• mumbuulu

Hjälper du denne man?

Du står på ett torg där du bor. En man tar sig plötsligt för bröstet och börjar hosta blod innan han faller till marken. Han är smutsig och båda armarna är fulla av nålstick. Ur hans ficka faller en kanyl och han stinker sprit och gammal smuts. Han kräks innan han slutar andas och det blir uppenbart att han behöver HLR. 

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR? 
    (Denna situation hamnade jag i när jag var höggravid förra sommaren. Jag och en ung tjej var de enda närvarande) 
  • Svar på tråden Hjälper du denne man?
  • Anna81

nej jag hade ringt ambulansen... det hade jag gjort oavsett om han var smutsig eller inte.

• Ollibolli

Nej...hade inte gett honom HLR, för det första hade jag varit rädd för att han skulle smitta mig med något, med tanke på alla nålstick och kanyler som ramlar ur fickorna. Dessutom hade jag varit rädd för att han skulle få något anfall och skada mig. Men jag hade så klart ringt 112 med en gång.

• vampyria2

Jag skule absolut hjälpa honom med det som behövs...sen så har jag en mask som man ska använda i såna situationer på min nyckelknippa, fick den när jag gick på en första hjälpen kurs. Då slipper man ha mun med mun kontakt med folk man inte känner.

• tessepesse

hade ringt 112. kollat om ja kunde göra något annat för att hjälpa, men hade inte rört han för att han spydde blod, om ja inte hade plasthandskar eller nått med mig, men ja vill inte riskera att ha nått sår eller sticka mig på en spruta. hade aldrig gjort mun mot mun mot en sån man eller kvinna där man känner att man måste riskera sin egen hälsa för att hjälpa.

• nixxia

ärligt ja hade inte satt min mun till hans fr att hj med andningen, hade inte satt mitt liv till, men oftast så har ja första hj i bilen , mask o allt å då hade ja gjort det, men annars inte,

• Glass

ringt 112
    lagt i en bra ställning
    kollat andning och puls
    gjort hjärtkomprossioner

Jag hade inte gett andningshjälp, det hade jag inte klarat av, men gjort vad jag kunnat annars.

tttttttttttttttt och tttttt lite extra t:n att använda istället för de som mitt tangentbord tappar bort
  • mumbuulu
    sopes alva skrev 2010-05-11 00:36:19 följande:
    så vad gjorde du om du inte kunde böja dig o inte vågade vara nära honom?
    Jag gjorde ju det ändå. Så gott jag kunde. 
  • mumbuulu

Och det är rena jävla dumheter att man skulle bli åtalad för att man inte gett någon HLR. Som sagt. Inte ens en läkare har det ansvaret om det inte finns skydd och det föreligger risk för smitta. Och inte annars heller. Alla människor kan bli rädda/handlingsförlamade osv. Och det är INTE åtalbart. 

Svar på tråden Hjälper du denne man?