Inlägg från: Anonym (svampen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svampen)

Svamp efter mens

Jag har just haft mens och nu verkar jag ha fått svamp. Jag har bara haft det 2 eller 3 gånger under mitt liv, och bara när jag har varit gravid. Nu var mensen lite försenad så jag hade binda i 2 dagar utan att jag hade någon mens, och sedan under mensen använde jag både binda och tampong under hela tiden, även under natten. Iofs brukar jag ha det, för säkerhets skull, men jag kanske inte bytte binda riktigt lika ofta som vanligt eftersom tampongerna inte läckte. Kan det bero på det? Eller varför får jag det nu helt plötsligt? Har iofs ätit rätt mycket sötsaker på sistone, om det kan ha något med saken att göra?
    Ska köpa något medel imorgon, men vilket är bäst? Har använt pevaryl, sådan man stoppar upp i slidan, de tidigare gångerna, eftersom en barnmorska tipsade om det första gången. Men är det bra att använda samma verje gång? Och räcker det med en sådan där dos? Kollade runt lite snabbt och såg att det finns kräm också. Tycker nästan det är mest utanpå nu, runt klitoris och så, men även vid slidöppningen och en liten bit in. Det kliar så jag blir galen och när man är hemma kan man ju inte låta bli, hur ont man än får.
    Hoppas någon har lite råd och tips. Jag är desperat och själv kan jag inte mycket om sådant här.

• Svar på tråden Svamp efter mens
  • Anonym (svampen)

Wow tack för snabba svar, vad gulliga ni är. Är canesten lika effektivt som pevaryl då? Minns inte att det sved när jag tog det förut men tog bara en engångsdos då, är det bättre att ta fler vagitorier? Kräm köper jag också då, vill verkligen bli av med det här. Usch, måste vara jobbigt att ha det så återkommande som vissa får, tycker synd om er/dom.
    Yoghurt har jag hört också men har bara arlas vaniljyoghurt hemma och den innehåller lite tillsatt socker så det kanske inte är det bästa?

• Anonym (svampen)

Men oj, skönt att det har lugnat sig för dig. Det måste verkligen ha varit hemskt.
    Och tusen tack för tipsen! Bra att få råd av en expert. Det med anihistaminer har jag aldrig hört förut. Ska kolla om vi kan ha något sådant hemma, clarityn eller något. Har för mig sambon använde det förut så har jag tur finns det lite kvar.

• Anonym (svampen)

Claritynen fanns inte kvar här hemma så jag får stå ut tills imorgon förmiddag. Men just för tillfället kliar det faktiskt inte så kanske bäst att gå och lägga sig då så man klarar att somna.
    Jag tycker jag gör det mesta för att inte få svamp men just vid mens finns det ju inte så mycket att göra. Ska kolla upp lite mer om menskopp men man är ju lite bekväm av sig och jag tycker det verkar lite krångligt. Men skulle jag fortsätta få svamp såhär efter mens kan det ju helt klart vara värt det.
    Okej minst 4 dagar efter att man är symptomfri. Finns det någon övre gräns eller är det bra att köra så länge som möjligt?
    Tänkte på det, varför får man svamp egentligen? Har man bakterien där sedan innan och sedan är det något som utlöser det eller kommer det bara från ingenstans? Fattar inte hur det kan uppstå riktigt.
    Mycket frågor såhär på kvällskvisten. Svara inte om du/ni inte orkar. Orkar inte ens själv mer för idag så jag ska sova nu. Så jag blir av med det här fortare.

• Anonym (svampen)

Oj vad du kan. Ja råden har jag hört men de tål att upprepas. Det känns faktiskt redan bättre så nu hoppas jag att det går åt rätt håll. Är tacksam för alla svar och råd här! Kommer jag på någon mer fråga så frågar jag.

• Anonym (svampen)

Nu är jag här igen, får se om någon kan svara på mina frågor. Svampen är borta men har inte vågat ha sex igen. Är det bara att ha det som vanligt när man har slutat med behandlingen? Är rädd att få tillbaka svampen. Sedan tänkte jag höra om mensen kan bli oregelbunden av svampen/svampmedlet? Jag har världens mensvärk, exakt som jag har precis innan mensen kommer. Och ägglossning borde jag ha haft redan så det kan inte vara det.

• Anonym (svampen)

Nu är jag tillbaks igen. Har mens nu, är inne på andra dagen och tycker redan att det börjar klia. Försöker lufta lite just nu och har bara tampong men det är andra dagen jag har mest så jag vågar inte gå utan binda för länge. Men jag tycker redan det känns bättre. Är det bättre att ha tampong än binda? Jag har ofta båda för säkerhets skull men det kanske är dumt? Bättre att se till att byta tampongen i tid och bara ta dubbelt när man vet att man inte har tillgång till toalett. Funderar på att testa lactal om det blir likadant igen, och funkar inte det får jag väl söka hjälp. Kontaktar man sin barnmorska då eller gynmottagning? Tog förgivet att det var svamp jag hade eftersom det kändes likadant som de 2 tidigare gångerna jag hade det. Vad är det för skillnad mellan svamp och förändrat PH-värde? Så jag vet vad jag ska hålla utkik efter? Jag tänker inte testa svampmedicin igen innan jag har varit och kollat det i så fall, men det är ingen fara att testa lactal eller?

• Anonym (svampen)

Intressant. Det är just Always jag använder. Jag tycker de är bäst, men det kanske är värt att testa andra om det blir bättre av det.

Svar på tråden Svamp efter mens