• mumbuulu

Hjälper du denne man?

Du står på ett torg där du bor. En man tar sig plötsligt för bröstet och börjar hosta blod innan han faller till marken. Han är smutsig och båda armarna är fulla av nålstick. Ur hans ficka faller en kanyl och han stinker sprit och gammal smuts. Han kräks innan han slutar andas och det blir uppenbart att han behöver HLR. 

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR? 
    (Denna situation hamnade jag i när jag var höggravid förra sommaren. Jag och en ung tjej var de enda närvarande) 
  • Svar på tråden Hjälper du denne man?
  • mumbuulu
    Malin o Henke skrev 2010-05-10 17:59:40 följande:
    Tyvärr kan jag inte HLR.. Ja.. Jag vet SÅÅÅÅ DÅLIGT av mig!!! Men jag skulle ABSOLUT ringa 112 på momangen!!! Alla människor har ett värde!!! Även "A-lagare"!!!
    Är det någon som sagt eller gjort något annat? 
  • izmra

Eftersom jag skulle bli åtalad om jag inget gjorde och var på plats så ja, jag hade tvunget gjort något även om jag själv kan erkänna att jag själv hade tvekat.

• Isanje
    izmra skrev 2010-05-10 18:03:17 följande:
    Eftersom jag skulle bli åtalad om jag inget gjorde och var på plats så ja, jag hade tvunget gjort något även om jag själv kan erkänna att jag själv hade tvekat.
    Åtalad för??
  • Pix Ladin

Nej. För det första vet jag inte hur man gör och för det andra vill jag inte ha HIV eller hepatit.

• mumbuulu
    izmra skrev 2010-05-10 18:03:17 följande:
    Åtalad för vad? Inte ens läkare har skyldighet att ingripa om de misstänker fara för sitt eget liv. 
  • Pix Ladin
    Pix Ladin skrev 2010-05-10 18:04:22 följande:
    Nej. För det första vet jag inte hur man gör och för det andra vill jag inte ha HIV eller hepatit.
    Men jag skulle naturligtvis ringa 112 och stanna och vänta på att hjälp kom.
  • Malin o Henke
    mumbuulu skrev 2010-05-10 18:01:47 följande:
    Är det någon som sagt eller gjort något annat? 
    Nä.. Yttarde bara min åsikt.. {#lang_emotions_surprised}
    Vill inte bråka.. Om det var det du trodde?? SORRY i så fall.. Bara vad jag tycker o tänker o ALLTID får man skit för det.. Så TYPISKT FL...
    Slutar "debattera" på FL nu tror jag.. Det ända som händer är att vad man än säger så får man SKIT för det... {#lang_emotions_undecided}
    *Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
  • mumbuulu
    Malin o Henke skrev 2010-05-10 18:05:45 följande:
    Nä.. Yttarde bara min åsikt.. Vill inte bråka.. Om det var det du trodde?? SORRY i så fall.. Bara vad jag tycker o tänker o ALLTID får man skit för det.. Så TYPISKT FL... Slutar "debattera" på FL nu tror jag.. Det ända som händer är att vad man än säger så får man SKIT för det...
    Nej förlåt Det ser bara så argt ut när man använder många utropstecken och fetstil. Det betyder nämligen på textspråk att man skriker. Och att skrika när man framför sin åsikt är inte helt friskt om man försöker interagera lugnt och sansat bland folk. Är du med?
  • Isanje
    Malin o Henke skrev 2010-05-10 18:05:45 följande:
    Nä.. Yttarde bara min åsikt.. Vill inte bråka.. Om det var det du trodde?? SORRY i så fall.. Bara vad jag tycker o tänker o ALLTID får man skit för det.. Så TYPISKT FL... Slutar "debattera" på FL nu tror jag.. Det ända som händer är att vad man än säger så får man SKIT för det...
    Haha jag tog det som att du skriker när du skriver med fetstil och massa utropstecken man undrar lite vem du skriker åt
  • Malin o Henke
    mumbuulu skrev 2010-05-10 18:07:01 följande:
    Nej förlåt Det ser bara så argt ut när man använder många utropstecken och fetstil. Det betyder nämligen på textspråk att man skriker. Och att skrika när man framför sin åsikt är inte helt friskt om man försöker interagera lugnt och sansat bland folk. Är du med?
    Sorry... Tyvärr blir det tydligen fet stil ibland när jag använder just den här datorn! O många utropstecken går av bara farten! Så jag ber om ursäkt jag oxå!{#lang_emotions_laughing} Blev visst många utropstecken den här gången oxå! Hahaha! {#lang_emotions_sunny}
    *Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
Svar på tråden Hjälper du denne man?