• Humlemamma

Mögel? Hur farligt?

Vi har upptäckt mögel, nå svart halvkladdigt skit på vår vind, då man öppnar luckan precis så e hela väggen täckt där.

Vi flyttade hit i september, o sen vi flyttade hit har sonen fått astma o andningsproblem, o nu har både dottern o jag(gravid) också fått de, vi alla tre får inhalera flera ggr/dag, sambon har me fått mer problem men han har astma o allergi i botten, men blir sämre kvällstid då han e hemma.

Vi har ringt om detta att de ska komma på koll (detta e hyreshus, radhus), får se när de behagar dyka upp.

Men kan de va möglet uppe på vinden som är problemet som gör att vi blivit så dåliga? Jag o barnen har aldrig haft andningsproblem såhär förut, o barnen har inte varit annat än sjuka sen vi flyttade hit i slutet på september -09..

Nån som har erfarenhet av mögel som vet, eller nån annan som bara vet?

Tacksam för svar!

**Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 23/9**
  • Svar på tråden Mögel? Hur farligt?
  • far

Klart att det är mögelskiten, spännande! Var inte för snäll bara, för de slinkar undan om de kan. Blir de tjuriga, så kontakta Aftonbladet, de ÄLLLSKAR sånt!

• Humlemamma
    far skrev 2010-05-11 10:05:35 följande:
    Klart att det är mögelskiten, spännande! Var inte för snäll bara, för de slinkar undan om de kan. Blir de tjuriga, så kontakta Aftonbladet, de ÄLLLSKAR sånt!
    Ja alltså, vet je va de kan va annars, ja e 26 år, o har inte haft dessa problem innan, varken sonen eller dottern har haft problem innan, så de e konstigt annars, men vi får se.
    De ringde o sa de blir försenade lite för de skulle avsluta nå annat jobb.. =/
    Drygt o vänta, sitter juh här spänd för o få veta VA de e för mögel o skit, men de tar säkert bara prover me sig o går eller nåt..

Ja nej, möglet ska bort, va de än e för mögel, annars finns juh som du säger, AFTONBLADET! =P
    **Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 23/9**
  • Humlemamma

Ja de va här lite snabbt, kollade, o sa de va mögel men att de inte växer nåt nu, att de ska komma o byta plattorna uppe vid väggarna o täta, att de e fukt som kommit från huset upp till vinden o fått de o växa, men inget växer nu..

Jag vetti fan.. sen åkte de.. Jag e för vek.. =/..

Nåja, ga nr till sambon så skulle han ringa de o prata me de... Fan ja vill juh veta, men de sa de inte va nån fara, men varför e vi så förbannat sjuka här hemma då..?

O för typ två mån sen max, så va de några andra här från bolaget o mätte fuktigheten o sa vi har ALLDELES för torrt o behöver nästan en luftfuktare, hur FAN kan då de läcka in fukt till vinden från vår vårt vardagsrum som gör att det möglar på vinden???

• Lonicera

Ni borde gå till läkare och få det dokumenterat att ni fått besvär sedan ni flyttade in. Detta med tanke på om besvären förvärras och det uppkommer kostnader pga sjukdom och ni ska kunna kräva ersättning för detta.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • viseversa
    Lonicera skrev 2010-05-11 10:55:20 följande:
    Ni borde gå till läkare och få det dokumenterat att ni fått besvär sedan ni flyttade in. Detta med tanke på om besvären förvärras och det uppkommer kostnader pga sjukdom och ni ska kunna kräva ersättning för detta.
    Håller helt med. Gör det ts!!
  • Humlemamma

Men hur ska en läkare kunna säga att vi fått besvär sen vi flyttade hit? =/ De vet juh inte de?..

• viseversa
    Humlemamma skrev 2010-05-11 10:57:54 följande:
    Men hur ska en läkare kunna säga att vi fått besvär sen vi flyttade hit? =/ De vet juh inte de?..
    Du kan ju berätta hur det ligger till. och be dom testa för typiska skador man kan få av mögel. ta med bilden på möglet och visa den också!
  • far

Ja, ja typisk, naturligtvis skall de få en att känna sig skylldig! Fukt från huset? Som kommer upp på vinden? Låter ju skummt. Då måste det ju vara deras jäkla ventilationssystem som det är fel på! De skall väl inte heller TÄTA, ännumera, för var skall då fukten ta' vägen? Ja'men nu hetsar jag upp mig bara för det! Hur kan det vara "bra" nu? Eller bler det värre när det regnar? Hööm, luktar som de vill slinka sig.

Kolla UNDER plattorna när de tar bort dem, och se vad där "gror där"?

• viseversa
    far skrev 2010-05-11 11:00:51 följande:
    Ja, ja typisk, naturligtvis skall de få en att känna sig skylldig! Fukt från huset? Som kommer upp på vinden? Låter ju skummt. Då måste det ju vara deras jäkla ventilationssystem som det är fel på! De skall väl inte heller TÄTA, ännumera, för var skall då fukten ta' vägen? Ja'men nu hetsar jag upp mig bara för det! Hur kan det vara "bra" nu? Eller bler det värre när det regnar? Hööm, luktar som de vill slinka sig. Kolla UNDER plattorna när de tar bort dem, och se vad där "gror där"?
    Ja det luktar skumt. Som om dom vill vifta bort problemet lite och slylla ifrån sig så dom slipper ta ansvar.
  • Humlemamma

Ja, bad juh sambon ringa upp hon tanten, o hon sa juh "ja nej han som va me kan juh inget om mögel, han sa bara att de va mögel"
    Ja men de visste vi juh redan, de e juh vitt på de svarta möglet med, o de e juh kladdigt o växer, men de sa han inget om..

O sambon fråga då hur vi ska gå tillväga för vi mår juh inte bra här o om de kan va möglet som alla säger så BÖR vi INTE bo här tills dess att de e borta, o då svara hon att "ja kanske nästa vecka nån kan komma o tvätta bort möglet o byta plattorna o täta"

Ja men ska vi bo i denna miljön då? Små barn o jag gravid i 5:e månaden som får inhalera flera ggr/dag som ALDRIG behövt de innan..

Vet NI VAD vi kan göra? Va har vi rätt till?

De skulle juh skicka hit någon som KAN mögel o kan säga va de e osv, inte nån som inte kan mögel som bara konstatera att de e mögel, för de visste vi redan..

Kan nån ge mig råd? =(

Vill inte bo i farlig miljö med mina barn..

Svar på tråden Mögel? Hur farligt?