• mumbuulu

Hjälper du denne man?

Du står på ett torg där du bor. En man tar sig plötsligt för bröstet och börjar hosta blod innan han faller till marken. Han är smutsig och båda armarna är fulla av nålstick. Ur hans ficka faller en kanyl och han stinker sprit och gammal smuts. Han kräks innan han slutar andas och det blir uppenbart att han behöver HLR. 

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR? 
    (Denna situation hamnade jag i när jag var höggravid förra sommaren. Jag och en ung tjej var de enda närvarande) 
  • Svar på tråden Hjälper du denne man?
  • Peyman

Om jag hade haft munskydd med så hade jag förhoppningsvis hjälpt honom. Heter det munskydd egentligen, jaja såndär mask man kan sätta på och ge hjälp igenom.
    Utan mask så hade jag nog varit för feg för det.

Salama wa Dominic حبّ
  • Bedan

Jag hade nog haft vissa problem med att ge den mannen mun-mot-mun-metoden... särskilt ifall jag var gravid. Risk för hepatit-C, smittsamt som få andra saker, HIV... fast jag hade såklart ringt 112.

• Isanje

Jag kan tyvärr inte HLR. Men jag hade ringt ambulans. Och de på 112 hjälper väl en och förklarar hur man ska göra?

• mumbuulu
    Bedan skrev 2010-05-10 09:39:26 följande:
    Jag hade nog haft vissa problem med att ge den mannen mun-mot-mun-metoden... särskilt ifall jag var gravid. Risk för hepatit-C, smittsamt som få andra saker, HIV... fast jag hade såklart ringt 112.
    Den andra tjejen ringde 112 och jag sprang fram och gjorde det jag kunde på plats. Men just andningen vågade/kunde jag inte hjälpa honom med. Dels kunde jag inte sitta och böja mig så, dels var jag rädd för smittorisken, dels var jag helt enkelt rädd att sitta nära honom eftersom jag var rädd att han skulle få någon form av kramp och göra mig illa.  Jag vet att det är fördomsfullt men jag kände mig rädd. 
  • mumbuulu
    Isanje skrev 2010-05-10 09:40:54 följande:
    Jag kan tyvärr inte HLR. Men jag hade ringt ambulans. Och de på 112 hjälper väl en och förklarar hur man ska göra?
    Jag kan HLR men jag var inte villig att sätta mina läppar mot hans blodiga, nedkräkta ansikte. Inte med ett barn i magen. 
  • Frejon

Nej du skall inte ge HLR om du tror att han kan bära på en smitta som kan överföras till dig. Din säkerhet skall alltid gå först. Detta är en av grunderna i förta hjälp.

Det finns munskydd som man kan ha med sig, då kan man ge HLR utan att blod och smittor överförs. Om man skulle haft en sådan skulle det kanske vara annat.

Alltså jag skulle ha ringt ambulansen och inte gjort nått annat.

• ashera

Nej, inte personligen. Men ringt 112 och kollat om det fanns någon annan i närheten som kunde tänka sig att hjälpa till.

• Knastroll82

Nej, utan skydd ger jag inte HLR.
    Vad är meningen med att rädda ett liv om man sätter sitt eget (och sitt ofödda barns) liv i risk?
    Inte ens utbildad sjukvårdspersonal skulle ge HLR i en sådan situation utan skydd.

• mumbuulu
    ashera skrev 2010-05-10 09:43:55 följande:
    Nej, inte personligen. Men ringt 112 och kollat om det fanns någon annan i närheten som kunde tänka sig att hjälpa till.
    Det samlades massor av folk ganska snabbt. Bland annat en hel jävla massa folk som fotograferade och filmade med sina mobiler. Men ingen som ville gå fram. Det var hemskt. 
  • tamate

eftersom jag har problem med saliv etc så vet jag inte om jag öht skulle klara av att sätta mina läppar mot någon annans mun än min mans, kan inte ens med mina barn. men jag hoppas att jag klarat det. jag hade i allafall gjort vad jag kunnat. det värsta är ju att jag verkligen kan hlr så jag har stora möjligheter att med min kunskap göra skillnad men eftersom jag inte varit i situationen så vet jag inte om jag klarar komma över mitt hinder. däremot har jag gjort heimlich på 2 barn och hjärtmassage på vuxen men det var någon annan som andades till mig så halv hlr har jag utfört =)

Svar på tråden Hjälper du denne man?