utvilad etc.

Givetvis tar vi hänsyn till att en lång sovmorgon kan innebära utebliven middagssovning osv. Men i det stora hela är vi rätt så rutinerade, vilket vi tycker ger en bra balans och man slipper ha övertrötta barn som bara gråter.

• beccagranen

Ni som säger att ni inte har några fasta rutiner, hur får ni vardagen att gå ihop? och i vilken ålder är era barn? Utveckla gärna mer om hur er vardag ser ut, skulle vara intressant att läsa.

Jag kan bara tänka mig in i mitt barns fall ifall han fritt fick välja när han skulle gå och lägga sig. Som hemma hos farföräldrarna där han tillslut däckar i soffan vid 23-00 på kvällen (natten).

Svar på tråden Fasta rutiner = lugnt barn?