• Humlemamma

Mögel? Hur farligt?

Vi har upptäckt mögel, nå svart halvkladdigt skit på vår vind, då man öppnar luckan precis så e hela väggen täckt där.

Vi flyttade hit i september, o sen vi flyttade hit har sonen fått astma o andningsproblem, o nu har både dottern o jag(gravid) också fått de, vi alla tre får inhalera flera ggr/dag, sambon har me fått mer problem men han har astma o allergi i botten, men blir sämre kvällstid då han e hemma.

Vi har ringt om detta att de ska komma på koll (detta e hyreshus, radhus), får se när de behagar dyka upp.

Men kan de va möglet uppe på vinden som är problemet som gör att vi blivit så dåliga? Jag o barnen har aldrig haft andningsproblem såhär förut, o barnen har inte varit annat än sjuka sen vi flyttade hit i slutet på september -09..

Nån som har erfarenhet av mögel som vet, eller nån annan som bara vet?

Tacksam för svar!

**Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 23/9**
  • Svar på tråden Mögel? Hur farligt?
  • Philippa

Klart det kan vara möglet som ger er dessa problem....

Ring hyresvärden igen och kräv en kontroll denna vecka!

• far

Tyvärr måste jag hålla med om dina mistankar! Mögel är skitfarligt, och sprider sig med ventilationssystemet i hela huset. Detta bör ni ta' på största allvar. Vill inte skrämma livet ur dig, men se till att hyresvärden fixar en annan bostad under tiden det blir åtgärdat, ju förr ju bättre. Kan du undertiden ni är tvingade att stanna kvar, försöka tvätta bort det? Försök att ha' ett fönster öppet så mycket det går på vinden (om det finns något). Om inte hyresvärden tar det på allvar, kontakta hyresgästföreningen. Har du pratat med grannar om de också har besvär?

www.trygghetsvakten.se/wiki/index.php/Svartmögel

• Saltlakrits

Usch då, låter inge vidare...

Men jo, inget ovanligt med astma när man har mögel.
    När jag var liten upptäckte de mögel i vårt hus. Jag var jättedålig med astma, eksem mm.
    Även pappa var sämre än vanligt.

Nu har de upptäckt mögel på mitt yngsta barns dagis. (inte på hans avdelning) och de har frågar runt bland alla föräldrar om de märkt något på sina barn. Andingsbesvär, eksem, trötthet mm...

Här står lite.. Tog bara en sida i mängden. Men om du säker på mögel och tex symtom får du upp en hel del att läsa.
    www.sniffmogelhund.se/harjagmogel.html

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • far

Alltså, jag ville bara säga att du inte skall bli' helt förtvivlat, men det bör åtgärdas med det snaraste, och det skall ta's på allvar.

• Humlemamma
    Philippa skrev 2010-05-10 07:58:38 följande:
    Klart det kan vara möglet som ger er dessa problem....Ring hyresvärden igen och kräv en kontroll denna vecka!
    Jo jag har ringt, vi ringde i fredags o idag,o de säger de ska vidarebefodra detta till han som e ansvarig för fuktskador o mögel o skit, men ingen har ringt än.. =/ Känns juh som att detta är väldigt allvarligt då, KAN VA..
    far skrev 2010-05-10 07:59:29 följande:
    Tyvärr måste jag hålla med om dina mistankar! Mögel är skitfarligt, och sprider sig med ventilationssystemet i hela huset. Detta bör ni ta' på största allvar. Vill inte skrämma livet ur dig, men se till att hyresvärden fixar en annan bostad under tiden det blir åtgärdat, ju förr ju bättre. Kan du undertiden ni är tvingade att stanna kvar, försöka tvätta bort det? Försök att ha' ett fönster öppet så mycket det går på vinden (om det finns något). Om inte hyresvärden tar det på allvar, kontakta hyresgästföreningen. Har du pratat med grannar om de också har besvär?www.trygghetsvakten.se/wiki/index.php/Svartmö...
    Ja alltså, vi måste nog få en annan bostad isåfall, vet inte hur de annars skulle gå, barnen e bara 3,5 o snart 2.. O jag väntar en till.. Det går inte o tvätta bort, e så mycket, o vinden e ingen sån man kan gå runt uppe på så finns inga fönster.. =/
    Ne har inte kollat med grannar om de, eller vi frågade en, men de visste inte för de hade inte kollat, vet inte om de kollat ännu..
    Saltlakrits skrev 2010-05-10 08:00:01 följande:
    Usch då, låter inge vidare...Men jo, inget ovanligt med astma när man har mögel.När jag var liten upptäckte de mögel i vårt hus. Jag var jättedålig med astma, eksem mm.Även pappa var sämre än vanligt.Nu har de upptäckt mögel på mitt yngsta barns dagis. (inte på hans avdelning) och de har frågar runt bland alla föräldrar om de märkt något på sina barn. Andingsbesvär, eksem, trötthet mm...Här står lite.. Tog bara en sida i mängden. Men om du säker på mögel och tex symtom får du upp en hel del att läsa.www.sniffmogelhund.se/harjagmogel.html
    De låter som hos oss då, dottern har små prickar över hela kroppen som de säger på bvc är eksem.. o som sagt, nu får vi inhalera alla tre flera ggr/dag, o de känns juh inte så roligt om de e mögel som ser till att vi blir så sjuka..
    **Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 23/9**
  • Humlemamma

Tack för era svar!! Hoppas han hör av sig snart så de kommer på koll..

• viseversa

Självklart kan det vara möglet. mögel är väldigt giftigt och om jag var ni så hade jag bott någon annan stans tills det är fixat. och det ska dom fixa snarast!

• Humlemamma
    viseversa skrev 2010-05-10 11:12:09 följande:
    Självklart kan det vara möglet. mögel är väldigt giftigt och om jag var ni så hade jag bott någon annan stans tills det är fixat. och det ska dom fixa snarast!
    Ja va osäker på om de liksom tog sig in här i huset, e juh uppe på vinden..
    Har dock fått en del mögel på vårat draperi i badrummet med, trots att de e relativt nytt uppsatt o att vi alltid drar ut de fullt då vi duschat så det kan torka.. de e nå mörkt svart mögel..

Men vi har ingenstans o ta vägen förens detta är utrett o bestämt vad som ska göras.. Men då måste juh de fixa ny bostad isf..
  • viseversa
    Humlemamma skrev 2010-05-10 11:11:05 följande:
    Tack för era svar!! Hoppas han hör av sig snart så de kommer på koll..
    Ring och tjata på dom. Hota med anmälning om dom inte åtgärdar detta. Mögel är skitgiftigt och ni riskerar eran hälsa mer och mer för varje minut ni vistas i det. och om dom är så nonchalanta att dom inte åtgärdar det snarast och inte ens ringer tillbaka så anmäl dom.
  • viseversa
    Humlemamma skrev 2010-05-10 11:14:07 följande:
    Fast ni kan inte bo där. Ring idag och be dom fixa ett annat boende illa kvikt. Det är säkrare för er att tälta på gården nu än att bo inne i huset.
Svar på tråden Mögel? Hur farligt?