• Kitty baby

Elaka 'skavsår' i halsvecken stackars min lilla...vad använda?

Min lilla sötnos har så irriterad hud i halsvecken...huden är röd och liksom 'skavd' av smuts o mjölk som runnit ner...Vi försöker hålla efter, skölja med vatten när vi badar henne, torka försiktigt med mjukaste handduken, torka försiktigt med lite olja men nu när det är irriterat så är det sååå svårt att komma åt för hon krumbuktar o skriker rakt ut när vi försöker pilla minsta lilla på halsen.

Har prövat med inotynol men tycker det blir som 'smulor' av det som kanske skaver ännu mer...funderar på potatismjöl eller något slags puder...någon som har haft samma problem och lyckats få bort det?

• Svar på tråden Elaka 'skavsår' i halsvecken stackars min lilla...vad använda?
  • Kazeer

Båda mina pojkar har haft det så. Med första barnet kom det som en överraskning. Nu med andra barnet har vi varit mer noga att förebygga.

Jag torkar halsvecken med en lätt fuktad tvättlapp minst en gång om dagen. Det har ännu så länge gjort att ilsket röda halsveck har kunnat undvikas på yngste sonen.

På äldste sonen använde jag puder, när halsvecken blev röda.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • bönan09

Vi har använt potatismjöl och det har funkat jättebra! Lycka till

• Tutilure

Vi använde babypuder och det hjälpte jättebra.
    Tvätta rent försiktigt, badda torrt och sen på med puder.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Tess76

Kolla upp så det inte blivit svamp. Min dotter fick det trotts alla de behandlingar jag försökte med som du skriver om. Fick då köpa en salva, Daktacort tror jag den heter, som eg. är mot fotsvamp.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • BeautifulFlower

jag smörjde in en del av min dotters hals nu ikväll med idominsalva. Hon har haft det mellan hennes vecka mellan benen förut och där har det fungerat toppe. Så testa smörj in på kvällen innan ni ska sova.. sen på morgonenn torkar du ort det med en tvättservett med lite babyolja/rapsolja, då går salvan som är kvar bort lättare och man slipper stå och gnugga :)

• ploten

Bröstmjölk tycker jag brukar vara det bästa mot det mesta när barnet är så litet.

• Cilija

Skulle med säga bröstmjölk, funkar kanon annars idomin, baby puder får man inte ha nära ansiktet. är så små partiklar i det så man ska inte andas in det. så små så de stannar i lungorna hela livet.

(fick höra det av sambon som varit på asbest kurs.)
    Inte bra o andas in alls o har man det nära halsen är ju risken stor....

Men idomin tycker jag funkar fint!!

Svar på tråden Elaka 'skavsår' i halsvecken stackars min lilla...vad använda?