• Kitty baby

Elaka 'skavsår' i halsvecken stackars min lilla...vad använda?

Min lilla sötnos har så irriterad hud i halsvecken...huden är röd och liksom 'skavd' av smuts o mjölk som runnit ner...Vi försöker hålla efter, skölja med vatten när vi badar henne, torka försiktigt med mjukaste handduken, torka försiktigt med lite olja men nu när det är irriterat så är det sååå svårt att komma åt för hon krumbuktar o skriker rakt ut när vi försöker pilla minsta lilla på halsen.

Har prövat med inotynol men tycker det blir som 'smulor' av det som kanske skaver ännu mer...funderar på potatismjöl eller något slags puder...någon som har haft samma problem och lyckats få bort det?

• Svar på tråden Elaka 'skavsår' i halsvecken stackars min lilla...vad använda?
  • tutim

Hade nyligen problem med min superdreglare till son - han fick massiva röda utslag under hakan och lite på halsen i vecken. Jag försökte hålla torrt och rent (tvätta bort spott och annat jox som hamnar där med ljummet vatten och torka torrt med ngt mjukt) och sedan hade jag på jojobaolja. Fungerade helt fantastiskt, det tog lite arbete och en hel massa olja men oj vad bra det hjälpte.

Har f.ö använt det också på röd stjärt, det hjälpte lika bra. Fantastisk, helt giftfri ren naturprodukt.

• zophija

bephanten använder vi och det fungerar super tycker jag. Har man på salvan på ett irriterat ställe på lillkillen så tycker jag att det oftast brukar se mycket bättre ut efter bara några timmar.

• zenisredna

Locobase Repair! fick det från bvc, funkar jättebra för oss!

• LilaRos

När sonen blev röd och irriterad, skavd i halsvecket så tvättade vi rent med ljummet vatten med babyolja i + baddade tort och smörjde lite babyolja på efter. Det blev bra efter ett par dagar.

Han trilskades väldigt de första gångerna men jag la honnom med rumpan på madrassen och hans rygg böjd över mitt lår. Pappa fick sitta ovanför hans huvud så han tittade dit lättare. Då behövdes inte så mycket "väld" för att få tvätta rent och badda tort ordentkligt.

• backfired

När vår son hade liknande så fick vi små tunna "tyglappar" på bvc som man skulle lägga i vecket när barnet låg ner. De var bakteriedödande och dessutom lät de huden vila då det inte blev hud mot hud. Vår son blev av med sina besvär jätte snabbt. Och när det väl är borta och läkt så är det mycket lättare att hålla efter!

• nian74

Bephanten har jag använt både på irriterade bröstvårtor på mig och röd rumpa och röda hudveck på bebis - funkar jättebra för oss.

• MindCox

När det var som allra värst för vår son tvättade vi först med alsollösning, som är uttorkande. Sen smorde vi in med inotyol.

• Blivande SuperMorsa

Min dotter var väldigt ful i halsvecken ett tag. Huden såg nästan ut som en grodas, fast röd förstås...inte grön! =)
    Det var svamp. Köpte en salva som heter CORTIMYK. Den är till fotsvamp egentligen. (Barnläkarens råd)
    Besvären försvann bara på någon dag, gick väldigt fort!

Nu är hon lite äldre och halsen sträcks ut och luftas av sig själv så nu behövs inte salvan längre.Bra!

• Pre mamma

Blanda följande
    1/3 vaselin
    1/3 zinkpasta (måste vara pasta och inte kräm)
    1/3 stomahesiv (ett pulver som går att köpa på apoteket)

En mirakel kräm, använde den på sonens rumpa  när han hade diarre och var alldeles skinnflodd

Fick receptet av en stomisköterska på Östra, hon sa att det funkar på alla sår och skav..

• FinastE2010

Min son hade så i flera veckor som bara blev värre och vrre, provade miniderm, olja, tvätta etc. men det enda som hjälp ät zinksalva! Det försvann på bara en dag. :)

• Mamma Tette

Usch, vet hur det är! Min son var likadan, det var hopplöst! Men insåg att problemet blev värre när jag hade badat han och speciellt om jag hade haft olja i vattnet.

Så jag höll han torr så mycke som möjligt på halsen och smörjde med mycke inotyol. Sen rörde jag det inte! Så jag gjorde tvärtemot alla andra, för ju mer jag var där o pillade och tvättade ju värre blev det. Så jag tog alltså inotyol, lät de sitta tills det riktigt torkat och "smulade", tog bort smulorna och ny inotyol på. Sen fick vi ordning på det.

Därefter hade han hela tiden tendenser till att få skav igen men vi var noga med att pudra varje dag när vi väl fått bort det.

Svar på tråden Elaka 'skavsår' i halsvecken stackars min lilla...vad använda?