• stor grön drake

JÄVLA SJ!

Jag blir bara så förbannat trött!
    Jag och min (då) sju månaders son ska resa genom ungefär halva sverige i juni. Eftersom vi bor utanför sverige (men har ypperliga förbindelser till stockholm och SJ) så försökte jag först boka via internet, detta pga att det är vad resebolagen oxå gör, så varför betala deras avgifter och påslag för något jag kan göra själv. Upptäcker snabbt att jag inte kan göra de val av sittplats jag behöver via nätet. Planerat tåg var x2000, då behöver jag åka i färdriktningen för att undvika migrän, går inte att boka. Jag vill gärna ha bord, eftersom sonen är med och han gillar att leka vid bord. Detta går att boka, men då hamnar vi mittemot varandra.
    Jag mailar SJ och frågar vad jag ska göra. De svarar att de inte kan hjälpa mig med min bokning via mail, men att ringer jag kundtjänst löser sig allt. Blir lite irriterad dådet kostar en del att ringa till utlandet, men vad gör man? Iom att det inte gick att boka mina val via nätet kan inte resebyrån heller göra det. Efter mååånga minuter i kö kommer vi fram. Och här är det inga problem med någonting. Färdriktningen; check. Bordet; check. Brevid varandra; check. x2000 på hemvägen med; check. Dessutom bokade hon oss till en vagn som skulle vara speciellt bra för resande med barn.
    Och nu till det som suger!
    Det krävs betalning direkt. Via telefon! Dvs, kreditkort! Här där jag bor kan man boka och betala skillt, så det fanns inte i vår värld att det inte skulle funka i Sverige. Och det värsta är att vi kan betala nu bums, men ingen av oss har ett kreditkort som inte är electron, och electron godkänns inte via telefon
    Det hela slutade med att resan är obokad, jag är ledsen och framför allt, jag har ingen aning om hur jag ska komma dit jag ska!
    Vi erbjöd oss att betala med banköverföring, men endast kreditkort accepterades. Hur kan ett modernt företag vara så jävla oflexibelt?
    Och varför i helvete upplyste de mig inte om att jag skulle måsta betala med kreditkort direkt i samband med bokningen när de hänvisade mig att ringa dit?
    Jag har inte, och kommer aldrig att skaffa, kreditkort. Hur kan man förutsätta att alla har tillgång till det?

Och nej, du som tycker jag är löjlig osv behöver inte svara, detta är min tråd, jag gnäller bäst fan jag vill, stör detta dig finns det ett fint kryss uppe i höger hörn av din skärm, tryck på det så slipper du mig!

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Svar på tråden JÄVLA SJ!
  • Hugful80
    stor grön drake skrev 2010-05-09 19:33:18 följande:
    Dvs, kreditkort!
    Vilket de flesta har och kan du inte betala så får du vackert vara utan. Kanske dags att byta ut sitt VISA for kids mot ett riktigt?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • stor grön drake
    Hugful80 skrev 2010-05-09 19:36:42 följande:
    Vilket de flesta har och kan du inte betala så får du vackert vara utan. Kanske dags att byta ut sitt VISA for kids mot ett riktigt?
    Jag känner INGEN som har ett VISA kort utan electron! Eller, jo, svärfar, men han vägrade hjälpa oss även fast vi givetvis hade betalat över pengarna till honom direkt.
    Bankerna här prommar electronkorten stenhårt, vilket leder till att alla har dem.
  • frökenelisabeth

Jag hade nog bokat två platser mitt emot varandra och så hoppats på att det gick att byta till sig bredvidplatser med någon annan resenär.

Men om visa electron inte funkar via telefonservice, så funkar det kanske inte på internet heller? Vet inte om man kan boka utan att betala, jag brukar alltid betala direkt. Känns som det var längesen att det gick att boka utan att betala med detsamma.

• Mosaik31

troligttvis så hade du ändå inte fått platser i färdriktningen.....

blivit blåst på det av SJ vid ett flertal gånger boka istället platser och byt sedan på tåget är mitt råd oftast så går det bra och tja blir det problem så får man väl stå helt enkelt

Våga Vägra Facebook!
  • frökenelisabeth
    Mosaik31 skrev 2010-05-09 20:04:30 följande:
    troligttvis så hade du ändå inte fått platser i färdriktningen..... blivit blåst på det av SJ vid ett flertal gånger boka istället platser och byt sedan på tåget är mitt råd oftast så går det bra och tja blir det problem så får man väl stå helt enkelt
    så som jag har hört förklaringen så är det svårt att garantera platser i färdriktningen eftersom tågen är vändbara, och ibland kan det ju hända att de får stuva om lite i planeringen pga försenade tåg och annat.

Jag har själv inga som helst problem att åka mot färdriktningen och byter gärna om någon kommer och frågar. Och tågvärdarna brukar oftast vara hjälpsamma ifall man vill byta plats.
  • LaFontaine

Enligt SJ:s kundtjänst kan man inte boka platser i färdriktningen. Jag gjorde också det via telefon just för att slippa illamåendet och det gick alldeles utmärkt. Fram tills jag klev på tåget och upptäckte att min plats inte ens fanns...

• Hugful80
    stor grön drake skrev 2010-05-09 19:54:48 följande:
    Jag känner INGEN som har ett VISA kort utan electron! Eller, jo, svärfar, men han vägrade hjälpa oss även fast vi givetvis hade betalat över pengarna till honom direkt.Bankerna här prommar electronkorten stenhårt, vilket leder till att alla har dem.
    Jag känner ingen som har Electron. Jag hade ett för typ 15 år sen men eftersom du inte kan åka taxi eller göra några andra köp som är offline så byttes det raskt ut mot ett "riktigt" VISA.

Var fan bor du? Polen?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • DuBBeeL

Törs jag säga att jag jobbat på SJ:s kundtjänst utan att bli påhoppad.....? Det är några år sen jag slutade där så mycket har väl hunnit hänt sen dess.

Det är korten med stansade siffror som man måste ha, tyvärr. Det är samma sak om betalterminalerna på konsum lägger av så kan du fortfarande betala med kort om du har ett visa/mastercard, ett sk manuellt köp. Det är inget kreditkort du behöver ha alltså.
    Men fick du inte erbjudande att köpa biljetterna mot faktura? Det kostar visserligen 20:- extra har jag för mig.

Sen har dom gjort om hela bokningssystemet på nätet sen jag slutade på SJ, så det kan jag inte säga så mycket om. Tycker att det låter väldigt konstigt iaf att du inte kan boka de platser du vill ha om de är lediga.

• stor grön drake
    frökenelisabeth skrev 2010-05-09 20:00:17 följande:
    Jag hade nog bokat två platser mitt emot varandra och så hoppats på att det gick att byta till sig bredvidplatser med någon annan resenär. Men om visa electron inte funkar via telefonservice, så funkar det kanske inte på internet heller? Vet inte om man kan boka utan att betala, jag brukar alltid betala direkt. Känns som det var längesen att det gick att boka utan att betala med detsamma.
    Nej, men via internet finns en uppsjö andra betalningsalternativ.
    Här betalar man oftast vid uthämtningen av biljetterna, bokning och betalning är helt OK i sig, men tycker de borde ha upplyst om att det måste ske med kreditkort då det enligt personen på andra sidan luren var ganska nytt att electron inte accepterades.

Jag vågar inte chansa på att byta platser då jag fick fruktansvärd migrän sist, nästan genast tåget fick upp farten, pga träden som susade åt "fel" håll. Klarar inte 4 timmars resa med liten om jag blir dålig, kan inte äta medicin då jag ammar ännu.
    Mosaik31 skrev 2010-05-09 20:04:30 följande:
    troligttvis så hade du ändå inte fått platser i färdriktningen..... blivit blåst på det av SJ vid ett flertal gånger boka istället platser och byt sedan på tåget är mitt råd oftast så går det bra och tja blir det problem så får man väl stå helt enkelt
    så jag ska stå ut med att sitta med min 7 månaders son son på andra sidan bordet genom halva sverige? Kanske funkar för vissa, men är inte ett allternativ för oss, eller andra passagerare.
    Prio är 1 brevid varandra 2 färdriktningen 3 bord, brevid varandra har även praktiska orsaker då han kommer resa i babyskydd. Tror ingen vill klättra över det på väg ut, alternativt ha mig klättrandes över sig om vi får fönsterplats.
  • stor grön drake
    DuBBeeL skrev 2010-05-09 20:14:14 följande:
     Det är inget kreditkort du behöver ha alltså. Men fick du inte erbjudande att köpa biljetterna mot faktura? Det kostar visserligen 20:- extra har jag för mig.
    Enligt dem endast kreditkort, men men.
    Faktura gäller enbart inom sverige, men det hade kunnat fixas, betalningen är minsta problemet, bara jag får min bokning så att säga.
    Jag vågar helt enkelt inte chansa på en så lång resa med en så liten.

hon sa att SJ's system är helt annorlunda mot internet-systemet och att de har mycket större möjligheter, internet är främst för dem med "enkla" behov
    Detta sa även resebyrån jag kollade med, de hade behövt hjälp med bokning, men supporten visste inget om internnet systemet utan bara om SJ's interna...

Blir bara så irriterad eftersom priserna ökar varje dag detta inte blir bokat (och betalt), så snart blir det billigare att köra bil hela vägen men det är inget jag vill/orkar osv.
Svar på tråden JÄVLA SJ!